Hoelang duurt het voor uitslag zaadonderzoek?

Hallo

Ben afgelopen dinsdag bij Gyn geweest. Zijn nu 16 rondes verder voor 2e kindje. Dochter is met keizersnee geboren en hierbij is een eileider geraakt. Omdat ik nogal pijnklachten heb aan deze kant wil de GYn dit verder bekijken middels een kijkoperatie. Ook moet het zaad van mijn man getest worden. Hij is al eens geopereerd voor een niet ingedaalde bal toen hij jong was. Zijn hier meer meiden bij wie de man geopereerd is en als gevolg hiervan minder goed zaad heeft. En hoelang duurt het voordat je de uitslag hebt van zo'n onderzoek?

Groeten Jet

Hoi Jet,
Mijn man heeft in zijn jeugd ook een dergelijke operatie gehad en heeft nu sterk verminderd aantal zaadcellen (ca. 10-15x lager als de ondergrens voor normale zwangerschap). Gelukkig is de beweeglijkheid wel goed, waardoor na opwerking nog  net voldoende zwemmers overblijven voor IUI. Bij hem kloppen de hormoonwaarden ook niet, dus daar kan ook een deel van de oorzaak liggen, maar daarvoor lopen nu nog diverse onderzoeken bij de endocrinoloog.
Op zich hoef je je nog niet heel erg ongerust te maken, ca. 70% van de mannen is na zo'n operatie wel normaal vruchtbaar en bij 30% is het verminderd. Volgens mij duurt de uitslag van het zaadonderzoek een paar dagen, bij ons werd het steeds besproken bij een vervolgafspraak. Ik hoop voor je dat alle uitslagen bij jullie goed zijn en jullie niet verder de MM in hoeven.
Groetjes, Judith

Hoi Judith,

Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad ergens op internet gelezen dat de vruchtbaarheid van de man niet hoeft te zijn aangetast door een dergelijke operatie maar toch vind ik het wel spannend. En we hebben natuurlijk een dochter dus er zal altijd iets van leven inzitten zegmaar. We zullen zien...

Groeten Jet

Terug
Bovenaan