Mariska, het ligt aan je leeftijd hoe snel je al naar de huisarts kan. Na je 36ste kun je al na een half jaar, daarvoor moet je echt een goed jaar bezig zijn. En daarmee bedoel ik dat je ontpild moet zijn en vanaf dat moment een jaar. Breng je cyclus in kaart (hoelang duurt die, heb je uberhaupt een eisprong en hoever in je cyclus is dat, hoeveel dagen zit er tussen eisprong en menstruatie). Gebruik desnoods ovulatietesten. Wees je er bewust van dat het heel normaal is dat t een jaar of langer kan duren!! Dat geeft misschien rust in t koppie. Laat je niet gek maken door verhalen hier op t forum of in je omgeving van vrouwen die al na een paar maanden zwanger zijn. Dat zijn uitzonderingen..
Ik was al een paar jaar van de pil af en was 36. We lieten het tot mijn 36e eigenlijk gewoon gebeuren, alleen er kwam niets. Toen een half jaar echt bewust en fanatiek proberen en daarna naar de huisarts. Gewoon omdat ik wilde weten of er toevallig iets mis was en we hulp nodig zouden hebben. Ik had mijn cyclus netjes in kaart gebracht. Ben sinds april 2019 aangemeld bij de kliniek, daar bleek dat we inderdaad hulp nodig hadden. Ik heb (in volgorde) 5 IUI pogingen, een corona-sluiting, 1 afgebroken ICSI, een operatie en een volledige ICSI poging achter de rug. Nu 11 weken zwanger, van de eerste terugplaatsing, een echt wonder. Al die tijd vertrouwen gehad in mijn lichaam, artsen en de goede afloop. En het hielp dat we het afgelopen jaar verhuisd zijn naar een rustiger huis, we konden eindelijk weer slapen zonder stress.