hoelang hoeveel opvolgmelk??

Mijn dochter (9 1/2 maand)drinkt haar flessen (van lunch + avond) momenteel slecht. Ze heeft het ZO druk met haar omgeving en die fles duwt ze op een gegeven moment steeds weg. Ik zit te klooien ... in de kinderstoel (sinds kort) op mijn schoot, in de wipstoel ...

Ik kon begrijpen dat een warme maaltijd om 17.00 uur (loopt vaak iets uit)redelijk dicht op haar fles van 20.00 uur zat. Dus die warme maaltijd wil ik om 16.00 uur gaan geven (het is toch al zo ´n gedoe met eten - drinken - slapen ... anders gaat ze wel erg laat slapen ´s avonds) Maar ik vind 16.00 uur echt een rottijd, en moet ze dan op het kinderdagverblijf (warm)eten???

* krijgen jullie kindjes nog een fles voor het ´s avonds slapen gaan?
* wanneer kan ik die laten vervallen, hoeveel opvolgmelg moeten ze op een dag?
* hoelaat krijgen julli kindjes hun warme maaltijd?
* en op het kinderdagverblijf?
* hoeveel tijd zit er tussen warme hap en fles?
* moet ik haar dan (soms) om 20.00 uur nog wakker maken voor die fles?

Het zijn nogal wat vragen, ben benieuwd
THANX!! Corine

Ps. Floortje is met haar twee maanden te vroeg geboren en haar tengere / fijne bouw aan de lichte kant ...

 
Mijn zoontje van 10 maanden drinkt nog tussen de 3 a 4 flessen van 200 ml per dag. Bij de lunch en bij het avondeten in ieder geval een fles. Maar als hij bij die maaltijden maar 100 drinkt vind ik het ook goed. Hij krijgt zijn avondeten meestal tussen 18 en 18.30, groentehap en yoghurt toe. Dan laat ik meestal een half uur zitten tussen zijn eten en de laatste fles en daarna gaat hij direct naar bed. Hij sloeg de fles op een gegeven moment ook uit mijn handen, bij hem hielp het om hem zelf de fles te laten vasthouden, meestal terwijl hij in de box ligt. De meeste kinderdagverblijven doen niet aan warmeten, dat moet je meestal toch echt thuis doen. Misschien moet je inderdaad overwegen om die laatste fles te laten vallen, ik zou zeker niet haar eten nog meer vervroegen hoor. Dan is het geen avondeten maar middageten. Het ene kind heeft ook meer eetlust dan de ander en als zij zonder die laatste fles wel de hele nacht doorslaapt heeft ze blijkbaar geen honger geleden. Je kunt het anders even navragen bij het cb hoeveel opvolgmelk ze op deze leeftijd minimaal moeten hebben per dag. En wat dat te vroeg geboren betreft, mijn zoontje is ook te vroeg geboren en eet als een bouwvakker en heeft ook een flinke speklaag inmiddels. Het zal toch eerder gewoon haar bouw of aanleg zijn hoor. Ik hoop dat je hier wat aan hebt en succes.
 
Volgens mij moeten ze nog rond de 400 a 500 ml per dag aan opvolgmelk hebben dus als jou dochter daar aan komt zonder die laatste fles zou je die kunnen laten vallen. ik zag op een site het volgende voedingsschema voor 9 maanden, misschien heb je er wat aan:
9 maanden
3 voedingen:
- 1x pap (200 ml opvolgmelk + 6 eetlepels rijstebloem bordklaar of granen)
- 1x broodmaaltijd + 200 ml opvolgmelk
- 1x warme maaltijd + 100 ml volle yoghurt
vitamine (A)D (volgens voorschrift)
Toelichting:
- fruithao tussendoor
- groente 3-4 eetlepels
- 1 aardappel / witte rijst 1-2 eetlepels / gezeefde peulvruchten 1 eetlepel
- vlees, vis, kip 1 eetlepel (2 à 5x per week) OF 1/2 ei (maximaal 2x per week)
- 1 theelepel olie of margarine
- brood: lichtbruin of wit
- drinken tussendoor: water, thee, opvolgmelk

 
Hallo,

Mijn dochtertje is nu 7 maanden en is ruim 3 weken te vroeg geboren. Ze is ook erg tenger en klein.
Sinds het laatste cb bezoek zit ze weer tussen de lijnen van de curver. Ik heb me overigs hier nooit druk over gemaakt (omdat ze actief). Ze heeft ook nooit veel en goed gedronken (maar had wel veel natte en vieze luiers, dus ze kreeg genoeg binnen).
Ook spuugde en spuugd ze nog steeds veel op vloeibaar eten (melk dus).
Van de arts mocht ze een bh eten met klein beetje melk na (100 was genoeg).

De arst van het cb zei dat ze op deze
leeftijd 300cc aan melkproducten binnen moeten krijgen en daar telt ook een toetje bij.
En de laatste fles hoeft ook niet meer, omdat ze dit toch niet wil, ja hooguit 60cc.

Lotte krijgt nu het volgende schema...
8.00u 180cc Nutrilon 2 verdikt met pap
10.00u flinke fruithap + dixap
12.30 1 bh + 100 cc melk
15.00 dixap
18.00u groente + 150cc yoghurt, verdunt met water en dixap.

Dit is haar schema en soms krijgt ze nog wat dixap voor het slapen gaat. Melk weigert ze toch daarom bied ik haar dixap aan, maar ik moet er bij vertellen dat onze dochter een echte nathals is.

Groetjes van Mieke
 
Hoi,

Akim is nu 9 maanden en krijgt sinds hij 7 maanden is het volgende:

8.00 uur pap van 200ml flesvoeding
10.30 uur koekje/drinken
12.00 uur boterham en 150 ml opvolgmelk
15.30 uur fruit
18.00 uur maaltijd
19.30 uur flesvoeding. Nu afgebouwd tot ongeveer 100 ml.
De ene keer krijgt hij het wel de andere keer slaapt hij en heeft dan zijn laatste fles niet nodig.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Succes!
 
hoi meiden,

mmm als ik dit zo lees maak ik me toch een stuk minder zorgen. Het is zo dat kim altijd een hele goeie eter is geweest. Maar nu sinds 1 week gaat het haar allemaal weer vervelen. Op advies van het cb geef ik haar tussen de middag pap ipv sneetje brood, want dat brood ging niet goed, ze kreeg het niet weg en spuugde de hele hap in 1 x weer uit na het allemaal verzameld te hebben.
Kim krijgt haar schema nu als volgt:

8 uur pap 200 ml
12.30 fruit
13.30-14.00 uur pap 200 ml
17.00 warm eten met toetje
19.00 uur fles +/- 120 ml

ik denk dat ik de fruit eens naar de middag ga verplaatsen, aangezien kim haar pap tussen de middag niet wil, maar als ik jullie schema zo zie, kan dat wel eens te snel op het fruit zijn.
Op dit moment is het eten een ramp, kim eet bij lange na niet alles op, en als ze niet meer wil doet ze haar mond dicht. Proberen heeft dan geen enkele zin meer. Vanmorgen waren zij en ik allebei gefrustreerd dus het zal toch anders moeten.
Maar ach, desalniettemin is ze een hele vrolijke levenslustige baby, dus ik ga er vanuit dat het maar een periode is.

gr sandra
 
Hoi Sandra,

Kan je het fruit inderdaad niet tegen tienen geven? Of kom je dan in de knoop met haar slaapje? Ik denk inderdaad dat het fruit en de pap te dicht op elkaar zitten. Je kunt inderdaad ook het fruit naar de middag verschuiven om ong. 15.30 en om een uur of 10 wat sap+evt. tussendoortje. Want geef jij helemaal niets anders te drinken naast haar melk? Nou, succes ermee en wie weet tot horens! Marieke
 
Terug
Bovenaan