hoelang in het ziekenhuis bij een keizersnee?

A

Anoniem

Guest
Vanmorgen bij de verloskundige geweest en onze kleine man is weer in een stuit gaan liggen.
We hadden al zo'n vermoeden dus de schrik viel toen best wel mee.
Nu moeten we volgende week woensdag naar het ziekenhuis om daar met een gyneacoloog te praten.
We gaan dan kijken of de kleine eventueel gedraaid kan worden.
Maar aangezien mijn buik al helemaal beurs aanvoelt en het dan erg pijnlijk zou worden om te draaien gaan we kijken of we eventueel een stuit bevalling gaan doen of een keizersnee.
Nu ken ik momenteel niemand in de omgeving die een keizersnee heeft gehad dus hoop ik dat jullie mij wat informatie te geven.
Moet je bij een keizersnede langer in het ziekenhuis blijven?
Is je herstel proces dan langer dan een gewone bevalling?
Heb je meer lichamelijke klachten?
Ben je dan meer aan bed gekluisterd of kan je wel gewoon wat dingen doen maar dan met mate?

ik hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen?

groetjes
Jolanda
34 weken en 5 dagen

He hoi

Ik ben bevallen door middel van een keizersnede van mijn zoontje.Hij lag ook in een stuit.Ik mocht op de 4e dag na de bevalling naar huis en ben na 1,5 wk weer een stukje buiten gaan lopen wat best zwaar was.Je licham geeft aan wat wel en niet kan.De keizersnede zelf is me meegevallen terwijl ze mijn buik aan het hechten waren gingen ze overleggen waar ze naar toe gingen stappen die avond.Heel relax dus.Wat ik wel jammer vond is dat ik mijn zoontje pas echt na 3 uur kon vasthouden.Na de bevalling heb ik hem een paar minuten gezien en toen werd hij meegenomen omdat de ok te koud voor hem was.Mijn vriend is met hem meegegaan.Nu af en toe voel iki mijn liteken nog wel bijna 1,5 jr later maar misschien ook omdat ik zwanger ben (23 wk) maar verder is alles naar wens gegaan.Succes met je keuze tussen draaien stuitbevalling en keizersnede

Ik ben ook middels een keizersnede bevallen bij mijn eerste. Ik ben twee dagen na de bevalling weer naar huis gegaan.

Wat ik heerlijk vond aan de keizersnede is dat mijn onderwereld in takt is gebleven, maar het grote nadeel is dat je in het begin niet zoveel kunt.
Je kunt bijvoorbeeld niet goed rechtop staan en pas na 1,5 week kon ik ook voor het eerst een klein rondje lopen en was toen volledig uitgeput.

Nadeel is dus dat je in de kraamtijd zelf echt op je stoel (ik lag op een ligbed van de tuinset) moet blijven liggen en niet te veel moet doen. Het is en blijft een buikoperatie.
Mijn keizersnede was een onverwachte wending van de bevalling, dus ik vind wel dat ik tijdens de geboorte van mijn kind iets heb gemist.
Hij werd nl uit mijn buik gehaald en ik heb hem toen niet direct gezien, mijn man is wel meteen meegelopen.
Maar door de enorme lijdensweg was ik enorm blij dat hij geboren was en dat de bevalling en vooral de pijn over waren.

Maar ik denk uiteindelijk dat jij zelf moet beslissen wat voor jou de meest passende wijze is van bevallen. Het gaat er uiteindelijk om dat jullie een gezond kind ter werelend brengen en hoe is dan niet zo belangrijk.
Het herstel van een keizersnede kom je wel overheen. De vraag is of je kindje op normale wijze gezond ter wereld kan komen. Ik heb daar geen verstand van, maar ik denk dat je die afweging zelf moet maken!

succes

gr mama vna MD

Hoi Jolande,

Ik ben ook bevallen met een ks omdat onze kleine in een stuit lag. Ik zal je mijn ervaringen vertellen. Mijn bevalling was op 16 april j.l.

We gaan dan kijken of de kleine eventueel gedraaid kan worden.
Ik heb ook een draaipoging gehad en deze is niet gelukt. Het was een pijnlijke ervaring, dat zeg ik heel eerlijk, hoewel ik ook wel eens hoor dat dames er geen last van hebben. Ze duwen je kindje uit het bekken wat omhoog en daarna proberen ze het hoofdje naar beneden te duwen. Ik dacht dat ze op mijn hele buik gingen duwen, maar het is dus alleen bij het hoofdje. Je ukkie voelt er weinig van, maar het kan pijnlijk zijn voor jou. Ik liet me niet weerhouden door de pijnverhalen, want een "gewone" bevalling is toch het beste voor moeder en kind.
Moet je bij een keizersnede langer in het ziekenhuis blijven?
Een ks is een operatie en daarom moet je enkele dagen in het ziekenhuis blijven. Dit is meestal een dag of 5 (incl. de operatiedag). Ik mocht gelukkig op de 4e dag al naar huis: had het ook helemaal gehad. Bij een vaginale stuitbevalling mag je eerder naar huis als alles goed is met jou en het kindje.
Is je herstel proces dan langer dan een gewone bevalling?
Het herstel is zeker langer dan bij een gewone bevalling. Het is toch een operatie. Je lichaam geeft vanzelf aan wanneer het te veel is. Zo mag je 4-6 weken niet zwaar tillen, geen autorijden of fietsen en wandelen zover je kunt. Nu zal het herstel bij iedere vrouw ook weer anders zijn. Ik ben na 4 weken nog lang niet de oude, maar ik hoop dat ik einde van deze week weer mag auto rijden. Dan ben ik weer meer mobiel. Elke dag merk ik dat het een stukje beter gaat. Heb ik weer meer energie. Maar ik hoorde laatst ook iemand die toch echt wel weken last had gehad van een gewone bevalling (en niet eens een stuit). Dus het is per persoon ook heel verschillend.
Heb je meer lichamelijke klachten?
Daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb nog regelmatig pijn aan de buik, maar ik weet dus niet wat dames voelen die gewoon bevallen zijn. Ik heb bijv. totaal geen last van naweeën gehad en ik hoor toch dat die ook vrij heftig kunnen zijn. Heb tot afgelopen week wel nog wat last gehad van bloedverlies, maar dat schijnt ook bij een gewone bevalling heel normaal te zijn. Vergeet niet dat ook bij een gewone bevalling de kraamtijd 6 weken is. Je moet het dan toch rustig aan doen, welke bevalling je ook hebt. En ze zeggen niet voor niets dat je 9 maanden zwanger bent, maar ook 9 maanden moet ontzwangeren. En daar heb ik me dus heel erg op verkeken.
Ben je dan meer aan bed gekluisterd of kan je wel gewoon wat dingen doen maar dan met mate?
Je bent niet aan bed gekluisterd als je dat niet wilt. Ik ging de dag na de bevalling al zelfstandig naar het toilet (in het ziekenhuis) en ik zat aan tafel te eten. Toen ik eenmaal het bed uit mocht, heb ik dit zoveel mogelijk (met mate) gedaan. Ik wilde snel naar huis. Het heeft mijn verblijf 1 dag verkort. Ik ben geen bedligger en thuis heb ik nauwelijk gebruik gemaakt van het bed in de kamer. Het is gewoon hoe je zelf bent en hoe je jezelf voelt. Ik ben nog wel steeds erg moe, maar dat kan ook aan de combinatie van stress, ijzertekort, bevallen etc. liggen.

Laat je met name door je gyn goed voorlichten. Die kan jou het beste alles vertellen over welke bevalling. Ik kon bijv. niet kiezen voor de vaginale stuitbevalling: mijn vliezen waren gebroken, maar onze zoon was niet ingedaald, tot het moment van de ks had ik nog geen wee gehad en hij zat in een boedha-zit; al met al niets gunstigs voor een stuitbevalling. Laat je gewoon goed informeren.

Sterkte ermee.

Gr. Tamara.

Terug
Bovenaan