Hoelang moet een dutje zijn?

Ik heb ergens gelezen dat een dutje van 20 of 30 min niet meetellen als volwaardig. Hoelang moet een dutje dan wel minstens zijn?<br />Mijn zoontje is nu 11 weken.

1 volledige slaapcyclus is op die leeftijd 40-45 minuten. 
Dus als je kindje een paar van die doet, is het al goed, ze leren vanzelf langer te slapen. Lang niet elke dag loopt ook hetzelfde. Mijn dochter sliep tot 4,5 maand vaak maar 45 minuten per keer, soms wel 5 x per dag. Maar had er ook een enkele dag tussen zitten dat ze in de ochtend ineens 3 uur sliep. Nu is ze 15 maanden en nog steeds wisselt het. Soms twee keer een uurtje, en dan weer 1 x 1,5 uur en 1 x 2 uur, en dan weer een dag maar 1 keer 2 uur. 

Van onze slaapcoach hebben wij geleerd dat een dutje pas goed genoeg is als het 50 minuten of langer duurt. De slaapcyclus van een baby duurt 45 minuten en de slaap is pas echt goed als de baby de cyclus weet te verlengen. Uiteindelijk wil je naar dutjes van 1,5 tot 2 uur of als het kindje ouder is en nog maar 1 dutje op de dag doet zelfs 2 tot 3 uur. 

Mijn zoontje van 9 weken doet geregeld 30 minuten, dan 30-60 minuten wakker en dan nog een keer. Dochter deed dat ook. Mijn motto is: als je baby happy is, niet teveel anders ‘willen’. Mijn dochter deed uiteindelijk 3x slaapje van 30-45 minuten, toen tijdje 2 van ongeveer uur en sinds ze 1 was slaapt ze nog 1 keer, zo’n 2-2,5 uur.

[quote quote=10478942]1 volledige slaapcyclus is op die leeftijd 40-45 minuten. 
Dus als je kindje een paar van die doet, is het al goed, ze leren vanzelf langer te slapen. Lang niet elke dag loopt ook hetzelfde. Mijn dochter sliep tot 4,5 maand vaak maar 45 minuten per keer, soms wel 5 x per dag. Maar had er ook een enkele dag tussen zitten dat ze in de ochtend ineens 3 uur sliep. Nu is ze 15 maanden en nog steeds wisselt het. Soms twee keer een uurtje, en dan weer 1 x 1,5 uur en 1 x 2 uur, en dan weer een dag maar 1 keer 2 uur. [/quote]Oh gelukkig...dan hoef ik me minder druk te maken als hij elke keer overdag maar 45 min slaapt! Terwijl in de nacht slaapt hij vaak al 6-7 uur!

[quote quote=10478994]Mijn zoontje van 9 weken doet geregeld 30 minuten, dan 30-60 minuten wakker en dan nog een keer. Dochter deed dat ook. Mijn motto is: als je baby happy is, niet teveel anders ‘willen’. Mijn dochter deed uiteindelijk 3x slaapje van 30-45 minuten, toen tijdje 2 van ongeveer uur en sinds ze 1 was slaapt ze nog 1 keer, zo’n 2-2,5 uur.[/quote]Ah ook maar zo kort overdag. Is je zoontje dan verder wel relaxed?die van mij gaat namelijk wel huilen als hij te lang wakker is maar het lukt dan gewoon niet hem in slaap te krijgen :(

Hier blijft hij meestal wel relaxt, maar als ik merk dat hij onrustiger wordt terwijl het niet echt honger kan zijn, geef ik hem een speen en leg hem ergens rustig (is de tweede, dus afhankelijk van wat ik doe/waar we zijn). Als hij echt onrustig is en ik het zielig vind dat hij niet kan slapen, ga ik vaak even rondje wandelen en dan is hij zo knock out. Dan probeer ik minimaal 30-45 minuten te blijven wandelen en laat ik hem erna, als hij nog slaapt, in wagen liggen.

Terug
Bovenaan