Hoelang nu zwanger, weken maanden ???

Ok kom nu misschien heel stom over, helamaal omdat me tweede zwangerschap is. Maar ben ffe de draad kwijt. Ben nu 28 weken dit is volgens mijn berekening 7 maanden. Volgens mijn moeder zou ik dan in plaats van 4-01-2006 04-12-2005 uitgerekend moeten zijn. En volgens de internetsite vaderschap.org ben ik weer 6,5 maand zwanger. Wat moet ik nu  aanhouden.    Ik snap het ffe niet meer. Zal de hormonen wel zijn haha.

Gr Nancy
 
het verschilt idd een beetje,dat komt doordat een maand niet precies 4 weken is.28 weken is dus niet precies 7 maanden.Je moet gewoon uitgaan van een zwangerschap van 40 weken,dat doet de verloskundige ook en dan kom je op de uitgerekende datum(vroeger telden ze 9 maanden + 10 dagen=uitgerekende datum).
Groetjes
 
Hoi,
ik volg de verdeling zoals die in mijn zwangerschapsdagboek wordt aangegeven:
maand 1 = week 1 tot en met week 4
maand 2 = week 5 tot en met week 9
maand 3 = week 10 tot en met week 13
maand 4 = week 14 tot en met  week 18
maand 5 = week 19 tot en met week 22
maand 6 = week 23 tot en met week 27
maand 7 = week 28 tot en met week 31
maand 8 = week 32 tot en met week 36
maand 9 = week 37 tot en met week 40
Ik heb het meestal gewoon over weken, want die maanden zijn gewoon een beetje verwarrend !
Birgit
 
Hallo,

Lastig reken he! Je bent 40 weken zwanger, dat is 9 maanden en 1 week. Een kwartaal is 3 maanden en bestaat uit 13 weken.
Ik heb het volgende altijd bij gehouden:

30 weken = 7 maanden
35 weken = 8 maanden
39 weken = 9 maanden
en dan heb je nog week 40

Het handigste is gewoon in weken te blijven rekenen, dat doen de 'proffessionals' immers ook.

Heel veel succes met je verdere zwangerschap

groetjes kirsten
39w4d
 
bij 28 weken, klopt ide 6,5 maanden wel aardig.

26 weken is 6 maanden. twee weken erbij is ongeveer 6,5 maanden.

Zelf ga ik uit van de eerste dag laatste menstruatie (waar verloskundige/gynaecoloog mee rekent) en als dat op de 25e is, dan ben ik de 25e erop 1 maand zwanger, de 25e daarop 2 maanden etc.

Indien je alleen een  uitegrekende datum  hebt, en geen eerste dag laatste menstruatie omdat de termijn via een echo is bepaald. Dan neem je de uitgerekende datum reken 280 dagen (40 weken) terug, je hebt dan de datum die je als eerste dag van de laatste menstruatie kan nemen.

Ach en verder maakt het toch niet zoveel uit, als je maar ongeveer weet hoe lang je nog moet.

Miep
 
Hoi,

Ik tel precies andersom: ik ga uit van mijn uitgerekende datum (7 januari) en trek dan telkens een maand af. Dus op 7 december ben ik 8 maanden zwanger, op 7 november 7 maanden en zo verder. Helemaal klopt het natuurlijk niet, maar ja... Vooral veel oudere mensen en mensen die nog niet met kindjes bezig zijn begrijpen vaak het 'weken-systeem' niet, dus je moet toch wat om voor iedereen duidelijk te zijn!

Groetjes,
Marian
 
ze praten wel over maanden maar vroeger spraken ze over manen ze telde de volle manen enzo en dan kwam je op 9 manen alleen daar is nu negen maanden van gemaakt daarom klopt het niet met de weken.daarom zegt iedereen tegenwoordig ik ben zoveel weken want dat is gewoon het makkelijkst.
groetjes patries
 
Terug
Bovenaan