Hoelang ovulatie testen doen?

<p>Hi,</p><p> </p><p>Ik ben sinds november gestopt met de pil. Mijn eerste echte menstruatie was 49 dagen later.</p><p>Een weekje na mijn menstruatie begonnen met ovulatie testen. Altijd alleen maar het controle streepje dat verkleurd.  Hoelang moet ik dit blijven doen? Volgens de app die uitgaat van 28 dagen cyclus wordt ok 20 jan. Ongesteld maar dat is nog maar de vraag.</p><p>Stoppen met de pil is zo leuk nog niet, wat een gedoe...?</p>
 
Tsja, als je cyclus nog zo in de war is (zo kort na het stoppen met de pil) dan kan het soms lang duren voordat je een ovulatie hebt, en meestal vind je een piek ongeveer 2 weken voor je volgende menstruatie. Als je vorige cyclus 49 dagen duurde, dan zou het dus goed kunnen dat je pas rond dag 35 een positieve ovulatietest hebt en dus heel wat testen nodig hebt, maar eerder of later blijft ook mogelijk, dat is helaas moeilijk voorspelbaar. Ik hoor hier regelmatig dat cycli langzaam weer richting een normale cyclus gaan (3-5 weken), maar ook wel dat vrouwen na de pil soms cycli hebben die wel 3 maanden duren en dat het meer dan een jaar duurt voor het een beetje normaliseert - of dat ze er daarna achter komen dat hun cyclus onregelmatig blijft, al dan niet met een diagnose die dat verklaart. Dat kan testen met ovulatietesten natuurlijk een prijzig grapje maken. Als je voor je aan de pil ging netjes regelmatig was, dan is de kans wel groot dat dat vroeg of laat ook weer zo gaat zijn, maar wanneer blijft dan de grote vraag. 

Als jij en je partner geen moeite hebben met elke 2-3 dagen (of vaker) vrijen, dan zou ik die ovulatietesten gewoon niet meer gebruiken deze ronde en afwachten of en wanneer je ongesteld wordt en evt vanaf 2 weken na je laatste ovulatietest elke week een keer een zwangerschapstest doen zolang je niet ongesteld wordt. Als je cyclus deze ronde dan korter is, dan kan je iets beter inschatten wanneer je uiterlijk een ovulatie verwacht in de volgende cyclus. Mochten jullie meestal minder vaak seks hebben, dan kan doortesten natuurlijk wel zinvol zijn omdat de kans dan groter is dat je het juiste moment mist. Je zou ook kunnen kijken of andere methodes je een eindje op weg kunnen helpen, zoals letten op je cervixslijm of temperaturen, maar dat is vaak wel iets minder duidelijk dan ovulatietesten. Ik heb wel eens gelezen dat het voor vrouwen met een onregelmatige cyclus aangeraden wordt om pas een ovulatietest te doen als ze merken dat ze meer vruchtbaar slijm krijgen (google maar hoe je dat onderzoekt en herkent), zoiets kan je natuurlijk ook proberen, al is het dan natuurlijk wel fijn om een keer te merken hoe dat slijm er dan uitziet rond jouw ovulatie en bijvoorbeeld middels ovulatietesten zeker te weten dat dat je ovulatiemoment is.

Overigens: als je doorgaat met testen, blijf dan wel dezelfde soort testen gebruiken. Met verschillende gevoeligheid testen kan soms zorgen dat je een positief resultaat mist of het piek moment verkeerd interpreteerd. Blijft je cyclus lang, dan zou ik wel vast kijken naar goedkope ovulatietesten voor de volgende ronde, want dan is de kans ook groot dat je er weer behoorlijk wat nodig zou hebben.
 
Dat is een gokje op basis van je vorige cyclus, maar dat kan er dus compleet naast zitten. Meestal is je eisprong namelijk ongeveer 2 weken voor de volgende menstruatie, en in je vorige cyclus was die dus waarschijnlijk rond dag 35 omdat je na 49 dagen ongesteld werd. Met maar 1 cyclus om het op te baseren, is dat voor nu dus 'de beste aanname' maar uiteraard 0 garantie dat dat zo gaat zijn. Meestal ga je uit van het gemiddelde van de afgelopen 3 cycli, maar gezien daarvan 2 bij jou nog onder invloed van de pil waren (als ik je verhaal goed heb begrepen) dan zeggen die cycli dus niet zoveel en tel ik die dus niet mee. Hopelijk komt je eisprong deze keer eerder en heb je deze keer dus een kortere cyclus (of een die 9 maanden duurt ;) ). 
 
Oh oke, thanks voor je antwoord. Ik heb nu in mijn app het aangepast naar 49 dagen cyclus, hij stond op 28.. eigenlijk logisch dat ik dan nu nog geen eisprong heb gehad ik zal nu niet ineens een mooie korte cyclus hebben. Ik ga dus 2 weken voor mijn volgende (zogezegde) menstruatie verder met ovulatie test. Thx
 
Terug
Bovenaan