hoelang verlof?

A

Anoniem

Guest
Ik heb een vraagje aan iedereen die mij kan helpen. Hoelang heb je
zwangerschapsverlof? Ik weet dat je 6 tot 4 weken voor de uitgerekende
datum hebt maar hoeveel erna?
Nu lees ik ook dat sommige al
kraamhulp gaan regelen. Wanneer kun je dat het beste doen? Ik zit ook
tijdens mij uitgerekend datum in een verhuizing! Ja ik weet het een
beetje slechte timing maar we gingen er niet echt vanuit dat het de
eerste keer gelijk raak zou zijn. Nu ga ik van Brabant naar
Middenlimburg dus dat is ook een beetje uit de richting. Waar moet ik
het nu regelen? Ik ben 18 feb. uitgerekend en krijg per 1 feb of 1
maart de sleutel van het nieuwe huis. Een beetje lastig allemaal, ook
met verloskundige. Want als ik nu in Brabant naar de verloskundige ga
en ik in limburg ga bevallen. Komen ze dan nog naar me toe of krijg ik
iemand van daar, waar ik nog nooit geweest ben en mij niet kennen. Of
moet ik daarom maar in Limburg naar de verloskundige? Maar de bevalling
kan ook in brabant plaats vinden!!! HELP!! PANIEK!! Ik wilde dit wel
allemaal vragen aan de verloskundige als ik eindelijk volgende week
mijn eerste afspraak heb maar misschien kunnen jullie me ook wel
adviseren.

Groetjes Kleintje
Precies 10 weken zwanger.

Ik zat met hetzelfde probleem, maar dat schijnt helemaal geen probleem te zijn. Je schrijft je in, in de plaats waar je woont, en dit geef je ook door aan je verzekeringsmaatschappij en als je voor de bevalling toch verhuisd bent, dan is het een kwestie van even bellen, zodat zij je naar een ander bureau in limburg kunnen overschrijven.
Gewoon duidelijk communiceren naar de verzekering en het kraamburo dus, dan komt het allemaal in orde.

xxx

Je verlof is inderdaad 16 weken: dus of 4 ervoor en 12 erna of 6 ervoor en 10 erna! Als je baby te laat geboren wordt(bv. 2 wk), dan schuiven de weken die erna komen gewoon mee.Je hebt dan dus nog steeds 10 of 12 erna, afhankelijk van je keuze.
Komt je baby te vroeg, dan telt de rest van de 16 weken erna. Stel dat je dus 2 weken te vroeg bevalt en je had   6 weken vantevoren willen nemen, dan heb je dus effectief maar 4 weken vantevoren gehad en heb je er nog 12 na......
Ik hoop dat je hier wat wijzer van wordt!
Groetjes,

NathalieMS
(30 w+6)

Bij ons moet je trouwens kraamzorg regelen VOOR 12 weken anders kan het zo zijn dat ze vol zijn en ze je niet meer kunnen helpen...erg lullig dus beter te vroeg dan te laat, je kan er ook een briefje bijdoen met uitleg en inderdaad goede communicatie houden..

Misschien kan je het beste alles in Brabant regelen en er hoe dan ook bevallen. Dus niet verhuizen voor je bevallen bent. Op die manier weet je zeker dat je de VK krijgt die je kent en dat je kraamzorg geregeld is. Daarbij komt, het is loei en loeizwaar om rond je uitgerekende datum nog te gaan verhuizen. Je moet dan juist proberen rustig aan te doen want zo'n bevalling vergt heel veel energie.

Zo zou ik het dus doen, ook omdat je nog niet weet wanneer je die sleutel krijgt, als je hem pas 1 maart krijgt dan is de kans ook heel groot dat je in Brabant gaat bevallen. verder is het voor je gemoedsrust ook fijn om het duidelijk te hebben wat er gaat gebeuren. Als je nu onverhoopt eerder gaat bevallen en je bent net in je nieuwe huis aan het klussen dan zij het zo, je kan je niet overal op voorbereiden natuurlijk.

quote: NathalieMS reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('23-07-2007 21:56:35'));

Je verlof is inderdaad 16 weken: dus of 4 ervoor en 12 erna of 6 ervoor en 10 erna! Als je baby te laat geboren wordt(bv. 2 wk), dan schuiven de weken die erna komen gewoon mee.Je hebt dan dus nog steeds 10 of 12 erna, afhankelijk van je keuze.

Hoi Nathalie (of iemand anders die er verstand van heeft),

Weet jij dit zeker? Ik heb begrepen (via mijn werkgever) dat je altijd minimaal 10 weken ná de bevalling hebt. Dus ga jij 6 weken van tevoren met verlof en je bevalt 2 weken te laat, dan heb je nog altijd 10 weken daarna (dus effectief 2 weken extra).

Maaaaar: ga jij 4 weken van tevoren met verlof en je bevalt 2 weken te laat dan heb je ook nog maar 10 weken en géén 12 weken meer  (dus nog steeds 16 weken totaal). Beval je op tijd of te vroeg dan hou je uiteraard 12 of meer weken na de bevalling (totaal 16).

Aanvulling: Als je kiest voor 4 weken voor je uitgerekende datum en je meldt je ziek in de laatste 2 weken, wordt dit gewoon van je verlof afgetrokken.

Al met al, kwam er bij mij uit dat het voordeliger is om 6 weken van tevoren met verlof te gaan...

Groetjes,
KC

Hoi,

ik wil wel even reageren op het verlof (als p&oer)

In een normale situatie neem je max 6 weken en min 4 weken voor de bevalling je verlof op.

Bij 6 weken heb je 10 weken erna. Alles wat je overtijd bent krijg je cadeau. Je hebt dan altijd 10 weken verlof erna. Beval je vroeger heb je 16 weken in totaal (voor en na de bevalling optellen)

Bij 4 weken heb je 12 weken erna. Alles wat je overtijd bent krijg je cadeau. Je hebt dan altijd 12 weken verlof erna. Beval je vroeger heb je 16 weken in totaal (voor en na de bevalling optellen)

Er zit een addertje onder het gras. Ben je ziek, al is het maar 1 uur per week(of je werkt in een andere functie (arbeidsterapeutisch) moet je met 6 weken voor de bevalling met verlof. Dan heb je geen keus.

Je kunt je verlof ook niet sparen voor vakantie of iets dergelijks (wordt ook nog regelmatig gevraagd)

hierbij een link verlof
Ik hoop dat jullie daarbij wat meer uitleg krijgen. Ook handig voor de werkgever

mamaraf

Terug
Bovenaan