Hoelang zwanger?

A

Anoniem

Guest
hoi zwangere moeders en vaders :)
eindelijk kan ik hier wat vragen stellen misschien dat jullie wat weten?
ik heb volgende week mijn afspraak bij de verloskundige..
best spannend allemaal ik ben 6 7 of 8? weken zwanger?
dokter zegt wat anders, internet zegt wat anders?
hoe weet ik precies hoe ver ik ben? of kan ik dat niet weten?
wat hebben jullie gedaan?
gr sari

Hoi,

Duur van zwangerschap wordt bepaald door de datum van de eerste dag van je laatste menstruatie. Dus als iemand zegt: 7 weken zwanger, dan is het 7 weken geleden dat je laatste menstruatie begonnen is. (let wel: het kindje is dan ongeveer 5 weken oud, daar zit altijd 2 weken verschil in!)
Dat werkt goed als je weet wanneer je ongesteld was en/of regelmatige cyclus hebt, maar soms is het allemaal niet zo duidelijk...

Bij de eerste echo (termijnecho genoemd) meten ze dingen op aan het kindje, waardoor ze bijna tot op de dag nauwkeurig kunnen zeggen hoe oud het is en dus hoe lang je zwanger bent. Aan de hand van die metingen kan de uitrekendatum worden aangepast, als dit slecht lijkt te kloppen met die laatste menstruatie.

Gefeliciteerd en veel succes!

Groetjes,
Karin (39+6 wkn)

Hoi Sari,

Nou, het hangt een beetje af van je cylcus (hoeveel tijd er tussen je menstruaties zit). Weet je nog wanneer je voor het laatst ongesteld bent geworden? En ben je meestal wel regelmatig ongesteld, dus elke 4 weken?

Ga dan naar 'zwanger' in de linkerkolom op deze site (onder ouderschap). Dan kun je daar de datum van je laatste menstruatie invullen en rekent de computer het voor je uit. Tijdens de eerste echo meten ze het kindje ook altijd op, en dan stellen ze de uitgerekende datum soms een klein beetje bij. Maar dat is vaak maar een paar dagen.

Je kunt ook een jaarkalender pakken (in je agenda ofzo) en gewoon 40 weken na je laatste menstruatie doortellen.

Succes ermee!

Groetjes van Vennie.

Het is de termijnecho die uiteindelijk de doorslag gaat geven. Daarmee kunnen ze inderdaad heel nauwkeurig meten hoe ver je zwangerschap is gevorderd.

Bij mijn termijnecho is er het een en ander misgegaan. En die klopt ook helemaal  niet met mijn laatste menstruatie (daar zit maar liefst 19 dagen tussen). En iedereen heeft nog steeds vraagtekens over wanneer ik nou precies uitgerekend ben, maar daar komen we ook niet meer uit.  En  dus laten we het  maar bij de datum die we nu hebben, ookal zou de baby in theorie best een maand eerder kunnen komen. In plaats van een uitgerekende datum heb ik dus een uitgerekende maand.

Groetjes, Marisa

Terug
Bovenaan