Hoeraa zwanger maar...

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal

Ik ben zwanger!!!
Alleen ik geloof het zelf bijna niet meer, de test heb ik 1 week geleden gedaan. Ben nu 5 weken, maar voel me niet zwanger. Wil het aan iedereen vertellen, maar denk dat het beter is om nog even te wachten.
Wanneer kun je het het beste gaan vertellen?
Moet ik nu al iets gaan doen? Dokter bellen ofzo?

Als eerste proficiat!!!
Is wel wennen, he?! Het besef komt vanzelf! Bij mij steeds weer een beetje meer.

Eigenlijk hoef je voorlopig nog niets te doen behalve afwachten en goed voor jezelf zorgen. Je kan je huisarts inlichten, is wel netjes. Maar verder doen die vaak niks. Met +/- 8 weken kan je een verloskundige bellen (mag je zelf uitzoeken) en sommige maken al snel een afspraak, anderen wachten tot ongeveer 10-11 weken.

En wat vertellen betreft: dat moet je echt helemaal zelf weten. Sommigen wachten. Ik heb het meteen verteld en ik zou het zo weer doen! Fijn alles delen met mijn familie en vrienden. Als het mis zou gaan, zijn ze al op de hoogte en kunnen ze steunen. Als het goed gaat, dan kan je het meteen delen. Maar het blijft je eigen keuze...

Veel succes en plezier met wennen aan het idee!
Hopelijk blijf je weinig klachten houden!

Hallo Corina,

Van harte gefeliciteerd!

Wanneer je het wil vertellen dat is per persoon verschillend. De een scheeuwt het na 1 positieve test gelijk van de daken en een ander  en de ander vertelt  het pas bij 15 wkn.  
Wat je jezelf af moet vragen is: stel dat het mis gaat met het kindje, heb je dan behoefte om het met anderen te delen...want je bent dan  verplicht om het met iedereen te delen die wist dat jij zwanger was.

We gaan er natuurlijk van uit dat het helemaal goed gaat en ik wil ook helemaal niet negatief overkomen, maar je moet de realiteit niet uit het oog verliezen ondanks de roze wolk.

Mijn advies is om gewoon nog even te wachten, het is ook leuk om het eerst even zelf te verwerken. Anderen kunnen straks nog lang genoeg meegenieten!

Manoek
10 wkn 4 dagen (afgelopen zondag na 1e echo aan ouders verteld)

Hoi Corina,
ik ben begonnen met mijn huisarts in te lichten en daarna een verloskundige (gewoon uit het telefoonboek) gebeld. Die maakt dan met jou een afspraak en bekijkt samen met je hoever je bent. Ik kreeg zelf meteen een echo.
Ik zou nog even wachten met vertellen tot je echt een aantal weken ver bent. Zelf hebben we het vertelt met 9 weken. Maar toen waren we al bij de verloskundige geweest. Dat zou ik eerst doen en het daarna vertellen.
Maar goed, kijk gewoon waar jij je fijn bij voelt.
Trouwens nog proficiat!!
Groetjes V. en Suc6

Hoi!

Lekker doen wat je gevoel je ingeeft!
De eerste zwangerschap hebben we al heel vroeg van de daken geschreeuwd, maar dit liep helaas fout. Toch had de omgeving er meer moeite mee dat we het zo vroeg vertelden dan wij zelf. Iedereen zei.. stel dat het fout gaat.. wees nog maar niet te enthousiast met het kopen van iets etc..
Daar heb ik mijn lesje uit geleerd en bij de tweede zwangerschap hebben we best lang gewacht. Niet omdat we niet wilden, maar gewoon omdat de omgeving het blijkbaar anders zou beleven dan wij.  
Beide is ons eigenlijk wel goed bevallen, maar goed, dat was erg afhankelijk van de situatie waarin we zaten.  
Als je het vroeg vertelt,  moet je inderdaad ook veel mensen vertellen dat het fout  is gegaan, maar persoonlijk vond ik dat niet vervelend. Het is de natuur, ontzettend veel mensen hebben dit  meegemaakt en je  mag toch ook praten over verdrietige dingen in het  leven? En als je wacht is het gewoon langer iets van jullie samen.  

Je kunt trouwens een afspraak maken met de vk. De eerste controle is meestal rond de 12 weken  (als ik het me goed herinner). Sommigen hebben het vrij druk en dan is het prettig als je op tijd een afspraak hebt staan en je niet onnodig hoeft te wachten.

Succes meid en geniet er maar lekker van!!

Groetjes, Harma 36w1d

Terug
Bovenaan