Hoestpastille niet aanbevolen tijdens zwangerschap

<p>Hallo.</p><p>Ik heb al een aantal weken een nare hoest die onverwachts opborrelt. Er is dan hoorbaar slijm, rochelend geluid. Nu kocht ik vanmiddag Dampo hoestpastilles, maar las ik thuis; worden niet aanbevolen voor gebruik tijdens de zwangerschap. Ik ben 17 weken zwanger dus zou deze niet mogen? Weten jullie waarom dit niet word aanbevolen?</p><p style="text-align: left;">Groetjes!</p><p> </p>

Hoi Ikky,
Wat vervelend van die hoest! 
Zojuist heb ik de bijsluiter online opgezocht en dan zie ik dat er onder andere sleutelbloem en anijsolie in de pastilles zitten. Dit kan een nadelig effect hebben doordat ze baarmoederstimulerend kunnen werken. Daardoor wordt het denk ik afgeraden tijdens de zwangerschap.
Het beste is om advies te vragen aan de huisarts of verloskundige, zodat zij je kunnen adviseren wat je veilig kan gebruiken.
Hier is ook nog een handig overzicht over kruiden:
https://www.24baby.nl/zwanger/voeding/kruiden-zwangerschap-overzicht/
Ik wens je een goede zwangerschap toe en beterschap voor je nare hoest!

Ik zou het niet doen ben ook 17 weken nu en ik heb rond de 9 weken 4 weken lang zo lopen hoesten en njet slapen snachts omdat ik echt niks mocht hebben van vk en huisarts uiteindelijk op een avond naar spoedpost toch een puf gekregen wat helpt dus misschien kan je daarna vragen maar dat van mij was droge kriebelhoest

Ze raden het niet voor niks aan om ze niet te nemen als je zwanger bent. Vaak gaat het om de kruiden òf ze kunnen niet met zekerheid zeggen dat het een nadelig effect kan hebben, dan adviseren ook het niet te nemen.
Thee met honing, gorgelen met afgekoeld gekookt zout water, honingdrop, anta flu snoepjes?

Ik mocht het van de huisarts ook niet innemen 5 jaar geleden tijdens de zwangerschap.
Ik heb vanaf 20 weken tot de geboorte gehoest.
Ik kreeg wel een puffer van de huisarts die ik een paar keer per dag mocht nemen.

Helaas is het enige wat je mag nemen tijdens de zwangerschap "gewone" hoestpastilles uit het snoepschap. Hoest- en keelpastilles uit het apothekersschap mogen vaak niet door de pijnstillers of kruiden die erin zitten die nadelig kunnen werken op de zwangerschap.

Terug
Bovenaan