hoeveel afkolven voor 1 flesje???

Hai allemaal,

Mijn kleine meid is morgen al weer 4 weken en wordt het volgens mij wel tijd om maar te gaan wennen aan een flesje.
Ik heb alleen geen idee hoeveel melk ik moet afkolven voor 1 voeding??
Wie kan mij hier een antwoord op geven?

groetjes,
Ikky

Hai hai,

Een keertje oefenen met t flesje kan zeker geen kwaad,de een pakt t flesje meteen en de ander wat moeilijker.

Ik weet niet hoe zwaar je kindje is en hoevaak je voed? bij 6 of evt meer zou ze 100-120ml per flesje mogen,geef je 5 voedingen mag ze 120-150ml.
Borstvoeding is mooi maar je weet nu inderdaad niet wat ze binnenkrijgt maar dit is n beetje een richtlijn,

succes en geniet van je meisje!

groetjes ramona

Als je alleen voor het oefenen een fles gaat geven hoef je geen hele voeding per keer te geven hoor. Het gaat alleen om het leren van de techniek. Geef gewoon een beetje (30/40 ml is volgens mij al genoeg) en laat je kindje daarna gewoon bij jou verder drinken.
Het is trouwens wel belangrijk om pas met de fles te gaan oefenen als de techniek van het drinken aan de borst goed onder de knie is, als dat nog niet goed gaat heb je kans op tepel/speenverwarring.

Er is een regeltje om uit te rekenen hoeveel je in een fles moet doen, maar dit is maar een richtlijn, veel kindjes drinken minder of juist meer, kwestie van uitproberen dus.
De regel:
150 (of 115 wordt soms ook gehanteerd) x gewicht in kg / aantal voeding per 24 uur.

Bij mijn dochter:
150 x 6 / 6 = 150 ml per fles. Ze drinkt echter altijd 180 uit een fles. Dit doet ze al sinds ze een maand of 4 oud was, met minder was ze gewoon niet tevreden.

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)

Hai
bedankt voor de tips.
Ik heb ook een meisje van 3 jaar die 9 maanden bv heeft gehad maar ik wist toch echt niet meer hoe ik dat toch deed met het wennen aan de fles.
Ik weet nog wel dat ik het 1 a 2 x in de week moest doen omdat ze anders de fles niet accepteerde en ik mocht toen niet in de buurt zijn. Als ze mij zag dan wilde ze geen flesje meer.

groetjes,
Ikky

Hoi,

Mijn zoontje is nu 2 maanden en krijgt zowel borstvoeding aan de borst als afgekolfde voeding uit de fles.  Ik kolf  tot er bijna niks meer uit  mijn borsten komt ( hij drinkt allebei de bosten.) Hij drinkt nu ongeveer 6x 125 ml.
Als het goed is kolf je ongeveer hetzelfde als je baby normaal gesproken drinkt. Stress of drukte wil nog weleens van invloed zijn op de hoeveelheid melk die je afkolft. Thuis krijg ik er altijd meer uit dan op het werk, daar kolf ik 3 keer voor 2 flesjes. En om te oefenen kun je gewoon een klein beetje kolven en dat   tussendoor even geven.

groetjes Ellen

Terug
Bovenaan