hoeveel borstvoeding bij 12 maanden

Mijn dochtertje is bijna 12 maanden. Omdat ze altijd wat aan de kleine kant is volgens de arts (mijn man en ik zijn ook niet groot), was het toch wel goed om nog veel borstvoeding te geven. Tot enkele weken geleden was dat nog 4 of soms 5 keer per dag. Best veel vond ik. Vooral omdat ze ook fruit, groente, yoghurt en soms een koekje o.i.d krijgt. Nu krijgt ze 's-morgens, smiddags na boterham en 's-avonds voor het slapen nog BV. 3x dus.

Op mijn werk kolf ik nog steeds, maar het word minder en mijn 'voorraad' BV in diepvries raakt op. Volgens CB kan ik mijn dochtertje nu gewoon halfvolle melk gaan geven en is 300 ml melkprodukt (incl. yoghurt) voor deze leeftijd echt genoeg. Volgens mij is 3x BV en nog yoghurt dus nog steeds te veel. Ook heeft ze niet altijd zin in haar groentehapje. Hoeveel BV geven jullie je kindje op deze leeftijd? En hoe doen jullie dat 's-ochtends? Alleen BV of ook een boterham?

Ik merk ook aan mijn dochter dat ze een apart potje/hapje niet echt meer wilt. Soms stopt ze na 2 hapjes. Terwijl ze wel eet als ze van ons bord hapjes krijgt. Herkenbaar?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten,
De mama van Noa
 
Hallo Mama van Noa,

Allereerst: wat goed/knap dat je nog steeds bv geeft! Ik heb het tot 9 maanden kunnen volhouden.  Op een gegeven moment was, het na veel "tepel-trekken" en krassen op mijn buik van de teentjes van onze zoon, genoeg. Hij was gewoon een spelletje aan het spelen. Dat spelletje vond ik wel genoeg en hij leek er ook vrede mee te  hebben om te stoppen.
Ook knap dat je nog steeds op je werk nog kan kolven!

Rond de leeftijd van 8/9 maanden kreeg onze zoon 's ochtends en 's avonds bv. 's Ochtends als bv-melk voor/na zijn boterhammetje. En 's avonds als toetje. Tussen de middag kreeg hij een fles kv. Dus 3 keer per dag een melkproduct. Op een gegeven moment werd de avond bv/kv vervangen door yoghurt/biogarde. Nu is hij 22 maanden en krijgt nog steeds 3 keer op een dag melkproducten: 's ochtends een beker melk, tussen de middag eentje en 's avonds een toetje.

Je kan/mag nu ook gewone melk gaan geven. Gewoon eens proberen om te kijken hoe je kind hier op reageert qua ontlasting e.d. Meestal gaat het goed. Bij ons leverde de overgang van bv naar fv (met 9 mnd) en halfvolle melk (met 12 mnd) geen problemen op.

Veel succes!
 
Oh ja, nog een aanvulling op de rest van de maaltijden:

Onze zoon kreeg met de leeftijd van 12 maanden het volgende:
's ochtends:    fles pap (soms ook een boterhammetje, maar de fles vond hij nog zo
                                        lekker)
tussendoor:      water/thee/sap en evt. soepstengel/rijstewafeltje/cracotte
's middags:       boterhammetje met melk
tussendoor:      water/thee/sap met fruithap
's avonds:           warme hap: aardappeltje/rijst/pasta met grote eetlepel vlees/kip en flinke
                                      groente lepel met groente. Alles was in kleine stukjes gesneden, niet meer
                                       gepureerd. toetje: yoghurt/biogarde

Groetjes!
 
Hoi,

Ik heb mijn dochtertje bv gegeven tot ze 2 jaar en 3 maanden was toen is ze zelf gestopt.

Met een jaar kreeg ze bij het wakker worden de borst als ik ging ontbijten kreeg ze een boterham.

Bij de lunch kreeg ze een boterham en de borst.

dan het avond eten dat at ze gewoon met ons mee wat de pot schafte aardappels, groente en vlees of rijst.
En voor het slapen gaan nog een bvtje.

Als ze s nachts eens wakker werd ook maar dat was zelde.

Ons meisje is erg klein en iel. Ze is nu 2 jaar en  8 maanden en heeft maat 86 is
86 cm en weegt 11 kilo.

Misschien heb je er wat aan.

groeten joyce
 
Op www.borstvoedingsforum.nl is ook een gedeelte voor moeders die langer dan een jaar voeden. (dreumes/peuter aan de borst)
Misschien kun je daar je vraag ook stellen.

Groetjes,

Linda
moeder van Rebecca 11 november 2005
 
Hoi Mama van Noa,
Het is inderdaad heel herkenbaar. Mijn zoon van 9 maanden krijgt nog 3x per dag borstvoeding. ik heb het idee dat hij te weinig melk binnen krijgt, maar hij doet het er goed op. Geprakte hapjes is hij inmiddels niet meer zo dol op, hij vind het interessanter om lekker mee te snoepen van onze borden!
Geweldig dat je nog steeds borstvoeding geeft, en als jij en Noa het  nog prima vinden zou ik daar vooral nog even mee doorgaan!
's Morgens geef ik ook alleen de borst en dan tussendoor fruithap en dan boterham met borst, ik twijfel ook of hij s morgens nog een boterhammetje extra moet hebben. ik ga morgen wegen op cb dus als hij goed gegroeid is ga ik zo nog even door. Goed om te horen dat jij dat dus bij Noa tot 12 maanden zo hebt gedaan. Het is zo'n gezellig moment s morgens in bed, lekker nog even knuffelen en heerlijk drinken!
Het borstvoedingsforum werd al even genoemd, daar heb ik inderdaad ook veel aan, dus is de moeite waard!

groetjes Debora
 
Terug
Bovenaan