Hoeveel borstvoeding en erg onrustig?

Hallo allemaal,

Ik heb een zoontje van nu 6 weken hij krijgt borstvoeding maar kan soms zo onrustig drinken happen en weer loslaten en dan natuurlijk krampjes van de lucht die hij binnen krijgt.
Hij drinkt nu soms om de 4 uur en soms om de 3 uur, ik heb hem een paar keer gewogen voor en na het drinken en dan dronk hij ongeveer 100 ml, dus dat is op 24 uur dan 600 a 800 ml is dit voldoende? Hij weegt nu 5 kg.
Ik heb wel een gelezen dat het met borstvoeding wel uitmaakt of de melk voedzaam  en ze dan minder drinken klopt dit. Op zich is hij wel een tevreden mannetje alleen 's-avonds wat onrustig.

Groetjes Krista

Hallo Krista,
Je kindje laat er al best veel tijd tussen de voedingen zitten. Mijn zoontje (nu bijna 5 maanden) kwam toen overdag echt nog iedere 2 uur en liet er 's nachts zo'n 5 a 6 uur tussen. Of de hoeveelheid van 600-800 cc voldoende is, dat weet ik niet, stomweg omdat ik niet weet hoeveel er uit mijn borsten komt/kwam. Maar, als je kindje voldoende aankomt (ik geloof dat 100-300 gr per week een richtlijn is voor BV. maar weet het niet zeker: kijk ook eens op www.borstvoeding.com). Als je verder genoeg plasluiers hebt (5 a 6 op een dag) en je kindje is overdag alert en tevreden na de voeding, dan zou ik me over hoeveelheden niet zo'n zorgen maken.
Het klinkt in ieder geval in je verhaal dat het wel goed gaat.
Enne, 's avonds onrustig kan clusteren zijn: je kindje wil dan vaak even drinken (bodempje leggen voor de nacht?). We hebben het hier niet zo heel lang meegemaakt, maar ik legde dan maar gewoon weer aan, ook al was het pas een uur geleden dat Finn eten had gehad. (dat vind ik zelf ook het fijne aan borstvoeding; je hoeft je over het aantal voedingen niet zo druk te maken, een baby kan zich niet overeten aan borstvoeding). Ook op het borstvoedingsforum heb ik veel van mijn twijfels in de beginperiode kunnen teruglezen (want het zijn toch wel vrij universele twijfels merk ik: doe ik het wel goed, krijgt mijn kindje wel voldoende, etc).
Succes en geniet van het geven van de borstvoeding (hier al weer 5 maanden en nog zeker niet van plan te stoppen!)
Groetjes, Brenda

Hoi Krista,
Het onrustige wat je aangeeft herken ik wel van mijn dochter, bij haar was dit een fase, soms heeft ze het nog een dagje ofzo.
Bij haar is het trouwens vaak ook zo dat als ze begint te 'kronkelen' en vaak los laat dat er een boertje dwars zit. Ik hou haar dan even rechtop, vaak boert ze dan en kan weer verder eten. Soms boert ze trouwens niet maar eet ze verder toch rustig.   Misschien kun je dat eens proberen.

Met borstvoeding kun je niet zo precies zeggen als met flesvoeding hoeveel cc je kindje moet drinken. De groei is bepalend of je kindje voldoende krijgt ja of nee. Wat je zegt klopt, de samenstelling van de melk bepaalt ook veel, vettere melk verzadigd eerder. Als ik je verhaal lees klinkt het in ieder geval dat jullie samen goed bezig zijn hoor!

Ik weet niet of ik dat hier mag doen maar denk het wel,  je kunt je vragen omtrent borstvoeding echt perfect stellen op www.borstvoedingsforum.nl
Op www.borstvoeding.com kun je een digitale groeicurve vinden, specifiek op borst gevoede kinderen gericht (de cb's hanteren andere curves waardoor moeders vaak ten onrechte te horen krijgen dat hun kinderen niet goed groeien) daar kun je het gewicht van jouw kleintje invoeren en bijhouden of ze goed groeit.

Ik hoop dat je iets kunt met mijn antwoord. Veel succes in ieder geval!
En borstvoeding wordt steeds makkelijker zodat je er over een paar weken echt van kunt genieten!

Hoi Krista,

Het zou ook kunnen zijn dat je baby spruw heeft in het modje. Dit kun je zien aan de binnenkant van de lipjes of in de wangzakjes en is een witte/glazige aanslag die je niet weg kunt vegen. Als baby's dit hebben, brand dit in het mondje, en drinken ze erg onrustig en laten vaak los.  Met een daktainzalf is dit makkelijk op te lossen.

Misschien heb je hier al naar gekeken, anders kun je het bij je huisarts laten nakijken als je twijfelt.

gr, bianca  

Hallo,

Bedankt allemaal voor jullie reakties, ik geloof niet dat hij spruw heeft hij heeft wel een witte tong maar dat is volgens mij van de melk. Ik ben vorige week naar de osteopaat geweest aangezien hij in aangezichtligging is geboren daar bleek wel dat zijn neusbrug wat ingedrukt was daar de geboorte (hij is ook veel verkouden) dus kan hij waarschijnlijk weinig lucht krijgen tijdens het drinken over 2 weken moeten we weer terug, dus hopelijk lost dit iets op. En anders misschien over op de fles misschien drinkt dit makkelijker voor hem, maar dit moet ik nog eens navragen.

Groetjes

Terug
Bovenaan