hoeveel borstvoeding in een flesje?

Hoi allemaal,

Over ongeveer 1 week ga ik weer werken en dan ben ik van plan om te gaan kolven. De kleine is nu 11 weken en weegt zo'n 6 kilo. Hij drinkt gelukkig al goed uit de fles en het kolven gaat ook erg goed. Ik vroeg mij alleen af hoeveel gekolfde melk ik dan per keer in een flesje zou moeten doen. Tot nu toe heb ik eigenlijk gevoed op verzoek. De voedingen zijn dus erg onregelmatig maar het zijn zo'n 7 a 8 voedingen op een dag incl een nachtvoeding. Ik wil namelijk niet te veel van te voren klaarmaken   uit de vriezer want dan gaat mijn voorraad snel achteruit maar natuurlijk ook niet te weinig. Dan lopen ze op het kdv met een huilende baby....
Weet iemand hier meer van???

Ik weet dat je als vuistregel kunt aanhouden dat ze zo'n 150 ml per kilo lichaamsgewicht per etmaal drinken. Als jouw kleine 6 kilo weegt is dat dus 900 ml wat hij/zij per dag drinkt. En dat dan verdeeld over 7 a 8 voedingen, dus dat is zo'n 110 a 130 ml per voeding. Maar ze drinken niet bij elke voeding even veel.
Verder kan ik je niet helpen hoe je dat moet doen met afkolven en bewaren, want zelf ben ik volledig overgestapt op de flesvoeding.

Ik hoop dat je hier in ieder geval al weer iets meer mee kunt.

Groetjes Elise

Denk dat het ook gewoon een beetje ontdekken is.
Je schreef dat hij nu ook weleens een flesje krijgt. Hoeveel geef je dan en hoeveel uur is hij dan tevreden.
Aan de hand daarvan kun je misschien ook een beetje een berekening maken.
Als ik mijn kleintj een paar uur ergens heen breng doe ik er altijd een zakje flessevoeding bij.
een zakje is genoeg voor 100ml.
Mocht het dan zijn dat ik te weinig voeding heb meegegeven hebben ze in elk geval iets om te geven.
Die zakjes zijn iets van een jaar houdbaar dus altijd handig tot ngtoe niet nodig gehad gelukkig.
mijn kindje is ook 11 weken en zij krijgt 5 flesjes (borst)voeding (lang verhaal van) 180 ml per dag

Hi,

Ik heb 7 maanden gekolft. Ben al wel vroeg begonnen (toen Tom 3 weken oud was), zodat ik zelf kon wennen aan de kolf en mijn kindje aan de fles. Je hoort zo vaak dat kindjes geen fles willen als ze alleen maar de borst hebben gehad.

Kolven ging erg goed, ik had de medela swing.
De eerste weken had ik genoeg aan 1 klein flesje, maar Tom vroeg al snel om meer.
Ik heb de laatste maanden echt alleen maar 1 groot flesje per kolf beurt gevuld. Dat is geloof ik 220 / 240 ml. Bij mij ging dat heel snel, door overactief toeschiet reflex.
Je kan in het begin beter een hele fles vol kolven, en dan kijken hoeveel je kindje op kan, zo weet jij ook waar hij/zij genoeg aan heeft.

Invriezen is wel verstandig, ookal gaan er wat vitaminen verloren, maar je kan beter wat achter de hand hebben dan kv te moeten bijvoeden, vind ik tenminste.

Tom vond ondooide melk de laatste maanden ook niet meer lekker, het word toch een soort van andere substantie. Ik vond dit wel lastig, want ik werkte  4 ochtenden, de dagen ervoor moest ik dus tussen de voedingen door kolven, omdat ik  het niet meer kon invriezen.  

Dus zelf Tom de borst geven, en tussendoor kolven... ik leek wel een koe :)

Ik kolfde altijd op mijn werk, in het begin vond ik dit wel een beetje genant, maar ik wilde persee dat mijn kindje bv kreeg dus zette ik mezelf er over heen.
Koeltasje mee, elementen erin, en kolven maar :p
De gekolfde melk in de koeltas, snel naar huis, in de koeltas, en die melk kon hij dan de volgende dag bij de oppas / creche / papa opdrinken.

Hoop dat je er wat aan hebt :)
Nens

quote: Nens21 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('12-11-2007 10:12:42'));

De gekolfde melk in de koeltas, snel naar huis, in de koeltas, en die melk kon hij dan de volgende dag bij de oppas / creche / papa opdrinken.

Die laatste moet natuurlijk KOELKAST ZIJN :)

bedankt allemaal!

Ik ga het gewoon proberen. Ik wil toch proberen om 6 maanden volledige borstvoeding te geven. Dat is gewoon het beste voor de kleine. Ik hoop dat ik het volhou maar tot nu toe gaat de borstvoeding erg goed!

Het is inderdaad een goed idee om gewoon de dag ervoor te koven voor de dag erna. Dan kan je de melk gewoon in de koelkast laten staan. Had ik nog niet aan gedacht. bedankt!

liefs

hi

je kan zo 2 á 3 voedingen meenemen, met 45 mnd gaat het al met fruithapje beginnen dus gaat er langzaam de voeding eaf van de melk. wat ik deed bij mijn eerste en nu weer
wat ik vandaag afkolf neem ik mee voor de volgende dag! en wat ik overhud gaat eventueel aangevuld met nieuwe melk in de vrienzer, ik maak altijd voedingen van 200 cc melk voor de vriezer, en een paar met 100 cc melk voor de vriezer. voor even een overlaping of iets extra mee omdat ik die dag wat later op het kdv kwam om op te haen

als ik een fles vers meenem met een flesje uit de vriezer dan zei ik altijd eerst even deze fles opmaken dan deze.
mijn kindje is nu 7 mnd oud en drinkt maar 150 cc melk vanaf het begin toen ze met 14 weken daar kwam. wat ze vaak doen als het nog niet weten hoeveel iemand drink kleine beetje geven nog honger dan nog even 40-50cc klaar makendat doen ze bij ons ook

succes

Terug
Bovenaan