Hoeveel cc borstvoeding drinkt mijn kind (10 weken) i.v.m. afkolven

Hallo moeders,

Ik ben sinds kort begonnen met incidenteel afkolven (bedankt voor de tips, het gaat steeds beter!), maar heb mij de afgelopen week verbaasd over de hoeveelheid gedronken  melk. Gisteren dronk hij zomaar 185 cc, ofterwijl het hele flesje leeg! (Heeft hij wel genoeg gedronken, want ik heb niet meer?) Nu ben ik benieuwd wat hij ongeveer drinkt i.v.m. het afkolven. Het is en blijft nog wel een klus om het te doen, maar wil wel aan zijn behoeften tegemoet komen en niet het idee hebben, dat hij misschien meer nodig heeft. Daarom mijn vraag: hoeveel cc borstvoeding moet ik ongeveer afkolven voor mijn zoon (10 weken)?  Hij krijgt 7 voedingen per dag.
Klopt het dat 'poedermelk' voedzamer is dan borstvoeding? Ik heb het idee, dat er namelijk minder cc 'poedermelk' gegeven wordt dan hij drinkt van de borstvoeding.

Hebben jullie trouwens nog een handige bewaartip om  borstvoeding in de vriezer te bewaren? Ik vind zelf ijsblokjesbakjes niets en heb het nu in boterhamzakjes gedaan. Het liefst bewaar ik het in de Avent-flesjes, maar zoveel heb ik er ook niet om een voorraadje aan te leggen.

Ik hoor graag jullie adviezen!

Groetjes van Martine
 
Ik heb op het cb gevraagd hoeveel ik per keer moet kolven.

de formule is:

lichamelijk gewicht x 150= hoeveelheid cc die je kind mag hebben per 24 uur

bijvoorbeeld mijn dochter is nu 5 kg (ongeveer)
dat is dus 5 kg x 150= 750 cc per 24 uur

bij 7 voedingen is dat dus 100 cc per voeding
 
Hoi Martine,

Voor flesvoeding klopt inderdaad de regel 150 ml per kilo per 24 uur.
Maar voor borstvoeding is eigenelijk geen regel want het kind drink wat hij wil.
Wat ik doe wanneer ik ga werken is het volgende(deed ik vanaf dat Joost 12 weken was):
Ik geef twee voedingen ontdooit uit de vriezer mee en de dag ervoor probeer ik een hele voeding te kolven en geef die ook nog mee. Zo kan Joost dan drinken zoveel hij wil en zit de oppas niet met een huilend kind.
Hij wil ookal ben jij er niet toch genoeg kunnen drinken.
Hij drinkt tussen de 6 en 8 keer per dag bij mij, en in een fles doe ik ongeveer 180 ml per voeding.
Gaat meestal helemaal op soms ook niet.
Nu een tip ober het bewaren van bv.
Avent heeft nu het via systeem dat zijn bakjes met een dekseltje en een adapter zodat je kolf er op kan en daar past precies 180 ml in. Op de verpakking staat dat je de bakjes maar 1 keer kan gebruiken maar je kan ze gewoon in de magnetron stereliseren.

Hoop dat je er wat aan hebt.
Groeten Marieke van Veen Moeder van Rick 2 jaar en Joost 15 wk.
 
Ik gebruikte ook die bakjes van Avent. Kosten wel wat, maar nu ik niet meer kolf, gebruik ik ze om hapjes in te vriezen. IJsblokjeszakjes gebruikte ik als ik door de bakjes van Avent heen was. Ik vond het wel een knoeiboel om de blokjes eruit te krijgen...

Ik gaf ook flessen van 180cc mee. Later, met een maand of drie, werd dat 200cc omdat hij vaak bleef huilen na 180cc. Had blijkbaar meer honger ;-)

Wat we soms deden, bijvoorbeeld als papa oppaste en mama's borsten niet aanwezig waren ;-), was het laatste beetje aanlengen met afgekoeld gekookt water. Misschien niet zo netjes, maar het werkte wel. Ik had altijd een flesje gekookt water in de koelkast staan.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Renske
 
Hallo,

Wat fijn dat het kolven lukt! Goed dat je hebt doorgezet. Ik hoop een antwoord te kunnen geven op je vragen.
Er is geen moeten drinken voor een bv kind. Waarom een cb dit aangeeft snap ik niet, het is idd een regel die gebruikt wordt bij fv kindjes. Het volgende zal misschien wat mensen die fv geven tegen de borst stuiten maar het is wel zo: bij fv wordt vaak te veel voeding gegeven. Tuurlijk drinken ze alles op, dat zijn ze op een gegeven moment zo gewend.  Als ik mijn zoontje van 5,5 maanden een fles van 250 cc geef, drinkt hij het ook op. Dat kan hij live aan de borst nooit binnenkrijgen. Het vult niet meer of minder, 4 uur daarna meld hij zich gewoon weer. Ze hebben nog geen stop dus daarom worden er vaak grote hoeveelheden voeding gegeven zodat men weet dat een kind voldoende heeft. Kijk maar eens naar het gewicht van veel kinderen die fv krijgen. Sommigen van mijn zoontje ´s leeftijd zijn al bijna 10 kilo! Dat is te veel. Het is een feit dat er bij fv kinderen meer kans is op overgewicht later dan bij bv kinderen. Laat je dus niet leiden door het drinkgedrag aan de fles van je kind of fv schema ´s.
Ook de groeicurve van het cb is fv gericht. Of er iets aan het poeder wordt toegevoegd waardoor het beter vult  weet ik niet. Bv is licht verteerbaar en fv is geen bv. In die zin zal het me niet verbazen.
Wat jij kolft en wat je kindje drinkt live aan de borst zijn vaak totaal verschillende hoeveelheden. Vaak drinkt je kindje meer dan jij kan kolven. Dat komt omdat een baby efficiënter kan drinken dan een kolf kan kolven. Vaak zit er dus nog melk in je borst als er met kolven niets meer uit komt. Je borsten zullen ook moeten wennen aan het kolven dus het duurt een tijdje voordat er veel melk uit zal komen. Wanneer je iedere dag kolft kan je er vanuit gaan dat het wel een weekje of twee duurt voordat je borsten aan het kolven gewend zijn. Ik kolf nu eerlijk gezegd ook nog steeds minder per keer dan mijn zoontje gekolfd wil hebben. Ik denk dat het dus normaal is. Ik krijg uit beide kanten per keer in totaal 180 cc om de vier uur. Mijn zoontje drinkt om de drie uur 180 cc dus ik kolf ook minder dan hij drinkt.

Wanneer je je kindje afgekolfde melk aanbied, zou ik een fles van 160 tot 180 cc aanbieden. Meestal is dat voor die leeftijd voldoende. Maak je geen zorgen over de hoeveelheden die hij live drinkt. 7 voedingen is keurig voor die leeftijd! Je zult nooit weten hoeveel het is wat hij live drinkt. Ga er maar van uit dat het voldoende is. Hij kan het keurig zelf regelen. Is hij tevreden, vrolijk, heeft hij minstens 5 plasluiers? Dat zijn de indicaties of hij voldoende heeft gehad. Niet de hoeveelheden bv uit een flesje.

Wat betreft het bewaren kan ik ook de Avent bakjes aanbevelen. Met adapter kolf je er direct in. Je kan ze idd uitkoken dus ik gebruik ze ook vaker dan op de verpakking staat aangegeven.

Kijk eens op www.borstvoedingsforum.nl of www.borstvoeding.com

groet,
Jinny
 
Terug
Bovenaan