Hoeveel cc moedermelk in de fles

Mijn zoon (27/9/2007en nu 4500 gram) krijgt incidenteel een flesje afgekolfde moedermelk. Gisteren heeft hij 120 cc gehad en dat bleek te weinig, want hij had onmiddellijk weer honger. Wie weet hoeveel ik in de fles moet doen om hem tevreden te stellen?
Ook ben ik benieuwd hoe vaak andere moeders hun kind borstvoeding geven. Bij mij varieert dat van 5 tot 7 keer per dag.

Hoi,

ik voed mijn zoon Sven (4 sept) ook 6 á 7 keer. ik kolf heel af en toe. vorige week nog een keer gedaan en toen dronk hij maar 20 cc. en was toen wel weer 3 uur tevreden??! ik vind dat erg weinig??!! snachts komt hij ook gewoon rond de 3 á 4 uur. en bij jou, snachts??

Groetjes Tamara

Voor de eerste drie maanden: neem het gewicht van je baby in kilo's, vermenigvuldig dit met 150. Je krijgt dan het aantal milliliter dat een baby van hetzelfde gewicht gemiddeld per dag wil drinken. Deel dit getal door het aantal voedingen dat je meestal geeft en je hebt een uitgangspunt voor de hoeveelheid afgekolfde melk die je kunt aanbieden. Om te voorkomen dat je melk moet weggooien, is het verstandig om kleine beetjes tegelijk op te warmen en aan te bieden. Je weet nog niet precies hoeveel je baby daadwerkelijk zal drinken.

Voorbeeld:
baby van 5,5 kilo wil 9 maal per dag drinken. 5,5 maal 150 is: 825 milliliter. Deel nu 825 milliliter door 9, dan krijg je 92 milliliter. Een goed uitgangspunt is dan 90 milliliter voor een flesje afgekolfde melk. Wordt je baby wat zwaarder, dan zal hij wat meer gaan drinken.

De hoeveelheid melk die baby's drinken blijft niet onbeperkt toenemen. Na een maand of drie, vier zullen de meeste baby's op de maximale hoeveelheid zitten die zij per dag drinken. Je zult ook merken dat je baby niet zoveel blijft groeien als in de eerste paar weken. Gelukkig maar, anders zouden ze veel te groot en te zwaar worden. Het blijkt ook, dat de hoeveelheid energie die een baby nodig heeft per kilogram lichaamsgewicht, langzaamaan afneemt. Dat alles bij elkaar zorgt ervoor, dat de melkproductie van de moeder toch voor lange tijd volledig in de behoefte van de baby kan voorzien om deze goed te laten groeien.

Dit heb ik van een site gekopieerd. Het is natuurlijk wel zo dat de baby de ene keer heel veel wil drinken, en de andere keer bijna niks. Soms krijg ik er bij mijn dochtertje ook maar 20 cc in en de andere keer drinkt ze met gemak 130 cc afgekolfde melk.

Maaike is van 28 september en weegt nu 4800 gram. Zij krijgt 120 cc moedermelk in een flesje per keer en dat zo;n 6 x per dag. Volgens het CB was dit prima en zou ze zelf wel vaker komen als ze meer zou willen..

Hihi, ik zie nu pas dat dat ook precies uitkomt qua berekening!!!! Overigens krijgt Maaike ook wel eens een flesje "aangemaakte" voeding en dat is dan 120cc water en 4 scheppen voeding ( totaal 135cc)

Bedankt voor de reacties. Ik kan hier in elk geval wel wat mee!
Mijn zoon slaapt (om de vraag van Tamara8 te beantwoorden) 's nachts door. Hij krijgt tussen 23 uur en middernacht zijn laatste voeding en wordt rond 7 uur wakker.

LET WEL OP:

Kinderen die afgekolfde moedermelk krijgen kunnen met minder cc af dan gewone flesvoeding!
In moedermelk zit meer in minder zeg maar.

Hier een indicatie per 24 uur drinkt een baby aan moedermelk:
Gewicht baby:                           Hoeveelheid voeding:
3,5 kilo                                             525 cc
4 kilo                                                 600 cc
4,5 kilo                                             675 cc
5 kilo                                                 750 cc
5,5 kilo                                             825 cc
6 kilo                                                 900 cc
6,5 kilo                                             975 cc
7 kilo                                               1050 cc

Dus deze hoeveelheid deel je door het aantal voedingen dat je geeft op een dag en dan weet je het aantal cc per voeding.

Terug
Bovenaan