Voor de eerste drie maanden: neem het gewicht van je baby in kilo's, vermenigvuldig dit met 150. Je krijgt dan het aantal milliliter dat een baby van hetzelfde gewicht gemiddeld per dag wil drinken. Deel dit getal door het aantal voedingen dat je meestal geeft en je hebt een uitgangspunt voor de hoeveelheid afgekolfde melk die je kunt aanbieden. Om te voorkomen dat je melk moet weggooien, is het verstandig om kleine beetjes tegelijk op te warmen en aan te bieden. Je weet nog niet precies hoeveel je baby daadwerkelijk zal drinken.
Voorbeeld:
baby van 5,5 kilo wil 9 maal per dag drinken. 5,5 maal 150 is: 825 milliliter. Deel nu 825 milliliter door 9, dan krijg je 92 milliliter. Een goed uitgangspunt is dan 90 milliliter voor een flesje afgekolfde melk. Wordt je baby wat zwaarder, dan zal hij wat meer gaan drinken.
De hoeveelheid melk die baby's drinken blijft niet onbeperkt toenemen. Na een maand of drie, vier zullen de meeste baby's op de maximale hoeveelheid zitten die zij per dag drinken. Je zult ook merken dat je baby niet zoveel blijft groeien als in de eerste paar weken. Gelukkig maar, anders zouden ze veel te groot en te zwaar worden. Het blijkt ook, dat de hoeveelheid energie die een baby nodig heeft per kilogram lichaamsgewicht, langzaamaan afneemt. Dat alles bij elkaar zorgt ervoor, dat de melkproductie van de moeder toch voor lange tijd volledig in de behoefte van de baby kan voorzien om deze goed te laten groeien.
Dit heb ik van een site gekopieerd. Het is natuurlijk wel zo dat de baby de ene keer heel veel wil drinken, en de andere keer bijna niks. Soms krijg ik er bij mijn dochtertje ook maar 20 cc in en de andere keer drinkt ze met gemak 130 cc afgekolfde melk.