hoeveel cc??

ik had mijn vraag vannacht al op het forum gesteld, maar op 1 of andere manier kan ik hem niet meer terugvinden. Vandaar dat ik 'm nogmaals stel. (zul je zien dat ik 'm zo nog ergens tegenkom).
Nou goed: ons zoontje is ruim 6 wkn oud en krijgt bv. Dit weekend gaan we er even tussenuit en wil ik afgekolfde melk met het flesje geven. We hebben al geoefend met het flesje en dat gaat goed. Ik heb alleen geen idee hoeveel cc ik moet geven. Hij drinkt 10min aan 1 borst. (ps: klinkt zo weinig maar met meer moet hij spugen en zit dan echt vol, hij heeft veel zuigbehoefte dus blijft hij aan de borst drinken totdat hij het uitspuugt. Ik moet hem er na 10 min ook afhalen en meteen een speen geven. Denk dat ik dat wel goed doe, want hij groeit heel goed).
Als ik dan 10min 1 borst kolf, is dat dan gelijk aan wat hij in die 10min drinkt? Ik heb het idee dat er met kolven iets minder uitkomt dan als hij gewoon aan de borst drinkt. Was er ook niet een rekensommetje hoe je kan uitrekenen hoeveel je baby nodig heeft?
Ik hoor het graag! Alvast bedankt
 
Hoi,

Er is een rekensommetje voor wat hij oongeveer zou drinken. Maar het wil niet zeggen dat dat het ook echt is hoor. Dus klopt het niet dan moet je je geen zorgen maken want hij groeit prima.
Maar dan weet je wel dat hij genoeg heeft.

Het sommetje is 150 (is het cc) x lichaams gewicht (bv 5 kilo) gedeeld door het aantal voedingen op een dag.(bv 6) is dan 125cc per keer.

En ik zou wel ruim meegeven zeker als hij meer drinkt dan uit het rekensommetje komt. De rest kan je dan misschien in vriezen of later op de dag gebruiken en dan kolven.

Drinkt hij minder dan zou ik minder opwarmen en misschien als hij daarna wil nog wat.

Ik weet niet of je al vaak geoefend hebt want het kan zijn dat hij eerder honger heeft na de fles doordat het drinken makkelijker gaat.

NOu meid veel plezier en geniet van je dagje.
groeten joyce
 
Het is volgens mij een kwestie van uitproberen. Melk kan nl ook meer of minder rijk zijn, dus het is redelijk individueel.
Ik denk ook dat een baby de borst leger kan zuigen dan je kunt kolven. Als je de fles geeft kun je het beste niet alles in 1 keer verwarmen, maar in kleine beetjes. Begin bv eens met 20 of 30 cc, als dat er goed in gaat kun je op basis daarvan nog meer geven.
Ik heb begrepen dat een baby de grootste hoeveelheid drinkt aan de borst in de eerste 5 a 6 minuten. De latere melk is rijker, dus het is daarom goed om je baby de borst leeg te laten drinken.
ik hoop dat je er wat aan hebt!
 
Hoi,

Het rekensommetje is 150ml per kilo lichaamsgewicht gedeeld door het aantal voedingen per dag. Dus als je kindje bv 4kg weegt en je geeft bv 6 voedingen per dag, komt dat ongeveer neer op 100ml per flesje. Veel bv kinderen drinken trouwens veel minder dan deze aangegeven hoeveelheid, soms halen ze het liever aan de borst weer in. Je kolft trouwens inderdaad minder dan dat je kindje drinkt uit je borst, dat is dus absoluut niet representatief. Als je nog nooit gekolfd hebt, kan het ook voorkomen dat je maar heel weinig kolft, vaak wordt dat vanzelf meer als je het vaker doet. Veel succes ermee!!

Groet,

Petra
 
Terug
Bovenaan