Hoeveel drinken bij gecombineerde borst- en kunstvoeding?

• Onderwerp starter ANONYMOUS_USERNAME
  • Startdatum
A

ANONYMOUS_USERNAME

Guest
Mijn dochter (9-3-2008) dronk al vrij snel afgekolfde voeding uit de fles.
's Avonds en 's nachts krijgt ze borstvoeding. Soms kolf ik overdag tussendoor af en soms ook niet. Omdat ik op mijn werk straks ook niet ga kolven (wil ik zelf niet).
Ze krijgt als kunstvoeding Nutrilon Standaard gemengd met Omneo, ivm buikkrampjes.
Ook is de Omneo iets dikker zodat ze rustiger drinkt. Ze verslikt zich vaak in de fles én ook aan de borst. Volgende week komt er een prelogopediste.

Hoeveel kunstvoeding moet ik haar geven? Ze drinkt per keer ongeveer 80 tot 100cc. Ze heeft ongeveer 7 voedingen per dag. 's Avonds rond 19u beginnen haar "nukken".
Dan heeft ze bijvoorbeeld haar flesje leeggedronken, we leggen haar in bed en dan begint ze te huilen net zo lang totdat ze aangelegd wordt. Ook al heeft ze een flesje borstvoeding gehad of kunstvoeding; het maakt niet uit. Als ik haar eerst aanleg, heeft ze daarna vaak nog honger en drinkt dan nog een flesje. Ik vind het zo vervelend dat ze weer uit bedje moet als blijkt dat ze niet genoeg heeft gehad. Ook komt ze 's nachts gewoon om de 3 uur, terwijl ze een paar dagen een klein ritme had opgebouwd van rond 21.30u slapen tot ongeveer 2u á 3u 's nachts.

Hoe kan ik in combinatie met kunstvoeding enig ritme opbouwen, omdat ik ook een zoontje van bijna 2,5 heb die ik straks naar school moet gaan brengen en halen 2 morgens in de week.

Hopelijk kan iemand me een beetje helpen. Vaker aanleggen om meer borstvoeding te hebben is eigenlijk niet echt een optie, omdat ik straks niet met stuwingen op het werk wil zitten. Het is nu voor mij mogelijk om 8 uur lang niet te kolven of te voeden zonder dat de melk helemaal terug loopt. Maar de nachtvoedingen zijn meestal nog variabel, zodat ik 's morgens vaker niet goed uit kom met de tijd.

hoi, toen mn  zoontje zo oud was (hij is nu 8 weken) moest hij van cb al 120cc voeding hebben, hij huilde ook s'avonds terwijl hij al voeding had gehad, cb zei dat het voornamelijk zuigbehoefte was, en dat we niet naar gehuil moesten kijken of hij honger had, maar moesten kijken of hij voldoende aankwam, en dat het dan goed was.
voor zuigbehoefte hebben we toen speen gegeven, dit hielp goed.
veel succes met alles, gr marina

Hoi Marina,

Bedankt voor je reactie.
Helaas helpt het speentje niet zo erg bij onze dochter. Ze pakt hem soms wel, maar
gooit hem er net zo hard weer uit. Ik doe wel meer cc in de fles, maar ze drinkt niet meer. Tussendoor verschonen helpt soms, maar ook niet zo dat ze veel meer gaat drinken. Als we haar laten huilen wordt het (als het haar hongerhuiltje is) eigenlijk steeds erger ipv minder. Ze heeft nl ook soms een inslaapvalhuiltje.
Vandaag is het trouwens een ramp met mijn zoontje...Hij wilt niet meer gaan slapen en ik ben al keimoe van de nachten 2 à 3x eruit. Hij is vandaag snel driftig, dus dwz dat hij toch moe is. Maar helaas....van slapen komt het niet meer.

Hoi Mama,

Wij hebben een dochter van 4 maandjes oud. Ik geef volledig borstvoeding. Ik weet zo ook geen antwoord op je vraag hoeveel "kunstmelk" je mag geven. Ik ben sinds deze week weer begonnen met werken. Ik heb getwijfeld of ik op mijn werk zou kolven of toch  op poeder over zou gaan. Ik moest het van mij zelf eerst maar eens aankijken hoe de eerste week zou verlopen en ik moet  zeggen:  het bevalt me heel goed.
Als ik ga werken, sporten of vergaderingen heb krijgt onze dochter bv-flessen. 's Avonds zo na 5-en begon ze meestal een beetje te mopperen. Dat schijnt normaal te zijn. Heel veel baby's hebben dan hun mopper-uurtjes. Dat heb ik dan maar voor lief genomen en haar regelmatig lekker bij me genomen. Na de voedingen houd ik haar nog even omhoog en dan leg ik haar in haar bedje. Als ze begint te huilen neem ik haar bij me en blijf naast haar bedje staan. Als ze weer getroost is leg ik haar terug in bed. Baby's kunnen pas na een maand of 3-4 de speen redelijk "vast houden". Het lijkt dan ook of ze de speen echt uitkwatten. Wij hebben de speen even volgehouden en heeft véél minder last van krampjes.Ze wers er rustiger van en valt makkelijker in slaap. Hopelijk heb je iets aan mijn ervaring.
Liefs

Hoi Es5,

Ook jij bedankt voor je reactie.
De reden dat ik niet wil afkolven op het werk is dat het een mannenwereld is. Ýls er al een ruimte zou zijn voor af te kolven, zou ik er nog niet op mijn gemak zitten.
Ik heb aan mijn zoontje precies een jaar bv gegeven, wat helemaal goed ging (op de tepelkloven en blaartjes na). Omdat hij nu net in de leeftijd van 2=nee zit, kan ik overdag niet meer op mijn gemak borstvoeding geven. Dit merkt Demy (mijn dochtertje)  denk ik ook wel. Gisteren heb ik eens geprobeerd overdag wat meer bv te geven (live). Het ging goed....tot gisteravond weer.....Een aantal keren aangelegd, dan leek ze weer in slaap te vallen en eenmaal in bed begon ze weer te brullen. Dan laten we haar ook ff brullen om te kijken of het geen inslaapval huiltje is, maar helaas...ze begint dan steeds harder. Hier wordt Quincey (zoontje) ook weer wakker van.
Dus mevrouw maar weer uit bed gehaald en haar een fles kv gegeven. Deze heeft ze geloof ik helemaal opgedronken (bij mijn man).
Vandaag ga ik haar dus maar weer flesjes geven (bv én kv). Gisteren heeft ze zo'n 9 voedingen gehad. Ze wordt zondag 6 weken en dan gaan ze geloof ik ook wel het meest huilen rond die leeftijd. Hopelijk neemt het daarna wat af.

Ik houd jullie op de hoogte als er verbeteringen zijn.

Hoi, mijn dochtertje is nu 9 weken en ik heb ongeveer 2 weken echt BV gegeven, erna ben ik begonnen met afkolven. Daardoor liep de BV natuurlijk wel terug. Sindsdien ben ik gecombineerd BV en kunstmelk gaan geven.
Het CB hanteert de standaard dat ze ongeveer 150 ml per kg lichaamsgewicht per dag mogen aan kunstvoeding, dus dat heb ik met BV ook aangehouden. Mijn dochtertje heeft heel lang nog op 6 voedingen gezeten terwijl ze er eigenlijk 5 "moest" en ineens zat ze op de 5, waarschijnlijk was ze er toen pas aan toe.
Om haar langzamer uit de fles te laten drinken en omdat ze spuugde doe ik er Johannesbroodpitmeel door (oranje pas Nutriton van Nutricia)
Je moet als je de BV wilt afbouwen wel langzaam afbouwen, dus als je zeg 5 voedingen per dag geeft moet je er om de 3 tot 5 dagen 1 minderen.
Ik heb vorige week voor het laatst gekolf dus ze krijgt nu volledige kunstvoeding, en dat gaat prima.

Groetjes Bianca

Hoi Bianca,

Bedankt voor je reactie. Ik meende dat het alleen gold voor BV met die 150 ml per lichaamsgewicht. Geldt dit dus ook voor KV?
Want ze heeft nog gewoon gemiddeld 8 voedingen per dag, maar dit loopt meestal op
omdat ze 's nachts 2x komt. Dan leg ik haar nog gewoon aan. Ik vind het zó moeilijk om écht helemaal te stoppen met borstvoeding (of kolven). Want als er dan problemen zouden zijn, dan komt de melk (waarschijnlijk) nooit meer terug.
Gisteren stond ik in de file met haar en heeft ze zich niet laten horen....Toen heeft ze pas na 4 uur weer een flesje gekregen! En 's morgens had ze zich om de 2 / 2,5 uur gemeld. Echt gek.
Gisteravond is het wel goed gegaan tijdens haar jengeltijd. Ik had haar een flesje gegeven, boertje(s) laten doen, geknuffeld en toen in bed gelegd. Ze slaapt in een slaapzakje omdat ze vaak de dekens van zich af gooide. Maar gisteren had ik er zo'n hydrofielluier overheen gelegd zodat de armpjes wat vaster lagen (soort van "losse" inbakering). Ze heeft totaal niet meer gehuild!!! Misschien toevallig of niet,maar hopelijk gaat het vandaag net zo. Zou geweldig zijn. Want ze slaapt dan wel door tot 1.40u (laatste voeding gestart om 19.30u).
Nou, mijn kids liggen nu allebei te slapen, dus ga ik snel de strijk doen.

Greetzzzz

Terug
Bovenaan