hoeveel drinken moeten ze eigenlijk hebben?

Enzo eet de laatse tijd heel slecht en we denken dat het grotendeels komt omdat meneer veel drinkt.
Ik wil dus het drinken een beetje gaan afbouwen. Het is hier heel normaal dat er een beker drinken op tafel staat en Enzo kan drinken wanneer hij wil. Maar soms slokt hij in 1x een beker op...

Ik geef m 's morgens een beker melk (daar zit ong. 300 ml. in) en de rest van de dag drinkt hij 3 van zulke bekers op met een sappie en 1 pakje drinken. Bij elkaar dus ong. net iets minder als 1,5 liter.
Lijkt me eigenlijk wel erg veel....

Wat cq hoeveel geven jullie per dag?

liefs
di silva

Dat is erg veel ja!! Mijn kindjes drinken dat echt niet op een dag. Ik moet ze echt allebei aansporen om voldoende te drinken en kom dan wel aan de onderstaande 750 cc.

Dit schemaatje haalde ik van de site van het voedingscentrum. Hierop wordt aangegeven dat een kindje tot 3 jaar aan 750 cc per dag (incl. melkprodukten) voldoende heeft.

Kinderen en jongeren

1-3 jaar

4-8 jaar

9-13 jaar

14-18 jaar

Groente

50-100g
1-2 opschep- lepels

100-150 g
2-3 opschep-lepels

150-200 g
3-4 opschep-lepels

200 g
4 opschep-lepels

Fruit

150 g
1 ½ stuk

150 g
1 ½ stuks

200 g
2 stuks

200 g
2 stuks

Brood

70-105 g
2-3 sneetjes

105-140 g
3-4 sneetjes

140-175 g
4-5 sneetjes

210-245 g
6-7 sneetjes

Aardappelen, rijst,
pasta, peulvruchten

50-100 g
1-2 aardap-pelen/op-scheplepels

100-150 g
2-3 aardap-
pelen/op-
scheplepels

150-200 g
3-4 aardap-
pelen/op-scheplepels

200-250 g
4-5 aardap-
pelen/op-
scheplepels

Melk(producten)

300 ml

400 ml

600 ml

600 ml

Kaas

½ plak
(10 g)

½ plak (10g)

1 plak
(20 g)

1 plak
(20 g)

Vlees(waren), vis*, kip, eieren, vleesvervangers

60 g

60 - 80 g

80 - 100 g

100 - 125 g

Halvarine

10-15 g
5 g/sneetje

15-20 g
5 g/sneetje

20-25 g
5 g/sneetje

30-35 g
5 g/sneetje

Bak-, braad- en frituurproducten, olie

15 g
1 eetlepel

15 g
1 eetlepel

15 g
1 eetlepel

15 g
1 eetlepel

Dranken (inclusief melk)

¾ liter

1 liter

1-1 ½ liter

1-1 ½ liter
Groetjes Fonske

Is inderdaad wel erg veel. Kian komt denk ik net aan die 0.75 lt.
Je kunt eens beginnen met niet de hele dag een beker drinken op tafel te hebben staan. Gewoon sochtends bij ontbijt een beker melk
Dan bij z'n fruit een bekertje sap of thee (halve plastic beker ofzo).
Bij de lunch een beker drinken
En smiddags bij de koek nog een bekertje.
En als hij dat bekertje niet binnen 30 minuten opgedronken heeft gewoon weghalen. Drinktijd is dan voorbij. Dan heeft ie voor het avondeten al weer zo ´n 1,5 ur niets gehad en zal hij echt wel weer trek hebben in een bordje eten.

Succes!
Liefs NElleke

Dean drinkt ècht heel erg veel. Zo'n 2 liter per dag. Gelukkig lijdt z'n eetlust er niet onder en eet altijd braaf alles op. Er is ook een tijd gedacht aan suikerziekte, maar dat heeft hij niet. Hij drinkt gewoon heel veel. En hij krijgt het niet de hele dag aangeboden. Moet dus regelmatig z'n luier checken en neem altijd schone kleding mee als ik wegga.

Groetjes,
Nelly.

thanks voor het schema. Sjeetje dat klinkt zo weinig, 750 cc.
Ik denk dat ik inderdaad m s'morgens zijn melk geef en dan 3x per dag een halve beker en bij het avondeten nog wat. Eens kijken hoe het dan gaat.

Enne Nelly, ik heb hetzelfde. Ik zeul altijd met reserve-kleren want hij plast zoveel. Ik moet heel vaak zijn luier verschonen. Zolang hij goed eet dan lijkt het me ok!

liefs
di silva

hoihoi

Zou het mss ook helpen om hem pas zijn drinken
te doen na het eten.
Als ik Lorenzo zijn drinken bij het eten geef dan zit
zijn maag al vol met drinken.
Nu krijgt hij zijn drinken na de maaltijd en dan eet ie
veel meer.

groetjes
Bianca mv Lorenzo

Terug