Hoeveel drinken voor kindje van 16 maanden?

A

Anoniem

Guest
Hallo,
Met dit warme weer heeft mijn zoon erge dorst en geef ik hem ook altijd drinken wanneer hij dit aangeeft.
Maar kan een kind ook teveel binnen krijgen? Ik weet dat volwassen mensen als die teveel water drinken, dat dan de vitamines niet goed worden opgenomen.
Is dit bij kinderen ook zo en hoeveel mogen ze dan maximaal hebben?
Hij krijgt nu smorgens en savonds ook nog een fles van 200 ml en dan dus best veel tussendoor. Vaak is dit appelsap, diksap, ijsthee of gewoon water.
groetjes Loes

Hoi Loes,

Wat ik hier in het boekje van het CB heb gelezen, is dat kinderen van ca. 1 jaar oud ongeveer 500cc aan vocht binnen moeten krijgen. En dat is dan incl. de 300 cc aan melkprodukten die ze moeten hebben. Vergeet niet dat er in fruit bijv. ook veel vocht zit, dus als je denkt dat je je zoon te veel laat drinken, zou je hem bijv. ook fruit kunnen laten eten. Meloen of peer, daar zit ook veel vocht in. Zo drinkt heeft hij volgens mij ook minder dorst. Maar 500cc kan geen kwaad.

Gr. Tamara.

Hallo,
Nou als dat klopt dan drinkt mijn zoontje toch echt teveel!
Zoiezo dus al 400 ml aan flesje (gewoon hv melk) en dan zeker 3 bekers drinken. Dat komt toch neer op zo'n liter per dag (ongeveer dan). Soms nog wel meer.
Daar ga ik toch echt even op letten....
Groetjes Loes

Volgens mij klopt dat niet helemaal. Tot een jaar mogen kindjes maximaal 1 liter vocht per dag binnen krijgen, omdat anders de nieren dat niet kunnen verwerken. Daarna is het mij ook onduidelijk. Ik houd (dochter is anderhalf) ook maximaal ongeveer een liter aan, dus inclusief melk etc.
500 cc is juist de minimale hoeveelheid die kindjes normaalgesproken binnen moeten krijgen op een dag, om uitdroging te voorkomen! (Bijvoorbeeld als ze ziek zijn, of diarree hebben).
Met het warme weer durf ik ook wel ca 1200 cc te geven, mijn dochter zweet namelijk snel en veel. Het vocht moet toch aangevuld worden

Ohh oke, dus het is nog niet echt duidelijk nu, maar ik denk dat wanneer een kind het aangeeft en het drinken telkens gewoon opdrinkt hij/zij ook gewoon dorst heeft en dat er dus dan niks aan de hand is! Mijn zoontje zweet ook best snel en ik vind het ook zielig om minder drinken te geven met warm weer. Ik kan hooguit de fles minderen s'morgens en s'avonds.
Ik denk dat dat de beste oplossing is.
Het ligt natuurlijk ook aan de beweging die hij elke dag doet, als hij druk heeft gelopen dan kan hij meer gebruiken dan dat hij binnen is.
Groetjes Loes

het lijkt me ook dat die 500 ml het minimale is wat een kindje moet drinken anders zouden ze er inderdaad al zo heel snel aan zitten.

Hier wordt er ook wel bijna een liter gedronken met alles meegerekend.
Dus ik zou me er geen zorgen over maken hoor.

Terug
Bovenaan