hoeveel echo's krijg je normaal???

hoi allemaal..

ik ben 27 jaar en wij zijn nu 26 weken in blijde verwachting, maar ik vroeg mij af wanneer en hoeveel echo's je nu precies krijgt, na de 20 weken echo.
ik hoor namelijk vanalles over groeiecho's van rond de 30weken.
maar geldt dit voor iedereen, of is dit alleen als er bij de 20 weken echo iets is uitgekomen??
moet volgende week weer naar het ziekenhuis,en dan vraag ik het zowiezo, maar was nu gewoon al erg nieuwschierig..

alvast bedankt.,.
liefs,

Hoi,

Bij mijn weten krijg je alleen een termijnecho (om de termijn te bepalen) en een 20 weken echo (om te kijken of alles goed is) standaard. Daarna heb je in principe geen echo's meer nodig, tenzij de vk denkt dat er iets is.

Bij mijn eerste kreeg ik heel laat nog een derde echo in het ziekenhuis omdat de vk dacht dat de baby in stuit lag en dat wilden ze zeker weten in verband met een eventueel nodige draaipoging. De baby bleek goed te liggen (of was inmiddels tussendoor zelf gedraaid, dat kan ook) dus toen was het goed en kon ik verder de bevalling afwachten.

Nu ben ik in verwachting van de tweede. Bij mijn termijnecho is de termijn anders bepaald dan de uitgerekende datum waarop ik en mijn vk gekomen was. Maar nu na mijn 20 weken echo is de groei niet helemaal precies gelijk met die termijnbepaling dus nu ga ik een derde echo krijgen, een groeiecho dus, volgende week of de week erop (ik ben dan 23 of 24 weken). Niet om de uitgerekende datum meteen weer terug te draaien hoor, maar echt om te kijken of de groeiontwikkeling ok is. Ik vermoed dat als alles ok is bij die echo dat ik dan niet nog een echo krijg.

Een groeiecho  is zeker niet een echo die iedereen krijgt. Ik zou er ook niet van uit gaan dat je nog een echo krijgt, tenzij de vk dus  denkt dat er iets is.  

Groeten, Sara

Het verschilt heel erg per persoon. Ik heb het geluk dat onze huisarts (die ook zwangerschappen begeleidt) een echo-apparaat van het ziekenhuis heeft staan. Tot aan de 20-weken echo heeft ze bij elke controle even een echo gemaakt (niet dat er een specifieke reden voor was...).

Maar meestal heb je inderdaad alleen een termijnecho en 20-weken echo.

Ik hoor  wel vaker dat mensen bij 30 weken nog een echo krijgen. Dit is vrijwel altijd omdat er een medische oorzaak is (ik mag zelf ook ivm rare aanhechting van de navelstreng aan de placenta)...

Overigens doen wij zelf met 27 weken nog een pretecho (3D)...

Hoi!

Bij ons bij de verloskundigepraktijk krijgt iedereen met 35 weken nog een liggingsecho, om precies te bepalen hoe de kleine ligt. Ik begreep ook dat niet iedere praktijk dit doet.

Groetjes Eva

Alleen de termijn en 20 weken echo zijn standaard.
Er zijn regio's waarbij er idd nog een groei en liggings echo gemaakt worden, maar die heb ik verder niet gehad.

Laatste zw.schap heb ik wel 4 echo's gehad. Bij de eerste kwamen we erachter dat ik zwanger was en dat al bijna 8 week op dat moment!!! (was na een mk/curettage). Daarna nog reguliere termijnecho. 20 weken echo en de week erna nog eens, want de eerste keer lag de kleine niet goed om alles te bekijken.

De gyn bij de 20 weken echo had toen zoiets: ja we moeten de kleine goed in de gaten houden met groeiecho's, want nu al ruim 2 weken groter blabla.... tja de oudste 2 waren ook grote dan gemiddeld (4545 en 4040 gram) dus ik verwacht nu niet anders.
De VK vond het ook dikke onzin, ze komen bij ons nu eenmaal niet met 3500 gram ter wereld. En dat bleek, de jongste was 4700 gram!

Maar in principe heb je nu je echo's wel gehad.

groetjes,
Marije

Terug
Bovenaan