Hoeveel en hoe vaak kunstvoeding bij 3 maanden

Hallo allemaal,

Kasper is nu 12 weken, volgende week 3 maanden, en weegt net 5kg.
Hij krijgt 5 flessen per dag, om de 4 uur,  van 150cc en 5 schepjes. Vanaf 5kg staat er op het pak Nutrilon dat hij 5 flessen van 180cc met 6 schepjes mag. Vind het lastig om te bepalen of hij hier al aan toe is. Vanaf zijn geboorte heeft hij al een sterke zuigbehoefte en hij liet ook nooit de borst los als hij vol zat en nu ik de fles geef laat hij ook nooit iets staan en is wel tevreden met zijn speentje erna. Hij heeft dus echt geen honger meer na zijn flesje. Heb het al wel geprobeerd en die 180cc met 6 schepjes gaat ook gewoon op, maar of hij dit ook echt al nodig heeft? Ze zeggen dat je je kleintje nooit teveel borstvoedig kan geven, maar hoe zit dit met flesvoeding?

Ook  maken we hem altijd wakker voor de laatste fles en ik vroeg me ook af of je echt 5 flessen moet geven. Het cb zegt van wel, omdat zijn gewicht onder het gemiddelde is maar hij groeit echt prima in onze ogen en was ook maar 2750 gram bij zijn geboorte.
Borstvoeding geef je toch ook op verzoek, dus waarom zou je die kleine savonds nog wel wakker maken voor die 5e fles kunstvoeding? Zou je ook niet gewoon 4 flesjes kunnen geven?

Hoeveel flesjes en hoeveel cc met hoeveel schepjes geven/gaven jullie je kleintje bij 3 maanden?

Alvast bedankt,
Barbara & Kasper
 
Hoi,

Ik kan me voorstellen dat je onzeker bent en niet zo goed weet hoe je het aan moet pakken. Ik weet niet zo goed waar de grens ligt qua gewicht wanneer ze op 4 flessen over kunnen. Bij Thijmen, nu 5,5 maand, zijn we bij drie maanden wel overgegaan op 4 flessen. Hij kreeg bij 5 flessen 180 water met 6 schepjes. Waarschijnlijk hebben we bij Thijmen de hoeveelheid voeding steeds wat te snel verhoogd. Ook hij was onrustig na de fles en ik dacht, als onervaren moeder, dat hij dus nog steeds honger had. Toen we overgingen naar 4 flessen hebben we 210 water in de fles gedaan met 7 schepjes en de laatste fles gewoon weg gelaten. Hij heeft hier nooit meer naar getaald. Ook moesten wij hem wakker maken. Tja ik zou gewoon je gevoel volgen en als je het toch nog niet vertrouwd nog even 5 flessen blijven geven. Misschien heb je wel niets aan mijn verhaal maar kan je onzekerheid wel begrijpen. Succes.

Groetjes Esther
 
Hoi,

Mijn zoon was ook een goede melkdrinker. Ik heb bij het opbouwen van de flesvoeding het CB gevolgd en bij het afbouwen van de flessen gekeken naar mijn zoon. Zijn gewicht was  altijd goed dus daar hoefde ik me niet druk om te maken.

Van het CB mocht ik bij 6 kg over op 5 flessen van 180 met 6 schepjes. Die late fles  kan je best bij 3 maanden vervroegen (niet eraf halen) maar de kans is aanwezig dat hij dan s'nachts weer wakker wordt.  Toen mijn zoon  4 maanden was heb ik de laatste fles vervroegd en er rijstebloem ingedaan, want dat mag vanaf 4 maanden. Dat ging  prima. Hij bleef gewoon doorslapen.  Vanaf 4,5 maand ben ik begonnen met bijvoeding, eerst fruit en daarna groente.  Bij 5,5 maand ben ik naar 4 flessen overgegaan en bij 6,5 maand naar 3 flessen. Dit gaf mijn zoon zelf aan.  In alle  flessen doe ik nog steeds 180ml met 6 schepjes. Inmiddels is hij 9 maanden en krijgt nog steeds drie flessen.

Bij kunstvoeding  moet je je meer aan schema's houden dan met borstvoeding, dat is inherent aan de voeding.

Gr
Lies
 
Mijn zoontje is vandaag precies 12 weken. Ik heb 4,5 week borstvoeding gegeven, daarna overgegaan op flesvoeding. In het begin kreeg hij Nutrilon , maar hierdoor kreeg hij last met zijn ontlasting en hij spuugde veel. Daarom overgegaan op Omneo. Hij dronk toen 5 flesjes van 150 cc met 5 schepjes helemaal leeg. Op advies van het cb  overgegaan op 180 cc, met 6 schepjes.(gewicht 5600 gram)Toen liet hij in elke fles wel 50 cc staan. Het cb adviseerde om wel 180 te blijven geven. Ik had zelf het gevoel dat hij hier nog niet aan toe was, en ben dus ook terug gegaan op 150 cc. De laatste fles gaat er trouwens moeilijk in, dan moeten we echt met natte washandjes in de weer om hem wakker te krijgen en te houden. Ik ben dus nu aan het proberen om die fles wat te vervroegen. Dit mag dan nog wel niet van het cb, maar niemand voelt je kind zo goed aan als jijzelf! Zij doen het ook maar gewoon via het boekje, elk kindje is weer anders.  Het belangrijkste is dat jij je er prettig bij voelt en je kindje ook!
 
Ho Barbara

Ik ben met 3 maanden ook al overgegaan op 4 flessen en Jip was nog geen 6 kilo dus ik twijfelde wel maar ze werd echt niet meer wakker voor die laatse voeding en had er ook geen behoefte aan dus ik heb het gewoon gedaan en het ging prima.
Het waren wel 4 flessen van 210 met 7 schepjes maar die gingen niet allemaal helemaal op.

groetjes marlies
 
Terug
Bovenaan