Hoeveel eten is normaal?

Hoi allemaal,

Ik vroeg me af hoeveel een kind van 2 eet qua warme maaltijd; mijn zoontje krijgt natuurlijk geen megabord vol, maar hij eet altijd maar ongeveer een derde tot max de helft op. Hij doet het er goed op verder maar iemand riep iets over verborgen ondervoeding en toen ging er even een (klein) belletje rinkelen bij mij. We eten bijna iedere dag verse groente, aardappels, vlees, rijst, pasta etc.

Groetjes,
Line
 
hoi Line
Hoeveel een kind eet is heel verschillend.
Mijn oudste (nu bijna 3,5) is een "slechte" eter. 's morgens en 's middags een boterham (toen ze 2 was, was dit maar 2x een halve). 's morgens tussendoor een cracker, 's middags fruit. 's Avonds eet ze alleen als ze zin heeft. Pasta eet ze heel goed, maar aardappels/groente bijna niets.

Bij mijn jongste (bijna 2) is het eten niet aan te slepen. 's morgens en 's middags 2 botterhammen, soms nog cracker/ontbijtkoek erachteraan. Tussendoor ook cracker en fruit (zij een hele banaan, haar zus een kwart appel). 's Avonds eet ze 1-2 aardappels,  groente en vlees. Ook zij is dol op pasta.

Met verborgen ondervoeding bedoelen ze volgens mij dat een kindje niet gevarieerd eet. Het gaat niet om de hoeveelheid, maar wel dat ze overal iets van binnenkrijgen. Mijn oudste wil bijv. bijna geen vlees eten, maar wel worst op brood.

Zolang  een kind goed groeit en gezond is, niet te veel snoept, maak ik me geen zorgen.

groetjes Melanie
 
Hoi
Op www.voedingscentrum.nl kun je een lijst vinden met de aanbevolen hoeveelheden voor zowel kinderen als volwassenen.
Ik heb hem uitgeprint en hij hangt hier in de keuken. Misschien heb je er wat aan.
 
Ons manneke (of soms monstertje) eet qua warm dus bijna niks. Ik maak me idd ook wel zorgen over vitamine gebrek en ondervoeding enz. Maar ik kan hem toch niet gaan dwingen, daar gaat hij niet sneller of beter van eten. Vooral groentes zijn een drama! Al van  alles geprobeerd, tot door spaghetti heen ed. Maar nee hij blieft het niet. Ik ga er maar van uit dat het een fase is die weer overgaat, hij is beweeglijk en alert, dat lijkt me het belangrijkste. Hij eet gelukkig dus wel goed brood en fruit. Dus zo komt hij nog wel aan zijn voedingstoffen. Ieder kind is uniek en zolang het maar gezond is, komt het vanzelf wel goed.
 
hoi,
laatst op de tv. zei een arts dat in ons land geen gebrek aan vitamines voorkomen,een zeldzaam geval is een tekort aan vit D. maar dan kom je ook nóóit buiten.
en kindren tot 4 jaar krijgen altijd een vit.D tablettje elke dag,als ze van de opvolgmelk af zijn.
kinderen hebben maar heel weinig nodig.
ontbijt 1/2 broodje
lunch 1/2 broodje
fruit 2 stuks (of een groot fruitje)
avond eten kan je meten met de vuistjes van je kind.
op het bordje moet de hoeveelheid van + - 1 vuistje liggen.
ik heb om mij heen gekeken en i.d.d. het komt zo ook uit,
mijn zoon eet ook die hoeveelheid, soms iets meer dan weer iets minder.
de maag blijk zo groot/klein als hun vuistje te zijn!
succes
 
Ook ik ben ook zo'n overbezorgde moeder. Onze zoon van 2 jaar (en 2 maanden) begint de dag met 1 boterham. Dat gaat goed, maar eet dan meestal niks meer tot het avondeten. Over de gehele dag genomen heeft hij geen enkele behoefte meer aan brood, fruit een cracker of wat dan ook. Ja, koekies.... maar dat feest gaat natuurlijk niet door. Maar hij hoeft gewoon echt niks, wat ik hem ook aanbied.
Maar 'savonds .... de warme prak, dan eet hij een flink boord vol. Maar dan wel groente en aardappelen. Rijst of macaroni vind hij helemaal niks.

Hij is altijd blij, nog nooit ziek geweest en groeit volgends 'het boekje'. Maar toch maak ik me wel eens een beetje zorgen.

Groetjes, Annette

 
hoi ,

mijn zoontje eet s morgens twee boterhammen en s middags 2 boterhammen
tussendoor fruit of een bakje yohurt s avonds eet hij ook best veel en heel af en toe krijgt hij s avonds een handje nibbits
hij eet best veel maar is ook vrij groot voor zijn 2 jarige leeftijd
ik denk dat het bij ieder kind verschillend is

groetjes
 
Terug
Bovenaan