Hoeveel groente / fruit bij 4 maanden?

Hallo allemaal,

Hoeveel groente en / of fruit geven jullie je kindje?
Ik vind dit moeilijk te bepalen, omdat mijn zoontje nogal een vreetzakje is.
Er wordt namelijk gepraat over een heel potje of een half potje, maar er zijn verschillende maten potjes verkrijgbaar.

Ik geef nu Nutricia eerste hapje en dat is een potje van 115 gram. Dit zou hij helemaal leeg eten als ik dit toe laat, maar naar mijn idee is dit nogal veel.

Ik krijg weinig hulp op het cb, omdat ze ertegen zijn om voor 6 maanden iets anders te geven dan melk, maar Youri is er gewoon aan toe. Hij wil zijn flessen niet eens meer allemaal leeg drinken.

Ik ben heel nieuwsgierig naar jullie hoeveelheden.
 
Hoi

Mijn zoon (nu 8 mnd) kreeg ook met 4 maanden olvarit 1e hapje. Ik heb het niet eens gevraagd op het consultatiebureau omdat ik er van uit ga dat ze die potjes niet verkopen als het niet goed zou zijn. Als ik jou was zou ik hem gewoon proberen een heel potje te geven en kijken hoe hij erop reageert. Die hoeveelheden zijn volgens mij wel goed afgestemd op die kleintjes. Ik ging zelfs al gauw over op de gewone olvarit vanaf 4 mnd omdat mijn zoon ook een grote eter is. Je moet gewoon je gezonde verstand gebruiken en op je gevoel afgaan en niet al te veel waarde hechten aan  wat ze op het consultatiebureau zeggen.
Veel succes ermee!!!
 
hallo
Ik kan je geen tips geven alleen mijn manier vertellen.
Mijn zoontje (nu 7 mnd) kreeg namelijk ook pas bij de 6 mnd zijn eerste groentehap en sinds anderhalve week zn fruit. Baby's tot een half jaar hebben de groente en fruit  echt nog niet nodig en ze groeien van de flesvoeding!
Omdat ik wel het idee had dat hij toe was aan andere bewegingen  dan alleen tutten aan een speen heb ik hem wel vanaf een maand of 4,5 zijn middag flesvoeding gegeven met behulp van een lepeltje. Dit vond hij prima en nu heb ik daar een boel profijt van.
Groetjes.......
 
 
hoi ik geef mn zoontje ook al vanaf 4 maanden groente en fruithapjes en ja hoeveel je geeft hangt af van je kindje bij mij is het meestal een heel potje fruit en groente zoveel als ie trek heeft
je moet het wel een beetje inpassen anders krijgt hij misschien teveel
ik kijk altijd hoe het loopt maar probeer wel op ongeveer de zelfde tijden eeten tegeven ik maak em niet wakket voor zn fruit of groentehapjes slaapt ie dan niet en dan gewoon een flesje
ze hebben het nog niet nodig dat is pas met een halfjaar
ook als ik em wel bijde geef komt ie toch nog om zn flesje dus een weglaten heeft bij mij geen zin
maar ja je moet ff kijken het is ff zoeken hoe of wat tedoen nou s6 er mee
 
Hoi,
Mijn zoontje kreeg ook met 4 maanden groente en fruit.
Ik ben begonnnen met   1e hapje, een half potje, zodra hij eraan gewend was kreeg hij een heel potje.
Een tijdje later ben ik overgestapt op de potjes van 4 maanden (150 gr) en die at hij ook helemaal op.
Het is wel een hongerig ventje en ik had zoiets van; als hij al zijn flessen leegdrinkt (want die zijn nu nog even het belangrijkst) mag hij van mij een heel potje opeten.

Inmiddels krijgt hij potjes van 6 maanden en die eet hij ook helemaal op.
Hij groeit goed, maar is absoluut niet dik, dus ik zou zeggen; Als hij zijn melk opdrinkt en hij lust het potje helemaal, zou ik het gewoon geven.
succes ermee.
groetjes Marisca
 
hoi,

onze bas krijgt al vanaf 9,5 week een fruithapje. hij wilde graag met z'n papa en mama mee eten. omdat hij nog zo klein was zijn we begonnen met een paar hapjes steeds. toen een 3e potje per keer en nu krijgt hij een half potje per keer. (half potje olvarit 4 mnd, maar meeste maak ik zelf, is goedkoper en hij vind het ook lekkerder. zelfgemaakte krijgt ie ongeveer 50 a 60 ml per keer.)
ik wil nu beginnen met iets meer, misschien 3/4 potje en dan een hele.
bas is nu 15 weken en hij lust z'n fruit en groente graag. fruit wat liever als groente, maar dat veranderd nog wel.
bas kon van de fruithapjes veel beter poepen, dat was het voordeel.
bij ons op het CB zeiden ze ook al dat het heel vroeg was, maar als bas het lekker vond en er geen last van kreeg, kon het geen kwaad. er is op het CB nooit sprake van 'moeten' of 'niet mogen'. het gaat om jouw kindje, die jij het beste kent. op het CB geven ze hooguit een advies leeftijd. ze gaan daarbij hoog zitten zodat als je eerder begint, je hen niet de schuld kunt geven als er wel iets fout gaat.
en als ze op het CB zo goed weten wat er moet en niet mag, waarom geven 100 verschillende CB's dan ook 100 verschillende adviezen?

gewoon kijken wat het beste bevalt bij je eigen kindje, en mocht het niet goed gaan dan kun je snel genoeg weer minderen of stoppen. allemaal geen probleem.

groetjes mirjam 23, mama van bas 15 weken.
 
Ik lees veel reacties dat er gelijk een halve potje etc word gegeven, maar waarom adviseren ze eerst te beginnen met 1/2x p dag 3/4 lepels?
Ik merk nu dat onze kleine 4 maanden is hij wel meer dan 3/4 lepels eet maar het vaak ook lekker vind en idd ook meer wilt. 
Is het ook zo dat jullie kleine hierdoor al wat sneller doorslaapt en/of minder flesjes wilt?
Ik geef bv en merk dat hij nog best vaak komt, terwijl als ik op forum zit ik merk dat veel baby's rond 4 maanden al lekker doorslapen.
 
Terug
Bovenaan