Hoeveel in de box, kind 12 mnd

Even benieuwd hoe jullie het doen. We hebben een grondbox van 2 bij 1,5 meter ofzo en de gewone box niet meer.
Hoe lang en op welke momenten hebben jullie je kind in de box?
Soms kan ze zich echt lang vermaken erin maar soms ook niet. Wil haar er niet uit halen als ze piept, dus soms twijfel ik of haar vaker gewoon los moet laten spelen. Wil niet dat ze gewend raakt aan dat er altijd aandacht is ofzo. Ik zit ziek thuis dus ben er bijna altijd.
Hoe doen jullie dat?
 
Ik ben persoonlijk helemaal geen voorstander van een box.
Nou was onze dochter daar ook niet van. Gebruikte hem hier alleen als ik of mijn vriend even naar boven moesten of naar de toilet. Maar verder haar altijd gewoon los.

Zo wennen ze ook goed aan de rest van het huis en leren wat wel en niet mag. Tuurlijk soms lastig (lees alle lades van de keuken gaan open ?+ inhoud eruit) maar na vaak benoemen gaat dit ook prima.
Helemaal als ze wat ouder worden hebben ze meer uitdaging nodig. Onze dochter liep al erg snel (9maanden) maar met kruipen ook prima te doen.
Ze gaat gewoon mee als wij ook naar de wc gaan etc.
 
Niet meer. Dat ging vanaf het moment van tijgeren nog maar slecht. Ze wilde beweging, nieuwe ervaringen en ontdekken. En zo hoort het ook naar mijn mening. Boxen zijn voor jonge babies en daarna puur om het de ouders gemakkelijk te maken. Ook op de opvang gaan ze al vroeg niet meer in de box. 
Ze leren beter hun spieren gebruiken, ontdekken wat ze kunnen met hun lijfje. Ze leren sneller de regels. Hier was al snel duidelijk dat ze niet met mamma's boekjes mag spelen. En uit welk keukenkastje ze wel spullen mag halen. Dat soort dingen. Wel hebben we al het gevaarlijke buiten bereik opgeboren en stopcontacten en snoeren beveiligd. 
Los in de kamer staat toch niet gelijk aan dat ze nooit zelfstandig ergens mee kan spelen? Dat doet mijn dochter prima hoor. Even een half uurtje met haar speelgoed op een mat. Of met de plastic doosjes uit het keukenkastje haha! Tuurlijk moet je opletten. Maar je negeert je kind toch niet in de box? Dus dan doe je dat ook. En er zijn heus wel dagen dat ze zichzelf slecht vermaakt. Maar dan was dat ook in de box zo geweest, waarschijnlijk meer. De box is maar saai voor een kind dat al kan voortbewegen.
 
Onze zoon speelde graag in de box. Dat was zijn momentje, vaak met iets te eten. Tot 1,5 half jaar heeft hij in de box gezeten. Niet veel op een dag, maar wel om even rust te krijgen. Ik was ook het meeste met hem thuis. Maar het werkte hier wel goed. Ik was dan gewoon in de buurt bezig.
 
Wij gebruikten de box al heel snel niet meer. In de rol en tijgerfase was op een kleed op de grond (en al heel snel van het kleed af) veel leuker en fijner. Ze konden zich bij ons dan juist veel beter zelf vermaken dus dan heb je zelf toch ook juist meer rust? Oke je moet je huis wel iets eerder babyproof maken, maar dat moet anders in een later stadium alsnog.
 
Wij hebben de grondbox (2 bij 2,5m) gebruikt tot z'n eerste verjaardag. Hij liep al met 9 maanden en soms was het even lekker om rustig alleen naar de wc te gaan. We hebben hem op een kleed gelegd en steeds de box wat groter gemaakt. Op een gegeven moment kreeg hij zelf het deurtje open en hebben we de box opgeborgen. Ben daarna nooit meer alleen naar de wc geweest Hahaha.
Vrienden van ons hebben de grondbox nog voor hun kinderen van 2 en bijna 3. Daar werkt het goed en ze weten ook precies wanneer ze eruit mogen.
 
Bedankt voor de ervaringen.
Ik vind een gewone box al heel lang te klein voor haar. In de grondbox kan ze met de matten spelen en klimmen, langs de rand lopen en met speelgoed. Verder is ze idd vrij in huis beneden. Wel fijn om te lezen hoe het bij anderen gaat. Thnx!
 
Waarom wil je niet dat ze gewend raakt dat er altijd aandacht is? Dat is de basis van hechtingsrelaties.
Sommige kinderen kunnen al jong alleen spelen en andere kinderen spelen als ze 7 zijn nog steeds niet graag alleen.

Mijn zoontje van 13 maanden speelt alleen in de box als we zelf niet in de kamer zijn. We hebben hondjes en durven hem niet alleen met hen te laten, vandaar. Dus bij elk wc bezoek gaat hij even de box in. Soms speelt hij daar lekker even en soms haal ik hem er meteen weer uit als het kan.
 
Terug
Bovenaan