hoeveel keer maken ze een echo????

A

Anoniem

Guest
Hallo

Ik had een vraagje over hoeveel echo's ze maken.
Normaal toch met 12 en 20 weken.
Nu heb ik maandag mn echo en ben ik denk rond de 10 weken, misschien een paar dagen korter.
(had in feb een mk gehad met 5 weken dus mn cyclus was iets anders, 30 dagen in plaats van 28)
Nu lees je heel veel dat vrouwen een echo krijgen rond de 9 weken en dat ze dan nog een keer terug mogen komen na een week of 2 a 3.
Is dit altijd zo, of als ik nou een goede echo gehad heb, krijg ik hem dan pas weer met 20 weken.
Of kan je het gewoon vragen voor nog een echo, Want 10 weken is natuurlijk al heel ver, maar ze geven toch aan dat het tot de 14e week mis kan gaan.

liefs hunny

Hoi Hunny,
Ik weet het ook niet precies maar volgens mij maken ze standaard 2 echo's. Alleen als ze je onder controle houden vanwege een medische oorzaak (bij jou of je kindje) krijg je er extra, of bij een nekplooimeting krijg je er  ook een extra. En volgens mij doen veel vrouwen die nekplooimeting en krijgen dus inderdaad rond de 12 a 14 weken nog een echo.
Ik heb met 10,5 week een echo gehad en we hebben voor 21 mei de afspraak staan voor de 20 weken echo. Er kan na de 10 weken inderdaad nog wat mis gaan met je kindje. Maar omdat je met 12 en 16 weken ook nog naar de verloskundige gaat en die naar het hartje zal luisteren  krijg je zodoende wel wat meer zekerheid.
Gek he, vroeger hadden vrouwen helemaal geen echo's....en volgens mij waren die zeker niet meer onzeker dan wij zijn...
Groetjes, Irene

Hoi Hunny, Ik heb met 9 weken en 6 dagen een echo gehad en mijn volgende is pas met 20 weken. Ik ben nu 16 weken en 4 dagen zwanger.

Met 9 weken en 6 dagen zei de verloskundige tegen mij dat ik er nu van kon gaan genieten. We   konden alles goed zien en het bewoog veel. Dus vanaf toen heb ik het eigenlijk tegen iedereen verteld.

Gr. Joyce

Hoi Hunnybun,

In principe krijg je standaard 2 echo's vergoed door je ziektekostenverzekeraar: de termijnecho (10-12 weken) en de 20 weken medische echo (18-22 weken). Wanneer er medisch gezien aanleiding is om een extra echo te doen, dan worden die gedaan. Denk bijv echo bij bloedverlies, groei-echo's, echo's om te bepalen hoe een kindje ligt, etc. Volgens mij wordt de nekplooimeting en daarmee die echo niet vergoed door de verzekeraar, maar dat zou je even na moeten vragen.
wanneer je onder behandeling bent bij een gyn en dus een medische indicatie hebt, krijg je vaak meer echo's en deze worden ook vergoed.

Als je zwangerschap dus goed verloopt en je loopt bij de vk, dan krijg je dus 2 echo's! Als je een extra echo wil dan kan je dat via een particulier bureau laten doen, de zogenaamde pretecho.

Hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben!

Groetjes Anoek

Terug
Bovenaan