Hoeveel kolf cc ik af voor een voeding???

Hallo allemaal,
Onze zoon Joeri is nu 3 weken oud en weegt ongveer 4600 gram.
We hebben sinds deze week een kolf in huis omdat mijn vriend
het hartstikke leuk vindt om ook eens een  flesje te geven.
Allen weet ik dus niet hoeveel cc een gemiddelde voeding is voor een baby
van Joeri ´s leeftijd.
Iemand tips? Alvast bedankt!
Groetjes Charlene.
 
Hoi Charlene,
gefeliciteerd met de geboortje van je zoon.....!!!!!!!!!!

Ten eerste wil ik je zeggen dat het beter is om te wachten met een flesje geven totdat hij 5 a 6 weken is om tepel-speen verwarring te voorkomen.

En verder is het ook zo, dat je de eerste paar keer nog niet veel zult kolven, misschien maar 10 of 20 cc........en dat zal steeds meer worden.........uiteindelijk is het mij gelukt om 200cc te kolven.
Verder is ook zo dat je de hoeveelheden bv of kv niet kun vergelijken. Omdat de voedingswaarde van bv elke verschillende is en bij kv juist altijd hetzelfde. Eerlijk gezegd weet ik niet hoeveel hij moet hebben per voeding. Maar misschien weet iemand anders dat......en misschien kun je ook op de site kijken van borstvoeding.nl hiervoor.

Geniet lekker van je kleine ventje
groetjes Chantal
 
Hoi,

Van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje!!!

Tijdens mijn bv tijd (gevoed tot 9 mnd) kende ik deze site niet, maar hij is echt heel handig en staat boordevol informatie. Ook de berekening van de hoeveelheid bv in een flesje staat er op. Het is www.borstvoeding.com

Veel succes!

Groetjes Marieke
 
Hoi,

Gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje!
Er is een hele goede borstvoedingssite waar je deze vraag en andere vragen kunt stellen.

www.borstvoedingsforum.nl


Groetjes,

Linda
moeder van Rebecca 11 november 2005 (en al die tijd borstvoeding)

 
Ik zou wachten tot een week of 5-6, als je kindje dan goed drinkt en er geen problemen zijn met de bv, kun je af en toe een flesje gaan geven.

Kolven moet je leren, dus in het begin zul je niet zo makkelijk in één keer een hele voeding bij elkaar kunnen kolven. Wij deden het zo: ik kolfde wat, in het begin zo'n 10-30ml, dat gaf mijn man in een flesje en daarna gaf ik mijn zoontje gewoon de borst. Zo wist ik dat mijn zoontje zeker weten genoeg had gekregen.

Als je hele voedingen gaat vervangen voor flesjes gekolfde melk, is er een formule: gewicht van je kindje * 115ml / aantal voedingen per dag. Voorbeeld: je kindje weegt 5 kilo en krijgt 6 voedingen per dag, dan is de berekening: 5  * 115 / 6 = 95ml per voeding.

Groetjes,
Helena
 
Hallo allemaal,

Bedankt voor de tips.
`k Ben al beetje wezen rondneuzen op  verschillende
borstvoedingsites en daar staat idd handige info op.
Tja, als je zwanger bent dan denk je daar niet aan om op te kijken...!
Joeri kreeg vanaf ongveer dag 8 al (afgekoeld gekookt) water
uit een flesje omdat het zo verschrikkelijk warm was.
Dit was op advies van de kraamhulp.
Al die tijd bleef hij ook goed aan de borst drinken.
Dus wachten tot hij 6 weken oud is, is al te laat.
Het klopt dat ik nog moet oefenen met kolfen.
Vanmorgen had ik in 1 keer 80 cc maar vanmiddag `maar` 40.
Voor de zekerheid leg ik hem na ´n flesje moedermelk ook nog aan de borst.
Het heeft ook geen haast maar dat we ´t zo oefenen is wel prettig.

Fijne avond allemaal!
Groetjes Charlene.
 
Je kunt beter geen water geven, ook niet als het warm weer is. Je kunt dan beter wat vaker de borst geven.

Groetjes,

Linda moeder van Rebecca 11 november 2005
 
Terug
Bovenaan