Hoeveel kolven per keer??

Hallo
Nou mijn titel zegt het al, hoeveel kolven jullie per keer? Omdat ik af en toe ook wel weer eens weg wil en straks ook wil gaan werken en borstvoeding wil blijven geven ben ik begonnen met kolven. maar ik moet zeggen dat het resultaat mij erg tegenvalt. In eerste instantie kolfde ik met een handkolf van Avent, dan kwam er ongeveer 40 cc per keer. Nu ben ik gisteren begonnen met een electrische kolf van medela en nu had ik vanochtend wel 80 cc, maar dat is natuurlijk nog steeds heel weinig. Ik maak me echt een beetje zorgen hoe moet ik ook genoeg kolven om een dag weg te kunnen.

Hoor graag jullie verhalen.
Groeten Carina ( Stijn geboren 25 november 2006)

Hoi,

Ik heb sinds vorige week de Avent Isis IQ uno (ook elektrisch dus). Meteen de volgende dag uitgeprobeerd. Kolven schijn je het beste 's morgens te kunnen doen aangezien je dan meer melk hebt (moet zeggen dat na een hele nacht inderdaad m'n borsten aardig vol aanvoelen, dus klinkt logisch).
Ik heb voor de eerste en de tweede voeding gekolfd, dat meteen met een fles aan m'n dochter gegeven en haar daarna nog verder laten drinken bij mij. (ik geef één borst per voeding, dus heb ook één borst per keer gekolfd) Eerste voeding links 65 cc, tweede voeding rechts 90 cc gekolfd. Zelfs aan die 90 cc had ze nog niet genoeg.
Ik wil binnenkort een voorraadje gaan aanleggen voor als ik straks weer moet werken of als ik een keer weg moet, dus wil ik eerst weten hoeveel ze eigenlijk wil drinken per voeding.
Gisteren weer een poging gedaan. Heb toen 125 cc kunnen kolven (uit twee borsten, uit één haal ik dat echt niet). Dat heeft ze als tweede voeding gekregen. Het ging er zonder moeite in, maar ze had er gelukkig wel genoeg aan. Ik vind het trouwens wel veel hoor 125 cc.
De globale regel is 150 cc per kg lichaamsgewicht en dat delen door aantal voedingen. Mijn dochter weegt nu denk ik 3700/3800 gram en krijgt 6 voedingen. Dan kom ik op ca 95 cc per voeding, maar ze dronk dus zonder moeite gewoon 125 cc! Dat wordt nog een hele klus om voldoende te kolven denk ik...

Karin, mama van Hannah (20-11-2006, dus nu 6w+3d oud)

Hoi,

Ik heb sinds vorige week de Avent Isis IQ uno (ook elektrisch dus).
Meteen de volgende dag uitgeprobeerd. Kolven schijn je het beste 's
morgens te kunnen doen aangezien je dan meer melk hebt (moet zeggen dat
na een hele nacht inderdaad m'n borsten aardig vol aanvoelen, dus
klinkt logisch).

Ik heb voor de eerste en de tweede voeding gekolfd, dat meteen met een
fles aan m'n dochter gegeven en haar daarna nog verder laten drinken
bij mij. (ik geef één borst per voeding, dus heb ook één borst per keer
gekolfd) Eerste voeding links 65 cc, tweede voeding rechts 90 cc
gekolfd. Zelfs aan die 90 cc had ze nog niet genoeg.

Ik wil binnenkort een voorraadje gaan aanleggen voor als ik straks weer
moet werken of als ik een keer weg moet, dus wil ik eerst weten hoeveel
ze eigenlijk wil drinken per voeding.

Gisteren weer een poging gedaan. Heb toen 125 cc kunnen kolven (uit
twee borsten, uit één haal ik dat echt niet). Dat heeft ze als tweede
voeding gekregen. Het ging er zonder moeite in, maar ze had er gelukkig
wel genoeg aan. Ik vind het trouwens wel veel hoor 125 cc.

De globale regel is 150 cc per kg lichaamsgewicht en dat delen door
aantal voedingen. Mijn dochter weegt nu denk ik 3700/3800 gram en
krijgt 6 voedingen. Dan kom ik op ca 95 cc per voeding, maar ze dronk
dus zonder moeite gewoon 125 cc! Dat wordt nog een hele klus om
voldoende te kolven denk ik...

Karin, mama van Hannah (20-11-2006, dus nu 6w+3d oud)

Hoi,
Kolven, wat had ik er een bloedhekel aan en deed het bij voorkeur ook niet.
Een enkele keer, maar dan was ik blij met een opbrengst van 50cc.

Wat ik begrepen heb van vele kolvende moeders op www.borstvoedingsforum.nl is dat kolven moet je leren! Het is een veel minder goede techniek dan wat je kindje doet als het live drinkt en er zijn mama's bij die natuurtalenten zijn, maar er zi9jn er ook die noit meer dan die 80cc kolven.

Belangrijk is om niet alleen te kolven vlak voordat je een keer weg moet, maar er een gewoonte van maken. Dus elka dag op dezelfde tijd kolven. Dan gaat je lichaam dit als vast "voedingsmoment" zien en zal zich er aan aanpassen (vraag=aanbod).
Over het algemeen is de beste opbrengst 's morgens. (produktie is het beste gedurende de nacht)
Blijf je dit elke dag doen dan zal je langzamerhand de opbrengst groter zien worden.
In het geval de opbrengst nooit super wordt is er nog een voordeel te behalen in standaard elke dag kolven. Want vele beetjes maken weer een hele voeding.

Dus mijn advies: Ga elke dag  standaard kolven.
Blijf er ontspannen onder, zo min mogelijk je op de hoeveelheid focussen (stress maakt dat je ook minder kolft) en leg een voorraadje aan, voor het geval dat...

Ik heb nooit een voorraad aangelegd, maar sleepte de kleine dan ook overal mee naar toe, maar kan me voorstellen dat je ook best eens lekker een paar uur eruit wilt zonder die kleine  en daarbij het altijd handig voor nood..

Succes!!

Groetjes Wanda,
www.bewustouderschap.nl

hallo,

Kolven moet je inderdaad leren, tenminste zo heb ik dat bij mijn oudste dochter ervaren.  Mijn tweede dochtertje van bijna 8 weken heeft pas 1 keer uit  de fles gedronken, ze nam toen moeiteloos 125  cc (is een flinke meid, loopt al tegen de 6 kilo) en dronk daarna nog een beetje uit de borst....
 Bij mijn oudste  dacht ik toen  wel even, toen ik net de kolf had gekocht, hup daar gaan we die fles moet vol ;-)) Zo werkt het dus niet. Ik moest me goed kunnen ontspannen, aan je kindje denken kan ook helpen! Het ging bij mij uiteindelijk erg goed, heb voor een heel weekend (vrij-zond) voorraad gekolfd toen ik lekker met vriendinnen weg ben geweest. En heb kleine 3 mnd op mijn werk gekolfd. Dus niet gelijk de moed opgeven hoor! Rustig blijven en de ene keer gaat het ook beter dan de andere. Ik wist ook nooit precies hoeveel ik nodig had, maar mijn dochter dronk ook heel erg wisselend uit de fles. De ene keer een beetje, andere keer veel. Dat bepaalde ze net als aan de borst gewoon zelf. Ik heb me dus ook nooit echt aan de rekensommetjes gehouden, en het gastoudergezin waar ze was ging er ook heel flexibel en rustig mee om.
De fles drinkt ook makkelijker dan de borst, dus misschien dat het ook daardoor komt dat ze zonder moeite de fles leegdrinken.

Terug
Bovenaan