hoeveel kolven voor een voeding?

Volgende week moet ik weer werken en ik ben begonnen met kolven (ik voel me net een koe, haha). Nu mijn vraagje, Floor weegt 5 kilo, hoeveel moet ik dan per voeding kolven? Zou 220 cc genoeg zijn, of veel te veel? Omdat ik zo'n hekel aan kolven heb vind ik het namelijk jammer dat er op het kdv steeds melk wordt weggespoeld.
groetjes van Ruth

je moet kolven hoeveel ze drinkt. drinkt ze bv 130 cc in een voeding dan moet je per voeding 130 cc kolven (dat is Logisch ,Rosita) Maar hoeveel een baby van 5 kilo drinkt weet ik niet ik denk 150- tot 200cc???. Tenminste zoveel drinkt Arjun, die weegt ook ongeveer 5 kilo.

er is een berekening voor: 115 of 150 (wisselt per advies, ik hield in begin  150 aan, dat kan jaap goed aan) x gewicht in kg gedeeld door aantal voedingen per dag

bijvoorbeeld: je kindje is 6,3 kg en drinkt 6x per dag.

150x 6,3/ 6= 157,5ml.

Maar nu jaap minder voedingen drinkt (hij is 17wkn oud) zit hij op ca 170ml per keer. Terwijl hij volgens berekening 200ml zou mogen hebben. Maar hij komt prima aan dus laat ik het zo! Het is dan ook een handreiking.
Succes ermee
Groetjes, mira sinds 02-01 trotse mama van jaap

Het is ontzettend moeilijk om te bepalen hoeveel je kindje drinkt bij BV. Ik ben gewoon gaan uitproberen. Eerst had Yanick veel moeite met uit ee flesje drinken, dus waren we blij als hij 20cc dronk. Toen dat eenmaal goed ging, zijn we gewoon gaan uitproberen. Eerst probeer je bijvoorbeeld 80cc, als dat zo op gaat doe je een volgende keer wat meer. Is natuurlijk lastig, want misschien drinkt hij 's ochtends wel meer of juist minder dan 's avonds of overdag. Maar op die manier moet je na een paar dagen toch wel een idee krijgen denk ik.

Yanick krijgt 's avonds een flesje afgekolfde melk. Hij drinkt meestal dan zo'n 120cc a 140cc. Hij is 8 weken en weegt 5,5 kilo.

Succes ermee

Hoi, mijn dochtertje weegt 5250 gram en krijgt 's avonds een flesje van +/- 160 cc afgekolfde melk. Ze krijgt ook felsvoeding en dat is ongeveer 165 cc. Dus vergelijkbaar. Als ze echt nog meer wil van de afgekolfde melk, leg ik haar nog even aan de borst of geef ik nog een klein restje. Maar dat gebeurt eigenlijk nooit.

Hoi Ruth,
Het zou inderdaad erg zonde zijn wanneer jouw melk (vloeibaar goud ) in de gootsteen zou belanden... Je zou de melk in ijsblokjes kunnen invriezen? Zo is de kans erg klein dat er veel melk weggegooid moet worden en als er extra bij moet komen, is dat ook zo geregeld. Op die manier zal de benodigde hoeveelheid waarschijnlijk gemakkelijk zijn aan te passen aan de behoeftes van je kindje. Want er is inderdaad een algemene richtlijn (150  ml per kilogram lichaamsgewicht per etmaal, gedeeld door het aantal voedingen), maar als jouw baby liever iets meer drinkt of juist wat minder is dat ook prima. Je kunt ijsblokjeszakjes gebruiken, of ijsblokjesbakjes (liefst met deksel i.v.m. hygiëne).

Op www.borstvoeding.com is nog een handig moedermelkbewaarschema te vinden: Bv.com-Bewaren van moedermelk  en een opwarmschema: Bv.com-bv opwarmschema.

Succes!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Terug
Bovenaan