Hoeveel kost een tweede kindje?

Hoi,

Wij denken over een tweede kindje maar ik zou weleens willen weten of ik ergens een berekening kan zien wat een tweede kindje gemiddeld extra kost per maand. De grote aanschaf heb je natuurlijk al met je eerste kindje gedaan, dat scheelt al weer. Kan zelf alleen totaal niet inschatten wat het gaat kosten.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Jacqie

Hoi Jacqie,

Ik weet het ook niet precies, maar een schatting moet toch wel te maken zijn.Ik zou gewoon een lijstje maken van alles wat je extra denkt nodig te hebben. Even wat rekenwerk en ik denk dat je dan al een heel eind verder komt:

Extra kleren (of ga je die van de oudste gebruiken?)
Extra luiers (haal de kassabon erbij, reken uit wat je nu kwijt bent en dan het dubbele)
Misschien draait de wasmachine een keer extra.
Extra babydoekjes, badolie, speentjes etc.
Wellicht tweede bedje plus toebehoren, extra spuugdoekjes etc,
Extra voeding en evt extra flesjes.
Extra kosten voor kinderopvang (navraag doen bij kdv)

Wat je ook kunt doen is op de website van het Nibud zoeken naar info.
En vergeet ook niet dat je bij een tweede meer kinderbijslag krijgt (idem dito voor kindertoeslag en kinderopvangtoeslag) Op www.toeslagen.nl kun je uitrekenen wat je bij een 2e kindje erbij van de belasting terugkrijgt.

Succes met het rekenwerk!

Hoi,

Ik ben zelf net van de 2e bevallen en heb echt geen idee wat het daadwerkelijk gaat kosten. Wij hebben toevallig 2 jongetjes dus de baby draagt nu gewoon de kleertjes van onze oudste want die zagen er nog als nieuw uit. Voor de opvang betalen we voor 2 dagen € 155,= per maand, de kosten en de tegemoetkomingen kun je berekenen via www.toeslagen.nl en wat luiers betreft volgens mij ben ik nu zo'n € 60,= per maand aan luiers kwijt voor 2 kinderen en de luiers koop ik van het Kruidvat eigen merk, Pampers gebruik ik voor de nacht en koop deze als ze in de aanbieding zijn. Ik beheer onze financiën en volgens mijn geschatte berekening zijn we natuurlijk wel iets meer kwijt maar ik heb echt geen idee wat ik straks  aan gas,electra en water kwijt zal zijn de tijd zal het leren! De kinderbijslag is € 193,= per kind per kwartaal, vroeger was het inderdaad zo dat je 2e en daaropvolgende kinderen meer bijslag kregen maar dat is helaas niet meer zo per kind krijg je evenveel. Tuurlijk hebben wij ook zitten dubben of we een 2e kindje wilden maar om de financiën geen 2e kind kunnen krijgen vonden wij ook weer zo extreem dus zijn we er gewoon voor gegaan. Ik denk eerlijk gezegd dat het allemaal wel los loopt en je kindje uiteindelijk gewoon meedraait in het gezin, ik ben een enorme kleding, schoenen en laarzenfreak en zal misschien minder kunnen kopen dan voorheen maar ik zou voor geen goud mijn mannetjes willen missen! Succes met het maken van jullie keuze.

Groetjes,

Puk

Hoi,

Ik denk dat het voor een deel ook ligt hoe je zelf bent.. Ik gebruik altijd pampers maar sla ze in als het opruiming is laats bij AH 3 voor 19.90 dan zijn ze niet duurder als goedkope merken. Kleding koop ik zoveel mogelijk in de opruiming bv bij hema en c&a, soms koop je dan echt voor een habbekrats nieuwe kleren, ik koop soms al dingen voor een jaar later! Had je nu al een jongetje trouwens? maar het scheelt natuurlijk als deze dan ook een jongetje zou zijn,niet dat je dat kan bepalen..haha        Ik heb 3jongens en geef veel kleren door, maar misschien heb je wel een vriendin of zus die kleren aan je kan doorgeven!
Maar ook eten is bv goedkoper in grotere hoeveelheden, je heb meer nodig maar in verhouding is het goedkoper, of ga wat vaker naar de markt, dat bespaard ook veel!
Weet eigenlijk niet of je dit wil weten!
Heb je opvang nodig voor je kinderen, heb je gekeken naar hoeveel je wilt sparen voor je kinderen, blijft je inkomen gelijk, misschien dat je een overzicht kan vinden op het bureau voor statistieken ofzo!

In ieder geval veel succes GR MJ

Terug
Bovenaan