Hoeveel melk nog?

Hoi Hoi,

Ons meissie is nu 7 maand oud en krijgt nu ongeveer 500-600 cc melk binnen. Is dat genoeg? Sinds ze fruit en groente eet laat ze een fles weg. Moet ze nu ook al ander drinken hebben? Een tussendoortje weet ik niet eens wanneer ik die moet geven....

Het is mijn tweede kindje, maar ik weet het allemaal niet meer hoor. Ik ben het gewoon vergeten!

Groetjes Karin

hey hey

Viviënne drinkt bijna niks. Over een hele dag mogen we blij zijn als ze 120 drinkt, dus 500cc vind ik wel veel.
Naast melk drinkt vivienne slokjes thee, water of diksap. Sinds 2 dagen zetten we een flesje melk op tafel en die moet ze aan het eind op hebben, dan maar koud. Nu heeft ze 'al' 150 op en moet nog een fles.

Jeetje Maris85, 120 cc is wel heel weinig! Plast ze en hoe is haar ontlasting dan?
Lotte krijgt 's ochtends pap van 150 ml melk, dat gaat niet helemaal op. Dan om 12:00 uur een fles van 200 ml, om 16:00 uur een fles van 200 ml en 19:30 uur een fles van 200 ml. Bij elkaar dus zo'n 750 ml. Maar meestal laat ze nog wel iets staan. Dus ik schat 700 ml.

@Reisa, haar ontlasting en zo is verder goed. Ze krijgt dan melk in haar pap en daarnaast 120 maar vind het heel weinig. Er was een dag dat ze maar 90 cc dronk (naast haar pap dan) dus toen ben ik met haar naar de huisarts gegaan, durfde het weekend niet met haar in. Volgens hem is ze een slechte drinker, snel voldaan en haalt ze genoeg vocht uit haar voedingen omdat ze wel genoeg plast en haar huid niet uitgedroogd aanvoelde. We houden haar wel goed in de gaten.

Hoi Karin, ik geef al sinds de geboorte van Aqua borstvoeding en ben van plan dit te blijven doen tot minstens een jaar. Het is dus erg lastig om vast te stellen hoeveel ze precies drinkt.

De hoeveelheid melk die je kindje nodig heeft, hangt naast leeftijd ook af van gewicht en of het borstvoeding en/of flesvoeding is en de combinatie met vaste hapjes.
Rond 6 maanden is 180-220ml per voeding gebruikelijk met een dagelijks totaal rond 900ml. Als je hier geleidelijk hapjes aan toevoegt, kan dit aflopen tot een dagelijkse 720ml. Wanneer de vaste hapjes goed en gevarieerd zijn, is zo'n 600ml melk per dag voldoende tot aan een jaar.

Ik voed Aqua nu alleen nog maar 's ochtends en 's avonds en schat beide voedingen op iets meer dan 200ml. 's Middags krijgt ze haar papfles, 210ml, wat ik overweeg om te zetten in een bordje pap. Daarnaast heb ik altijd een flesje water klaarstaan waar ze af en toe in meer en mindere mate slokjes van neemt. Zo drinkt ze gedurende een dag nog zo'n 100ml extra. Dit omdat ze anders maar melk blijft drinken! Zucht.

In schema:

8:00u - borstvoeding (200+ ml)
10:00u - fruithapje + water
12:00u - papflesje (210ml) + water
14:00u - tussendoortje (brood/soepstengel/koekje) + water
16:00u - groentehapje + water
20:00u - borstvoeding (200+ ml)

Het is maar een voorbeeld, maar ik hoop dat je er iets aan hebt. Bij twijfel altijd maar even overleggen met een arts die naar jouw situatie en jouw kindje kijkt.

Liefs x

Sjonge, hier een echte melkliefhebber vergeleken met de rest. Hij is nu 6 1/2 mnd. Om zes uur begint hij met een papfles met 200 ml melk, om 10 uur fruit met 100 ml melk, 14 uur 200 ml melk, 16 uur rijstwafel met water/thee/sap, 18 uur papfles met 200 ml en rond 22 uur nog een keer 200 ml. We hebben minder geprobeerd voor de laatste voeding, maar dat resulteert in minder nachtrust.

Mmmm....het lijkt er op dat het niet zoveel uit maakt dus. Ze eet een heel potje fruit en ook bijna een heel potje groente dus dat lijkt me voldoende om over te gaan op 3 flessen.
Ik probeer al wel water, thee of sap maar daar vindt ze nog niets aan.

Gr. Karin

Terug
Bovenaan