Hoeveel melk slaan jullie op?

Goeiemiddag,

Ik heb een vraag aan alle moeders die borstvoeding geven.
Hoeveel liter bewaren jullie in de vriezer??

Ik heb wat overproductie en sla dit op, maar geen idee hoeveel ik moet bewaren voordat ik ga doneren.

Hoe doen jullie het?
 
Ik heb zelf een voorraadje aangelegd voor ongeveer 1 week (alle voedingen) maar ben daarna gaan proberen mijn productie af te bouwen naar zoveel als mijn kindje zelf ook drinkt. Voor mij was het daarbij wel belangrijk om eerst even te wennen aan weer aan het werk zijn zodat ik niet ineens met een volledig teruglopende productie zat en de productie langzaam af te bouwen, zodat ik wel genoeg had voor hem, maar niet meer standaard elke dag een of meer voedingen toe kon voegen aan de vriezer. 
Ik denk dat het ook heel erg afhankelijk is van wat jouw plannen zijn. Als je alleen werkdagen wilt kunnen voeden heb je in principe genoeg aan een werkdag vooruit gekolfd hebben als voorraad, en daarna produceer je in principe telkens voor de volgende werkdag. Wil je misschien ook een keer een heel weekend je kind uit logeren brengen bij opa en oma oid, dan heb je wat meer voorraad nodig, of je moet tussendoor een aantal keer melk langs gaan brengen/terugvallen op kunstvoeding (wat anders smaakt, dus dat gaat niet altijd zomaar goed, al heb ik daar bij mijn oudste nooit last van gehad, als ik ziek was en mijn productie liep terug kreeg hij soms een fles kunstvoeding op een dag erbij zodat ik niet al mijn energie in de melk hoefde te steken, maar ook gewoon rustig kon opknappen zonder hongerig/jengelig kind en dat heeft hij zonder noemenswaardige problemen gedronken).
Wat ook belangrijk is om te beseffen: hoeveel je nu kolft en hoe lang je daarmee vooruit komt is niet per se hoe lang je door kan blijven gaan met gekolfde melk geven tegen de tijd dat je stopt met borstvoeding geven. Een baby van bijvoorbeeld 4 maanden drinkt namelijk veel meer melk dan bijvoorbeeld een kindje dat net 2 geworden is, omdat ze steeds minder afhankelijk worden van melk voor voedingsstoffen. Een kindje van 4 maanden kan dus veel minder lang vooruit met dezelfde melkvoorraad als een kindje van 2 jaar. Wat dat betreft kan je ook rekening proberen te houden met wanneer je van plan bent te stoppen met borstvoeding geven (als je daar een plan voor hebt). Maar je kan op die manier sowieso een maximale nuttige voorraad voor eigen gebruik bepalen op basis van maximaal 6 maanden houdbaar x de hoeveelheid melk die je kindje per dag drinkt op de leeftijd die het nu heeft.

Ik heb voor de hoeveelheid melk die ik prettig vind om op voorraad te hebben extra kolfflesjes aangeschaft, zodat ik niet met van die wegwerpzakjes hoef te werken omdat ik dat zonde vind voor het milieu, en dat is voor mij nu leidend in hoeveel voorraad ik in de vriezer heb. Doneren heb ik zelf nooit gedaan.
 
Dank voor uw reactie, dit is mijn 2de maar dit keer geef ik 100% uit de borst geen fles. Ik kolf ook niet al het extra is lekmelk. Heb echter na 4 weken al een voorraad van 15 liter. Dus wou weten wat mensen normaal bewaren. Ik heb een vrieskist maar toch wil niet te veel houden :)
 
Ik heb weleens begrepen dat de melk om de 3maanden veranderd van samenstelling, de melk gekolfd bij 1 maand is bijvoorbeeld niet voedend genoeg voor een baby van 5 maanden. 
Met dit in mijn achterhoofd heb ik altijd voor een voorraad gezorgd voor 1,5x de dagen dat ik werk op kantoor in de vriezer. Voorheen 3 en nu 1 dag. Hiermee heb ik sowieso een begin voorraad en wat reserve voor als mijn productie iets afneemt. De 0.5 voorraad heb ik nagenoeg nooit nodig gehad, maar schuif ik door zodra die grens van 3 maanden in zicht komt. Op die manier heb ik altijd wat melk in huis, ook bij onvoorziene omstandigheden
Behalve als ik werk, krijgt ze alle voedingen live. Bij mij staat er nu zo'n 1liter in de vriezer. Pakweg 5 voedingsmomenten.
 
 
Sommige kinderen vinden melk uit de vriezer niet zo lekker dus dat is ook wel handig om een keer te checken ?. En inderdaad verandert de samenstelling steeds dus het is aan te raden dat wat je in de vriezer hebt zitten te 'rouleren'. 
 
Terug
Bovenaan