Hoeveel mm is nou een echte verdikking bij nekplooimeting??

Hoi allemaal,

Ik moet het even kwijt; we zijn gister voor de nekplooimeting gegaan en tijdens de echo zei de gyn dat alles er goed uit zag maar aan het eind deelde hij mee dat ik toch een verhoogd risico heb omdat de NT uitwees 2,7 mm.
Vanmiddag kan ik bellen voor de complete uitslag, maar ik voelde me gister (en vandaag) verdomd onzeker.
Op internet lees ik verhalen van mensen met een meting van ruim 3 tot ruim 8, en op verschillende sites van ziekenhuizen (ook van dat van mij!) dat ze van een verdikking spreken als het meer dan 3,5 mm is....
Ik ben 33 jaar, 1e keer zwanger en helemaal onzeker en nerveus nu.
Hoeveel mm is er bij jullie gemeten? En wat was het commentaar van de gyn bij jullie?

Groetjes, Jolanda

Hoi Jolanda,

Ik hoop voor je dat 't allemaal meevalt maar kan me voorstellen dat je enorm onzeker wordt van al die verschillende verhalen.
Wij hebben vorige week de nekplooimeting + bloedafname gehad en de uitslag daarvan moeten we volgende week nog krijgen als we naar de vk gaan maar de mevrouw die de echo uitvoerde wist ons het volgende te vertellen: de nekplooi die ze bij ons gemeten had was 1,4mm en dat was op zich (zonder alle andere factoren die meetellen uiteraard) geen verhoogd risico. Ze voegde daar echter aan toe dat als de nekplooi boven de 3 mm uitkomt dat je dan gelijk doorgestuurd zou worden voor verder onderzoek.
Ik weet niet of je hier iets aan hebt maar t geeft je misschien een beter algemeen beeld.

Heel veel sterkte en succes!
Groetjes Lotte

Hoi Jolanda,

Wij hebben 1,5 wk geleden de nekplooimeting laten doen (we zijn geen risicofactor maar gewoon voor de zekerheid laten doen).

Ik was toen 12.5 wkn en ik had daarvoor al bloed laten prikken dus wij kregen meteen de volledige uitslag.

Onze beeb had een nekplooi van 1,3 mm en de uitslag was voor ons 1:17500.
Een hardstikke goede uitslag dus.

Ik denk dat je je bij een dikte van 2,7 mm niet zo heel veel zorgen hoeft te maken.  Pas bij een dikte van boven de 3 heb je echt een verhoogde kans en sturen ze je door voor verdere onderzoek (als je dat wilt).  
Wacht eerst even de volledige uitslag af maar ik denk dat het allemaal wel mee valt.
Maar ik begrijp heel goed dat je je zorgen maakt. Ik snap alleen niet dat de gyno eerst zeg dat alles er goed uit ziet en daarna weer wat anders zegt. Het is dan toch heel begrijpelijk dat je je zorgen gaat maken. Hij kan beter zijn mond houden totdat de volledige uitslag bekend is.

Heel veel sterkte en succes met het wachten op de uitslag vandaag. Laat je nog even weten wat de uitslag is.

Kruimel

Hoi,
Ik was zwanger van een tweeling en het ene kindje had een nekplooi van 10 mm en dat bleef maar groeien en groeien en het andere kindje had 1.3mm. Het kindje met de dikke nekplooi bleek ook ziek te zijn en een chromosoomafwijking te hebben.
2,7 is iets hoger dan gemiddeld maar het blijft slechts bij kansberekenen. Wij hebben gesprekken gehad met de klinisch geneticus omtrent ons zieke kindje en die zei ook dat een dikke nekplooi soms niks betekent en een dunne met een zeer gunstige uitslag van de combitest toch een downkindje kan zijn. Die ouders voelen zich dan helemaal ontgoogeld zei hij. Heb je bv een kans van 1 op 9000 en dan heeft je kind het toch. Kortom het is geen klinkende uitslag maar slechts een kansberekening dus probeer je er niet teveel op te focussen. Ik snap je bezorgdheid wel hoor maar het kan echt nog alle kanten op.

gr.Ingrid

Dank voor jullie reacties, ik heb inmiddels de uitslag en die is 1:690, dus al met al geen slechte uitslag (phew!)
Ik weet dat het een kansberekening blijft, maar ik hoor toch liever dit dan wat anders.

Fijne avond!

Jolanda

Hoi, hoi,

Ik  heb ook een nekplooimeting laten doen en die was destijds 2,8 mm, ik heb het in combinatie met een serumscreening (bloedonderzoek) laten doen en mijn kans was toen 1:3500. Het is en blijft een kansbereking maar ik ben afgelopen november bevallen van een kerngezonde zoon en ik was toen 34 jaar.  Het blijft spannend allemaal zo'n zwangerschap en tja leeftijd....ik weet het niet, mijn schoonzus heeft haar 1e gehad op haar 37e en de 2e  op haar 38e beide kindjes kerngezond en ik heb op mijn 33e een miskraam gehad en daarna (gelukkig) een gezonde zoon  dus getallen zeggen mij niet zo heel veel. Geniet lekker van het wondertje in je buik want 9 maanden zijn zo voorbij!

Liefs,

Puk

Terug
Bovenaan