hoeveel schepjes??

Sinds kort ben ik de borstvoeding aan het afbouwen en gaan we over op nutrilon. Onze knul is nu 6 maanden en we zijn ook begonnen met bijvoeding...meneer moet hier echter nog enorm aan wennen en heeft nog geen trek in broodkorst/liga e.d. Wel drinkt hij enorm goed van de nutrilon. Op het pak staat dat we er 6 schepjes in moeten doen. Ik lees her en der dat mensen er meer schepjes in doen. Mag dat? hij krijgt zijn laatste fles rond 23.00 uur (6 schepjes nutrilon 180 water en 3 scheppen pap)....maar wordt 4 uur later wakker en drinkt dat nog lang aan de borst. Laatst had hij de laatste fles op...draaide zich om en zocht naar mijn borst......krijgt hij wel genoeg?

Zijn schema is nu:

07.00 a 08.00 uur borstvoeding (drinkt nooit zoveel in de ochtend)
rond           09.00  uur  enkele hapjes fruithap
11.00 a 12.00 uur borstvoeding
tussendoor proberen we korstje brood/ liga/ rijstwafel of soepstengel
15.00 a 16.00 200 cc kunstvoeding
17.00 enkele hapjes groentehap
19.00 a 20.00 borstvoeding
23.00 a 00.00 kunstvoeding met pap

en dan komt ie nog een keer rond 4 uur in de nacht......

de ene keer drinkt hij overdag goed uit de borst de andere keer minder.....We hebben inmiddels twee voedingen vervangen en we gaan binnenkort de derde vervangen. hij weegt nu bijna 9 kilo, Maar wat mag hij hebben qua schepjes? iemand een tip?

groetjes
Sjan

Je moet denk ik even een gedachtenomslag maken.
Voor een baby is borst veel meer dan alleen maar eten.
Je kind vraagt niet alleen om borst omdat ie honger heeft (dat onderdeel kun je stillen met een fles), maar ook vanwege 'mamahonger' - behoefte aan intens lichamelijk contact. En dat geef je wel met een borst, maar met een fles is dat veel lastiger.
180cc met 6 schepjes is voor een kind van deze leeftijd dat ook al andere dingen eet, en dat ook borst krijgt gewoon ontzettend veel.
Ik zou kleinere flessen aanbieden, 150cc is echt genoeg, en verder gewoon de borst blijven geven. Juist na 6 maanden gaan zowel moeder en kind echt profiteren van de beschermende gezondheidsvoordelen en de gemakken van borstvoeding.

we stappen over op kunstvoeding omdat mijn borstvoeding is teruggelopen door de griep. Ik heb al een keer een terugloop kunnen opvangen door meer te kolven e.d maar ik heb altijd gezegd als hij 6 maanden is en het loopt terug dan laat ik het zo. Vandaar dat hij denk ik trek heeft in meer omdat de voeding bij mij niet meer voldoende is.

Hoi Sjan

Met 6 maanden mag je 180 cc water geven met 6 schepjes hoor je kint het ook verdikken met rijstebloem 3 eetlepels per fles.
Onze zoon is 5 maanden en krijgt een fles van 210 water met 7 schepjes en 3 eetlepels rijstebloem hij is absoluut niet te dik en is erg tevereden.
Hij eet de ene keer de fels wel leeg en de andere keer niet .
De laatste fels krijgt hij om ongeveer 20.oo uur.

OP he pak staat wat kindjes mogen hebben.

Ik heb overlegd met het cb en die vonden dit prima zo.
Je moet echter nooit een extea schepje voeding in het water doen dat is niet goed voor de niertjes de verhouding is dan weg.

Hoop dat je wat aan mijn tips hebt

Groetjes Marielle

Kan best zijn dat hij meer dorst heeft. Als hij geen verhoogde allergiekans heeft mag je trouwens een deel van zijn zuivel ook in de vorm van yoghurt aanbieden.

Maar ik vermoed toch dat die voeding om 4 uur eerder mamahonger is, en dat stil je alleen aan de borst, al heb je eerder op de avond 3 papflessen op. Is ook niet erg op zich, het is belangrijk bij afbouwen dat je de laatste voedingen zo lang mogelijk blijft geven, ook al is het nog maar een paar slokjes per keer.
Als je afbouwt schiet de concentratie van antistoffen (immunoglobulinen, levende cellen) en groeifactoren namelijk omhoog, zodat een kindje dat deels de borst krijgt evenveel bescherming van dat soort krijgt als een kindje dat niets anders dan borst krijgt.
Ook elke dag een paar slokjes hebben nog heel veel waarde voor je kind (en zolang je kind het wil is het natuurlijk ook gewoon gezellig).

Het schema klinkt prima! Je moet inderdaad nooit extra voeding toevoegen, de verhouding voeding/water is erg belangrijk. Als alle flessen altijd leeg gaan kun je met bijv. warm weer wel wat extra water toevoegen, maar nooit extra voeding (bijv 7 scheppen met 180 ml)
Je zou alleen kunnen proberen of de voeding om 4.00 nog echt nodig is. Toen mijn dochtertje 5,5 maand was hebben we gewoon als ze wakker werd haar even opnieuw toegedekt en haar speentje weer gegeven en ze sliep weer verder. Na een paar nachten werd ze ook niet meer wakker. Als je bij de late fles pap geeft zou een kindje gewoon tot de volgende ochtend moeten kunnen slapen. Ik hoor ook wel dat het helpt om anders een slokje water te geven 's nachts.
Succes!!

enorm bedankt voor de reacties! Borstvoeding geven is inderdaad erg gezellig! daarom wil ik een klein deel behouden (met name het naar bed gaan en het opstaan). Hij lijkt nu steeds langer door te slapen op de laatste borstvoeding. Gisteren sliep hij vanaf half 7 tot half een en werd toen wakker. Na een fles kv sliep hij door tot 6 uur!! heeft niet meer tussendoor gevraagd om de borst! 's morgens wilde hij maar al te graag even drinken en dicht bij me zijn (heerlijk is dat toch). Als hij doorslaapt op de borstvoeding, kan ik de laatste fles pap toch weg laten?
Wel leuk allemaal deze veranderingen! het is even zoeken maar hij doet het goed!!!

veel liefs
Sjan

Terug
Bovenaan