Hoeveel uur zonder voeding?

<p>Ik heb een zoontje van 9 weken en is nu 6 kilo. Al sinds 6 weken oud slaapt hij savonds van 19:00/20:00 uur tot 2/3 uur in de nacht. Hij wordt dan wel wakker en geeft wat subtiele hongersignalen maar schreeuwt het niet uit. Ik wordt er doodzenuwachtig van. Na zijn geboorte is hij 13% afgevallen (borstvoeding was niet genoeg omdat ik ernstig ziek werd, zijn gewicht werd te laat opgemerkt omdat er niet genoeg kraamverzorgenden waren in de buurt en ik dus bijna geen kraamhulp kreeg). </p><p>Nu geef ik nog steeds borstvoeding op verzoek maar hoe lang mag ik hem laten slapen? Hij groeit onwijs goed en doet het overdag ook verder geweldig. Als ik hem nog een droomvoeding geef om 23:00 uur komt hij alsnog pas tussen 2/3 uur. Het is zijn ritme blijkbaar? Kan dit? </p>
 
Onze kinderarts van het ziekenhuis gaf aan dat kinderen vanaf 8 weken oud 12 uur tussen de voedingen mogen hebben.
In de link hieronder staan de richtlijnen die, onze kinderarts ook gebruikt. (Ondanks dat het een Belgische site is, maar de richtlijnen waar ik het over heb is van de Nederlandse vereniging van kinderartsen).
https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=28052
Onze beide zoons deden het niet goed op een late voeding, ze werden standaard tussen  4 en 5 in de nacht wakker met krampjes (duidelijk geen hongersignalen). Bij beide zijn we toen ze 9 weken oud waren gestopt met wakker maken voor de late voeding en vanaf dat moment zijn ze in de nacht ook niet meer wakker geworden. 
Het kan inderdaad heel goed dat het gewoon zijn ritme is om tussen 2 en 3 uur wakker te worden. Gezien zijn gewicht zou ik hem niet wakker maken voor een late voeding en dan zul je waarschijnlijk zien dat na verloop van tijd het wakker worden in de nacht steeds iets zal opschuiven.
 
Eens met gebruiker hierboven, een late avondvoeding werkte hier ook niet. Ze werden sowieso ergens tussen 2-4 wakker voor een voeding, óók als ze om 23.00 gedronken hadden. Dus wij zijn daar ook snel mee gestopt. Ik liet ze lekker slapen, ging zelf op tijd naar bed en ik zag wel hoe de nacht verliep.

Sommige nachten sliepen ze van 20.00 tot 5.00, andere nachten was het een voeding om 1.00 en 4.00.. geen peil op te trekken. Maar ik deed het liever zo dan ze wakker maken om 23.00 terwijl ze dan alsnog kwamen in de nacht!
 
Als je kindje goed groeit, geen speen heeft, niet ingebakerd ligt en dicht bij jou in de buurt is zodat je de hongersignalen vroeg oppikt, mag je je kindje helemaal op verzoek voeden en hoef je er niet een bepaalde tijd maximaal tussen te laten. 
Als je kindje een speen heeft of ingebakerd ligt, kan je de vroege hongersignalen missen en kan het dus zijn dat je kindje zelf niet genoeg om voeding vraagt. 
 
Terug
Bovenaan