Hoeveel voeding minimaal?

A

Anoniem

Guest
Hoihoi,

Evy krijgt 5 flesjes per dag rond 7-11-15-19-23uur. Ze
woog een dikke week geleden 5375gr. en zou dus 5 flesjes van 170cc
mogen. Nu hoeft ze van mij niet perse die 170 te drinken, als ze dit
niet wil.
Dit komt de laatste dagen dan ook regelmatig voor. Soms
drinkt ze 80-90cc en dan wil ze echt niet meer. Duwt de fles met haar
tongetje weg of zelfs met haar eigen handjes. We bieden haar dan
opnieuw de fles aan, maar na een half uur proberen van ons en
protesteren van mevrouw stoppen we er maar mee. Ze is verder goed
alert, slaapt goed en heeft voldoende plasluiers.
Nu weet ik dat ze
niet meer dan 1 liter per dag mogen drinken, maar hoeveel moeten ze
minimaal binnen krijgen. Vooral nu met dit warme weer.
Ik hoorde van iemand dat ze minimaal 500cc per dag moeten drinken. Klopt dit?

Groetjes Iris mv Evy (16-05-08)

Hoi Iris,

Ik weet niet precies hoeveel je kindje moet drinken, zelf heb ik het nooit kunnen meten omdat ik borstvoeding geef.... Het enige wat je volgens mij in de gaten moet houden is dat ze goed poept(moet smeuïg zijn en geen harde keutels) en plast(regelmatig volle luiers). Je schreef zelf al dat ze goed plast en alert is, dus wat dat betreft. Toch kan ik me voorstellen dat je je zorgen maakt, deed en doe ik ook. Ik weet niet hou oud Evy is, maar voor zover ik weet mag je altijd tussendoor wat extra vocht geven in de vorm van rooibosthee, (gekookt) water of diksap(vanaf 4mnd). Misschien vind ze het ook wel te warm voor warme melk en kan je het koud of lauw geven. Ik weet niet of jij dat ook hebt, maar zelf heb ik minder trek met dit warme weer......

Ik hoop dat je ik je heb kunnen helpen,

Yvette(moeder van Daniel, 7mnd)

Hoi hoi, ik heb afgelopen maandag mijn dochtertje Jet laten wegen omdat ze zo weinig drinkt en ik bang was dat ze niet genoeg zou groeien (haar broer had namelijk nooit genoeg) Maar ze was gewoon 4 ons aangekomen in 3 wkn en zij drinkt maar 5 x 120 (als ze ze allemaal leeg drinkt)

De arts op het buro zei dat ik me geen zorgen moest maken, en met het warme weer heb ik gewoon standaard een flesje water staan wat ik af en toe even in haar mond stop waardoor ze stiekum dan toch wat meer drinkt!

Ga dus niet teveel af op wat er geschreven staat, je kind geeft het zelf wel aan, worden ze lusteloos en slapen ze errrug lang dan moet je wel wat zorgen gaan maken..

succes diaan

ps     mijn dochtertje is bijna 2 maanden en weegt rond de 5200 gram..

Het rekensommetje is als volgt 150cc vocht per kilo lichaamsgewicht
dus een kindje van 4000 gram moet dus 4 x 150 is 600cc minimaal.

tot welke leeftijd of gewicht dit sommetje geld weet ik niet. tot ze ook vast voedsel kirjgen of tot ze aan het maximum van een liter zitten???

Als ze ouder zijn heb het pas gevraagd op het CB omdat Merel aan het mutsen is met haar flessen hebben ze minimaal 500 cc vocht nodig.
Maar Merel is al bijna een jaar en krijgt ook bijvoeding waar vocht in zit.

Hoi,

Hier ook een moeder van een niet zo'n goede drinker.. Onze dochter zat ook altijd onder de standaard. Dronk ook niet zoveel, soms in een keer wel, maar een week later dan weer veeeel minder. Maakte me daar altijd ongerust over, maar ze groeide altijd goed. Heb wel eens gelezen en gehoord dat ze minimaal 500 binnen moeten krijgen. Heb ook wel eens in een weekend als het dramatisch slecht ging de huisarts gebeld, die zei ook, zolang ze goed plassen en poepen en alert zijn  is er niet zoveel aan de hand.
Met warm weer deed ik altijd 10cc extra water  in de fles, zodat het wat minder zwaar werd, dan dronk ze wel beter.
Wat bij ons op een gegeven moment ook wel geholpen heeft is, naar 4 flessen gaan, maar er dan langer tijd tussen laten zitten, bijv. 7 uur, 12 uur, 17 uur, 22 uur, zoiets.
Dan had ze meer honger en dronk ze net zoveel, zoniet meer als met 5 flessen. We deden dan flessen van 200 (180 +6). Maar weet niet hoe oud je dochter is, of dat al kan.
Weet dat het moeilijk is, maar de een is gewoon niet zo'n drinker... Die van ons ook niet. Probeer het maar los te laten. Ze gaat ook niet meer drinken als je, je zorgen maakt, dat heb ik ook wel geleerd. Zolang ze goed vrolijk is en groeit is er niets aan de hand. Die van ons leeft ook van de wind en ze doet het prima!
Heel veel succes,
Liefs,
Karlien

Hoi,

Mijn dochtertje is onder behandeling bij de kinderarts onder andere voor het slechte drinken. De grens die zij hanteren is 100 ml maal het gewicht. Weegt je kindje 4,5kg dan moeten ze minimaal 450ml binnenkrijgen. Maar dan kijken ze nog wel naar plasluiers en eventuele uitdrogingsverschijnselen. De 150 ml wordt vooral coor het CB gehanteerd.

Terug
Bovenaan