Hoeveel voeding nou per keer.


Hoi allemaal,

Ik weet het nu echt niet meer.
DE een geeft zijn kleine bij 8 weken 200 cc de ander maar 135 cc.
Op het pak staat dit op het cb zeggen ze dat.
WAT MOET IK NU. HELLUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUP!

Mijn dochtertje is nu 6 weken.Ze krijgt Hypo-allergeen1.
Op het pak staat vanaf 3 en en halve kilo 135 cc   5 voedingen per 24 uur.
Op het cb zeggen ze vanaf 6 weken tot drie maanden tussen de 120-160 cc 5 a 6 voedingen.
Mijn dochtertje komt standaard nog 6 keer op een dag soms nog wel eens 7 keer. (per 24 uur). Mijn dochtertje spuugt regelmatig na de voeding een mondje vol.
Nu ben ik bang dat ik haar te veel voed maar ze geeft het wel zelf aan honger te hebben.
Wat nu? Hoeveel moet ik geven en hoe vaak. En wat moet ik doen als ze vaker komt!

Liefs Tweeling en Julia
 
Ha dat is inderdaad een van de lastige dingen van mama (en papa) zijn van een baby die dus nog niet kan praten of zelf even een flesje kan maken.
Ik zou gewoon wat proberen. Dat hebben we bij Jamey ook steeds gedaan. Ik heb in het boekje van ons consultatiebureau staan:

6-12 weken: Borstvoeding (naar behoefte) of: 5 - 8x 150 - 180 ml flesvoeding

Dus wat ik zou doen is om te proberen 6 flessen van 150 ml water (+ dan de scheppen erbij) en dan kijken hoe dit gaat. Mocht ze vaker komen dan doe je gewoon 180 cc in de fles en dan kijk je wat ze opdrinkt. Een mondje terug deed Jamey ook daar zijn we johannesbroodpitmeel (Nutriton) voor gaan gebruiken en dat helpt wel wat. Maar het is niet zo erg als ik het cb mag geloven. Hij doet het nog steeds en hij is nu 6,5 maand. Toevallig heb ik bijgehouden wat hij dronk en met 6 weken dronk hij 6 x 180 cc. Maar dat hoeft voor jou kleintje niet hetzelfde te zijn.

Luister en kijk goed naar je kleintje. Ondanks dat ze niet kunnen praten lees je veel af uit hun lichaamstaal en hun huiltjes. Wij hadden het extreme geluk dat Jamey na 8 weken al bijna 8 uur achter elkaar sliep.
Volg jullie gevoel, cb is niet alwetend hoor en alles is maar een richtlijn. Niet alle kinderen zijn standaard of hetzelfde.

Groeten en succes!
Taatje, mama van Jamey (26-9-2005)
 
Mijn gevoel bij het CB (met name in het begin) was altijd dat, wanneer je kind het niet volgens het boekje deed (lees: volgens hun boekje) ze dan echt in paniek raakten.
Ik was echt helemaal into het CB de eerste 3 maanden. Logisch, alles is nieuw bij zo'n eerste kindje en ik dacht echt dat, wat het CB zei, ook moest.

Daar ben ik gauw van terug gekomen en gelukkig maar.

Bij mij werkte BV dus niet (ik had genoeg melk, maar het was niet voedzaam), ben toen na 4 weken tobben overgestapt op flessen (CB in paniek, want BV is het beste en je moet net zolang doorgaan tot het werkt!! .. yeah right) en sinds de fles ben ik zelf gaan kijken wat mijn zoontje nodig had. Hij dronk lekker gemiddeld, ene keer weer wat minder en zo had hij ineens weer een periode dat ie meer wilde.
Ik keek ZELF naar de behoeftes van mijn kind en zei gewoon 'ja en amen' als ik weer naar het CB moest. Zijn curve ging prima, hij ging mooi gelijk op, was prima aan lengte en gewicht, dus houden zo. Da's een teken dat het goed gaat.

Volg een beetje je eigen hart, met een fatsoenlijk advies van mensen om je heen of het CB.   Als jouw kindje aangeeft meer honger te hebben, lekker geven. Heeft ie genoeg (maar zou ie volgens de 'regeltjes' nog meer moeten hebben), lekker zo laten, want genoeg is genoeg.

Succes !
 
Mijn dochter is 11 weken en krijgt 5 x 165cc. Drinkt het soms niet helemaal op! Heb de verpleegkundige van CB gevraagd of dit goed is, aangezien op het pak staat dat ze al meer moet hebben. Zij zei dat zolang ze tevreden is het goed is, ze geeft zelf aan als het niet meer voldoende is.Daarnaast is elk kindje weer anders. Ik weet het, het is een standaard uitdrukking, maar klopt als een bus.
 
Hoi,

Ik kreeg van het consultatiebureau een rekensommetje.
150 ml voeding per kg lichaamsgewicht per 24 uur delen door het aantal voedingen. Maar ik ben het met bovenstaande reacties eens, gewoon geven waar je kind om vraagt! Ben zelf met mijn dochtertje de borstvoeding aan het afbouwen naar fles (durfde het nauwelijks op het consultatiebureau te zeggen) en maak ruim voeding klaar en dan zie ik wel wat ze per keer drinkt. Ze is tevreden en heeft genoeg plasluiers, dus dat zit wel goed.  

Succes!
 
hallo,

het is een maatstaaf wat op het pak staat mijn zoontje woog bij de geboorte al 9 pond en was erg hongerig hij is nu 10 weken en krijgt 5 tot 6 voedingen met 200 water en 6 schepjes daarbij nog 3 schepjes johannesbroodpitmeel tegen het spugen.

groetjes maaike
 
Hoi,

Ik zou zeggen, volg je gevoel en luister naar je kindje. En neem vooral niet alles direct aan van het CB. Die kunnen   het allemaal mooi volgens de 'regels' vertellen.
Mijn zoontje is bijna 10 weken. Ik zit nu sinds 3 weken op 5 voedingen, hij sliep vanaf dag 1 's nachts door. Ik geef hem nu 5 flessen van 165 cc. En daar doet hij het heel goed op.
Succes
 
Hoi,
Ik zou ook zeggen dat je je gevoel moet volgen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, dat zei ook iedereen tegen mij: volg je gevoel. Maarja, wat is je gevoel? Zeker als het je eerste kindje is (bij mij ook trouwens). Maar je moet zelf kijken wat je kindje op krijgt. Je mag ook niet te weinig gaan geven, want dan huilt het de hele tijd van de honger. Ken zo iemand die ook altijd de hoeveelheden van Kind &Gezin (België) volgde en die kleine die weende maar en ze wisten maar niet hoe dat kwam. uiteindelijk kwamen ze erachter dat die gewoon honger had, niks, geen krampjes ofzo, gewoon honger. Dus je ziet. En natuurlijk hangt het ook af van het gewicht en de behoefte van je kindje. het is net hetzelfde als bij babykleding. Ze zetten daar dan een maat in van bv 3 maanden. maar de ene baby van 3 maanden weegt 4.5 kg en de andere 7 kg, welke baby van 3 maanden bedoelen ze dan??? Snap je? Kijk gewoon naar wat je kleintje opkan. Ze zal zich niet overeten en ze zal zelf wel aangeven wanneer ze genoeg heeft.
Hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.

grtjs, Bea
 
Terug
Bovenaan