Hoeveel voedingen nodig en wanneer bij bv?

Hoi,
Ik geef Vera, nu 6 weken oud, bv. Ik vind het zelf fijn om regelmaat te hebben, dus voed ik echt op de tijd, om de 3 uur ('s nachts heeft ze meestal geen voeding nodig, ze slaapt gemiddeld 6 uur achter elkaar dan). Dit, omdat voeden op verzoek mij onrustig maakt en hierdoor Vera dan ook onrustiger is (ik had dit uitgeprobeerd). Ik vind het fijn om te weten wanneer de volgende voeding is (tenzij ze eerder komt, maar dat is niet zo vaak).
Mijn vraag is, ik kom nu op gemiddeld 6-7 voedingen per dag. Wanneer zal ze minder voedingen nodig hebben (qua richtlijnen is het nu elke 3-4 uur, wanneer wordt dit anders? Uiteraard zoek ik naar gemiddelden, iedere baby is weer anders)?
Ben erg benieuwd, maar kon het niet vinden op Google!

Hoi,

Het aantal voedingen per etmaal kan inderdaad verschillen; ieder moeder-/kindpaar is immers uniek. De ene baby zal tijdens een voeding grotere hoeveelheden drinken dan het andere kindje. En de borsten van de ene moeder zullen een grotere opslagcapaciteit hebben dan die van een andere moeder. Borstvoeding in een notendop: een baby mag zo vaak en zo lang aan de borst als ze zelf wil, mits ze goed is aangelegd. Bij borstvoeding kun je je baby zelf laten bepalen wanneer ze een voeding wil laten vervallen, deze stap hoef je zelf dus niet bewust te nemen. Het belangrijkste is, dat je kindje voldoende binnenkrijgt. Een baby krijgt voldoende binnen als ze ongeveer zes a zeven voedingen per etmaal krijgt, 100-200 gram per week groeit, voldoende plasluiers maakt (minstens zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal, de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken), regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting heeft en tevreden en alert is.

Op zich is zes a zeven voedingen ook niet bijzonder veel. Vergelijk het anders eens met je eigen eet- en drinkmomenten (incl. tussendoortjes); als je deze bij elkaar optelt, zul je misschien nog wel op meer dan zeven uitkomen .

Kun je hiermee uit de voeten?

Groetjes van Yvonne

Ik voedde op verzoek van ons mannetje.  Hij had al  redelijk snel een  ritme. Net als jij zelf aanhoudt eigenlijk. De eerste paar weken 6 a 7 voedingen (dus om en nabij de 3 uur) en toen hij een kleine drie maanden oud was ging dit naar 5 a 6 voedingen. De kleine laat het best goed merken als hij/zij geen behoefte heeft om aan de borst te gaan of juist wel.

Hoi. Jesse is ondertussen 9 weken nu en ik geef ook volledige bv.. Ik moest er ook wel aan wennen aan het voeden op verzoek (mijn oudste is met 4 weken overgegaan op fv). HIj kwam onderhand ieder uur en dronk dan voor 5 minuutjes of zo.. Toen ben ik ook de 3 uur aan gaan houden tussendoor (een half uurtje eerder vind ik overigens geen probleem), en dat gaat goed. Ik kan dan tussendoor ook eens gaan fietsen met de oudste of zo.. Er zit ook wel eens 4 uur tussen, maar ik begin nu te merken dat ie wat regelmaat krijgt, en dat ik iedere dag een beetje rond dezelfde tijd zit te voeden. In het begin van de avond komt ie wat vaker, maar dat schijnt normaal te zijn. Hij gaat rond half 9 naar bed, en komt dan rond 3 uur of zo, soms ook wat later..
Gr. Anne-Marie

Hoi,

Ik heb veel baat gehad bij het aanhouden van dezelfde volgorde en niet zozeer bij het primair aanhouden van een strak tijdschema qua voeden (geleerd uit het boek van Ria Blom 'Regelmaat & inbakeren'). En grappig genoeg kwam  dat  schema  vanzelf, juist  dóórdat ik  een volgorde aanhield:  
-slapen (nacht), wakker in bed leggen
-voeden
-spelen(kwartiertje na de voeding)
-slapen, wakker in bed leggen
-badje
-eten
-spelen
-slapen, wakker in bed leggen
-eten
etc.

Door de volgorde aan te houden, weet je kindje op den duur waar het aan toe is en zul je merken dat er tzt een prettig ritme in komt. Als je kindje goed op gewicht is, zal het tot vier maanden aan 5-6 voedingen genoeg hebben en dan mag het ook overdag best 4 tot 5 uur doorslapen ('s nachts langer). Mijn dochter is met vijf maanden naar vier voedingen gegaan en sliep vanaf week 2 na haar geboorte hele nachten door. 's Avonds huilde ze wel eens bij het in slaap vallen. In het begin haalde ik haar er steeds uit (honger, dacht ik). Na vijf minuten drinken viel ze in slaap. Op den duur leerde ik dat ze het huilen nodig had om in slaap te vallen en liet ik haar liggen. Na een paar  maanden  viel ze gemakkelijkin slaap en kwam ze in een fijn ritme en uiteindelijk in een strak tijdschema. Dankzij het aanhouden van dezelfde volgorde.  

Mijn schema (5-6mnd oud, borstvoeding & groente/fruit)
-slapen (nacht). 19.30 naar bed
-wakker 7.00-8.00
-voeden
-slapen om 8.00-9.00
-wakker om 10.30-11.30
-voeden
-slapen om 13.00-14.00 uur
-wakker om 15.00-16.00 uur
-voeden & na  een paar uur  in bad
-laatste voeding om 19.00 19.30
-slapen om 19.00-19.30 uur

Wie weet heb jij er ook baat bij?  Leestip: Ria Blom, 'regelmaat & inbakeren'  

Hoi Twiki,

Na ongeveer  10 weken werden het bij ons ongeveer 5 voedingen (dus ongeveer 4 uur tussen de voedingen). Ze is nu 12 weken en de laatste voeding is meestal rond 21.30 's avonds en dan slaapt ze door tot 5.30-6.00 uur. Af en toe komt onze dochter nog wel 's nachts en dan voed ik haar gewoon, maar geef geen volledige voeding (paar minuten per borst). Om 5.30 uur - 6.00 uur 's ochtends begint dan weer de eerste volledige voeding en bij ons gaat dit erg goed (ik wil ook ongeveer qua tijden weten waar ik aan toe ben; vandaar de eerste volledige voeding op een vaste tijd. Is ook handig met mijn werk).  
Zoals je al aangaf; het verschilt per kindje. Ik heb een schema van het cb gekregen waarin staat dat kindjes vanaf  2 maanden naar 5 bv mogen. Maar het hangt ook van je kindje af (bij ons was het dus iets later en bij sommigen duurt het nog wat langer of blijven het er 6/7).  

Groetjes,

Renate  

Hartelijk dank voor jullie reacties!
Vera is deze week overgegaan naar gemiddeld 6 (was gemiddeld 7) voedingen en slaapt nu gemiddeld 8 uur per nacht (was gemiddeld 6). Dit overigens uit haarzelf hoor
Blij om van jullie een beetje een richtlijn te horen!

Hoi

Ik vond het ook fijn om een beetje een richtlijn aan te houden horo qua voedingstijden zodat ik inderdaad een beetje wist waar ik aan toe was.
Mijn dochtertje heeft ook de eerste tijd op voedingen om de 3 uur gezeten en dan inderdaad in het begin 7 en laer 6 op een dag. Vanaf 10 weken ging ze snachts doorslapen en werden het dus 5 voedingen en liet ze er overdag ook 4 uur tussen. En dat doet ze nu (16 weken) nog steeds En moet zeggen bevalt me zeer goed. Kan makkelijk eens met iemand iets afspreken want weet precies wanneer ze voor een voeding komt en wanneer ze dus weer gaat slapen. En blijkbaar werkt die regelmaat voor haar ook want het is een super gemakkelijk en blij kindje.
Succes ermee!  

Terug
Bovenaan