Hoeveel weken zwanger?

Hai allemaal, vorige week een test gedaan met een positieve uitslag van 1-2 weken stond er op de clear blue test. Vandaag opnieuw gedaan weer hetzelfde. Maar daar in tegen 10 december ongesteldheid begonnen van maar 3 dagen. Als ik vanaf daar tel ben ik al bijna 7 weken. Ik snap het niet meer, kan iemand mij hierin wegwijs maken?

Qua hoeveel dagen mijn cyclus is, weet ik niet. Heb alleen maar de pil gebruikt en spiraal dus geen idee.

1-2 weken bij clearblue betekent dat je een hormoonniveau hebt dat de gemiddelde vrouw 1-2 weken na conceptie (dat is binnen een dag na de eisprong) heeft. Dus bij wat clearblue aangeeft kan je sowieso 2 weken optellen, dan zou je vorige week dus een hormoon niveau hebben gehad voor 3-4 weken zwanger. Echter maakt niet iedereen even snel hormonen aan, dus het kan zijn dat jij bijvoorbeeld met 5 weken zwanger pas genoeg hormonen hebt om 1-2 weken zwanger te krijgen op de clearblue test met wekenindicator, terwijl een ander met 3,5 week zwanger misschien al genoeg hormonen heeft voor de 3+ indicatie op de test.
Maar gezien je je cyclus ook niet goed kent, zou je ook veel later pas een eisprong kunnen hebben gehad. In dat geval tel je 2 weken op bij de tijd die is verstreken sinds je eisprong. Als je eisprong bijvoorbeeld pas 4 weken na het begin van je laatste menstruatie was, dan ben je dus 2 weken korter zwanger dan wanneer je uitgaat van je laatste menstruatie datum. Natuurlijk is dat lastig zomaar in te schatten, maar gezien die eisprongdatum kan varieren (zeker na recent stoppen met hormonale anticonceptie) is het ook geen ramp als je nu dus echt maar 4-5 weken zwanger zou zijn, dan was je eisprong waarschijnlijk gewoon later en ontwikkeld het kindje zich ook gewoon prima vanaf dat moment.
Hoe dan ook, wat je nu zelf uitrekent wordt allemaal overschreven door de termijnecho die uitgevoerd wordt als je zo'n 10-12 weken zwanger bent (maar geen ramp als die wat eerder of later plaats vindt). Ik zou me dus gewoon aanmelden bij de verloskundige en daar vertellen wat je situatie is, dan kunnen zij waarschijnlijk prima bepalen wat een goed moment zou zijn voor een eerste controle en een echo (tegenwoordig kan je vaak rond 8 weken al een vroege echo hebben) en aan de hand daarvan kunnen ze je termijn vaak al redelijk goed inschatten. 

Dankjewel. Daarin tegen zit ik wel een beetje in spanning. Afgelopen 2 dagen wat bloedverlies gehad vandaag zo goed als weg, donderdag mijn eerste echo dus tis allemaal nog maar afwachten hoe het gaat lopen

Als je je eisprong dus veel later hebt gehad dan op basis van een cyclus van 28 dagen. Kan het best zijn dat je echo van volgende week zegt dat je minder ver zwanger bent dan die 7 weken. Dat is misschien wel goed om rekening mee te houden. Dat je dus eigenlijk nog maar 5 weken zwanger bent.

Oef, begrijpelijk hoor! Bloedverlies is altijd spannend in een zwangerschap, ik heb dat zowel bij mijn goede zwangerschappen als bij mijn miskramen gehad. Wel fijn dat je volgende week terecht kan. Mocht je bij de echo minder ver blijken te zijn dan ongeveer 8 weken, dan is de kans groot dat je na ongeveer een week nog eens mag komen om te kijken of de kleine wel goed verder gegroeid is vanaf de termijn die je donderdag hebt.
Hopelijk blijft het bloedverlies weg en heb je volgende week een mooie echo en weet je dan ook iets meer over hoe lang je zwanger bent! Heel veel sterkte met de komende spannende week!

Terug
Bovenaan