hoeveelheid bv bij afkolven loopt terug

Omdat het geven van borstvoeding na 11 dagen proberen nog niet lukte ben ik alle voedingen gaan kolven voor mijn dochter. Dit gaat heel goed en ik heb me erbij neergelegd dit een aantal maanden zo te doen. Het heeft zelfs ook meerdere voordelen om bv via een flesje te geven.
Ik kolf 4 keer per dag en geef 5  flesjes van  150 ml. Ik hield voorheen ook veel voeding over die ik ingevroren heb.

Onze dochter is nu 7 weken en ik merk dat de hoeveelheid voeding die ik per keer kan kolven aan het teruglopen is. Voor mijn idee krijg ik nu nog maar 2/3 van de "normale" hoeveelheid gekolfd. Ook zijn mijn borsten 's ochtends niet meer zo gespannen als voorheen.

Kan iemand mij vertellen wat de redenen kunnen zijn van het teruglopen van de hoeveelheid en wat ik kan doen om het in ieder geval niet minder te laten worden en het liefst weer meer?
 
Hoi,

Ik heb (gelukkig!) geen ervaring met fulltime kolven, maar wel met bv. Als je bv terugloopt, dan moet je je kindje vaker aanleggen zodat je lichaam het signaal krijgt meer melk aan te maken. Na een paar dagen zit dat dan als het ware ingeprogrammeerd en kan je weer terug naar de normale situatie.  Ik ga er vanuit dat als je een aantal dagen vaker kolft, dat net zo gaat. Ik kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten, ik vond kolven op het werk echt niets, maar het zal denk ik wel werken.
Ook kan borstvoeding teruglopen door  te weinig rust, eten en drinken of door ziekte. Je kan zelf het beste inschatten of dat bij jou een rol speelt.
Er schijnen ook neussprays te zijn om een toeschietreflex te krijgen en/of de boel stromende te houden, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Groetjes en veel succes,

Gea  
 
Hoi Yvette,
Een kindje dat aleen aan de borst drinkt heeft meestal zo rond de 6 weken een regeldag.
Dat betekent dat de melk die het uit de borsten kan drinken niet meer voldoende is voor hem of haar.
Dan komen ze vaker om te drinken soms zelfs om de 1,5 a 2 uur.
Dit zorgt ervoor dat de melkproductie toeneemt.
Dat zou je denk ik ook moeten doen met het kolven een dag zo om de 3 uur kolven en dan zal je zien dat het wel weer goed komt.

Wat was de reden dat je kindje niet bij je uit de borst wilde/kon drinken?
Je kan wel elke dag een keer proberen of ze aan de borst wil drinken, vaak is het zo dat een kind vanzelf door krijgt wat het moet doen met de borst.
Ik vind het knap van je dat je op deze mannier toch voor borstvoeding hebt gekozen.
Groeten Marieke mv Rick 2jr en Joost 12 wk
 
Hoi Yvette,

Ben je al eens op www.borstvoedingsforum.nl geweest? Daar tref je meer moeders die full time voor hun kindje kolven (je zult er dus vast goede tips en informatie kunnen vinden); bovendien zijn contactpersonen van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en leidsters van Borstvoedingsorganisatie LLL er ook actief. Een aanrader dus, kijk er maar eens!

Succes!

Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia
 
Terug
Bovenaan