Hoeveelheid drinken bij 6 mnd. Adviezen/tips?

A

Anoniem

Guest
Onze dochter is 6 maanden, maar lijkt weinig behoefte te hebben aan melk.
Haar schema ziet er ongeveer zo uit:
9:00 - fles van 200cc melk (waarvan ze tegenwoordig 50cc laat staan)
11:00 - fruithap
12:00 - halve boterham
12:30 - fles melk van 165 cc (soms laat ze hier ook 65cc van staan)
16:00 - koekje (liga of rijstwafeltje) met een halve fles diksap (85cc)
17:30 - groente en dan de rest van de diksap (80cc ofzo, laat ze ook weleens wat staan)
20:30 - fles melk van 200 cc met rijstebloem of papje, laat ze tegenwoordig ook 50cc van staan.

Groente en fruit gaat prima, diksap ook. Maar ja, die melk is eigenlijk echt te weinig vindt het CB.En ik ben het eigenlijk ook met ze eens. Maar om de diksap te gaan vervangen voor melk heeft geen zin, want ze weigert het te drinken.
Ze groeit verder goed, zit qua gewicht en lengte boven de gemiddelde curve.

Ze drinkt het liefst liggend, dus bv. in de box/bed/op de bank/ op de commode.
Heeft er iemand tips? Zouden we die laatste fles kunnen minderen? Nu blijven we het vaak een beetje proberen, dus ook als ze al in bed ligt. (Dat lijkt me ook niet de bedoeling.)

Alvast bedankt!

Mijn dochter (nu 2 jaar) ging op een gegeven moment ook minder (opvolg)melk drinken. Ik heb het even nagekeken; dat was toen ze 8 maanden was. Toen zijn we overgegaan van Aventflessen naar de gewone Kruidvatflesjes met kersspeen. Toen ging het weer beter (kon ze vlak daarna ook al zelf vasthouden).
Met 9 mnd ging ze weer minder melk drinken. We hebben toen wat van die melk "verwerkt" in een papmaaltijd.
Met 10 mnd was het weer hommeles. We hebben haar toen nog eventjes kunnen foppen door een schepje Nesquick (choco, aardbei of banaan) erin te doen. Ja, niet echt pedagogisch verantwoord, maar je probeert van alles!

En toen dat niet meer ging hebben we het maar opgegeven. Ze at toen elke dag wel pap (als ontbijt en vaak voor het slapen gaan), waarin melk verwerkt zit. Ook dronk ze wel elke dag een flesje yokidrink (ook zuivel, ondanks de berg suiker natuurlijk). En ook een toetje zoals Danoontje of yoghurt na de warme hap.
We gaven haar wel elke dag vitamine AD-druppels om het te kort aan zuivel aan te vullen. (advies CB)

Hopelijk kun je hier iets mee!

Groetjes,
Jacoline.

Hoi 1985,
Mag ik vragen waarom je met diksap bent begonnen? Misschien een optie om dat weg te laten en alleen melk te geven? Aan de andere kant gaat het ook om de hoeveelheid vocht, dus alles is dan meegenomen.
Mijn zoontje drinkt nu ook wat minder, schijnt ook weer een 6 mnd sprongetje of regeldagen te kunnen zijn. Ik zou proberen de diksap weg te laten en te vervangen voor melk. Dan weet je of het door de melk komt, of dat ze gewoon wat minder drinkt een periode. Sterkte ermere!
Groetjes Nanna

Hoi Jacoline en Nanna,

bedankt voor jullie reactie.
We zijn begonnen met diksap geven toen ze 5 mnd was, omdat ze sowieso niet zo'n goeie drinker is. En diksap gaat er zo in...!
Ik heb vanmorgen eerst de fles gegeven. Ze dronk toen zo'n 70 cc en van de rest pap gemaakt (dmw friso meergranenpapje bij de flesvoeding te doen) en dat at ze weer bijna helemaal op  
Dus vanmiddag weer maar geprobeerd, maar papje (met fruitsmaak) hoefde ze ook niet. Wel diksap en water.
Vanaf welke leeftijd mogen ze gewone yoghurt? Dat lust ze meestal wel, maar weet eigenlijk niet of ze dit mag. Dus tot nu toe blijft dat bij een paar lepeltjes proeven.

De diksap weglaten is dus niet zo'n idee omdat ze voor de melk haar mond niet open doet, maar heel stijf dicht. Of ze gaat allerlei geluidjes maken maar drinkt dan niet. En ja, vocht heeft ze ook nodig.

Zou je alle flesvoeding die ze niet drinkt dmv een papje kunnen geven?

Groetjes en bedankt!

Hallo!!! (hihi)

Ik heb toevallig afgelopen week bij de kruidvat een soort danoontjes gehaald.
En daar staat op van 4 tot 36 maanden.
Er zit opvolgmelk in verwerkt, en misschien dat ze dat wel eet!
Dus zo krijgt ze toch haar vocht binnen.
Je vraagt of je de flesvoeding die ze niet drinkt in een papje te verwerken.
Ik zou zeggen, doen!
Ze krijgt dan toch haar vocht binnen die ze nodig heeft.
Maar dat durf ik je niet 100% zeker te zeggen.
Kijk gewoon eens bij de kruidvat of drogist in de buurt, bij de babyafdeling.
En als je er niet uit komt, gewoon vragen aan een medewerker.
Die weten je daar meestal ook wel mee te kunnen helpen!
Ik hoop dat ze snel meer zal drinken!

Liefs Fabiënne!

Gewoon in een papje doen hoor!
Ik heb kookboeken waar dat zelfs in staat beschreven! Zo krijgt ze toch haar voedingsstoffen binnen, als ze dat wel lust!
Je kunt er zelfs wat van door het gewone eten doen, om het smeuiger te maken!

Wat een zorg wordt er dan op je schouder gelegd door het CB he? Misschien, als het echt niet wil, kun je eens overleggen met een dietiste? Heeft die nog een briljante tip? Vaak worden die wel vergoed door je zorgverzekeraar.........
En als dat zo is, schrijf hem hier dan op? Dan hebben anderen er misschien ook nog wat aan......
Sterkte ermee!!

Liefs Rimke

Ik zou niet alle melkflessen vervangen voor bordjes pap, omdat pap natuurlijk ook nog zwaarder is qua voedingswaarde. Maar de 1e en laatste fles kun je denk ik zonder problemen vervangen door een bordje pap op basis van dezelfde melk.
Uiteindelijk komen toch veel kindjes op zoiets uit; pap als "ontbijt-boterham"  en als "boterham voor het slapengaan".

Toch handig dat we zo met elkaar wel tot oplossingen komen! Mama-powerrrrrr!

Hallo iedereen!

Ik denk dat ze bedoeld, dat de melk die ze niet drinkt in een papje te verwerken.
Ik denk persoonlijk dat dat geen kwaad kan.
Inderdaad niet alle melk...

En zo kunnen we iedereen een beetje helpen!
Mama Powerrr!!! hihi...

Liefs Fabiënne

Terug
Bovenaan