hoeveelheid voeding

hallo,

mijn zoontje is nu 13 weken en bij 9 weken woog hij 6040 kg, cb zei tegen mij dat ik van 5 voedingen naar 4 voedingen moest en dat ik ipv 180/6 scheppen naar 210/7 scheppen moest gaan.
op de verpakking van nutrilon staat 6kg> 180/6 scheppen.
soms drinkt hij de fles leeg maar soms laat hij 30/40 ml staan.

meerdere mensen zeggen tegen mij dat hij teveel krijgt en dat hij teveel vet kweekt wat er zometeen niet meer af gaat.

heeft iemand hier ervaring mee en hoeveel krijgen jullie kleintjes.
ik moet zeggen als meerdere mensen dat over de voeding zeggen dan word ik toch een beetje onzeker.

groetjes sandra
 
Hoi

Ik heb uit ervaring geleerd dat je het beste gewoon naar je kindje kan kijken. Die geven zelf wel aan waarneer en hoeveel honger ze hebben. Heeft hij veel honger, dan krijgt hij meer, heeft hij weinig honger dan drinkt hij niet alles op. Mijn zoontje heeft nog nooit gedronken wat hij zou "moeten" drinken. Toch is hij altijd tevreden en groeit hij goed, het is een kleine eter. Misschien heb jij wel gewoon een grote eter. Je kan best eens proberen om een voeding minder te doen, misschien een fruithapje erbij? Maar lekker kijken naar je kindje hoeveel hij wil drinken hoor. Niet opdringen natuurlijk, maar lekker zijn eigen gang laten gaan.

Groetjes
Caroline
 
Hoi Sandra,



Als je kijkt wat je zoon totaal binnen krijgt aan voeding in beide situaties kom je op het volgende:



5*200 = 1000 ml per dag

4*230 =   920 ml per dag



Als hij de 230-flessen niet helemaal leeg drinkt, kom je nog lager uit.
Hij krijgt dus niet meer binnen met jullie nieuwe schema maar juist
minder. Is hij wel tevreden?

Tegen mij zei het CB altijd, dat bij iedere wijziging van
voedingsschema het belangrijkste is, dat Stijn zijn flessen leeg moest
blijven drinken, anders heb je gewoon niet het juiste schema voor dat
moment. Want hij heeft alle voeding nodig! Dus zou ik als jou was
gewoon weer 5 * 200 ml gaan geven. Per keer is 230 ml gewoon teveel
voor je zoon en hij mist nu voeding.



Ik heb zelf nooit meer dan 200 ml per fles gegeven. Bij 4,5 maand kreeg
Stijn bijvoeding en gaf hij zelf aan nog maar 4 flessen van 200 ml te
willen. Inmiddels is Stijn 7 maanden, eet hij groente, fruit en brood
en zit hij nog maar op drie flessen van 200 ml. En is een tevreden
kereltje van bijna 9 kilo.



Het lijkt me overdreven om je nu al erg druk te maken over dik worden.
Je zoon moet groeien en zich ontwikkelen en dat kost een heleboel
energie. Straks als hij groter is daar ligt het gevaar. Teveel snoep
eten, zoete (energy)drankjes drinken, te weinig bewegen en te weinig
groente en fruit eten, dat zijn de dikmakers.

Laat je niet gek maken!



Veel succes

Groet

Lies

 
Hoi Sandra,

Ik had net hetzelfde verhaal als Lies geschreven en toen ik op wilde slaan zat mijn computer vast.
Toen ik hem terug opgestart had, zag ik dat Lies hetzelfde geschreven had als ik. Ik ga het dus niet helemaal opnieuw schrijven, dat scheelt weer ;-). Ik ben het volledig met Lies eens.

Youri kreeg wel even 4 flessen van 230 van mij, maar ik heb bepaalde flessen terug naar 200 gedaan, omdat hij deze toch niet leeg dronk. Je zou dus eens kunnen testen wat je zoontje doet in dit geval. Baat het niet, dan schaadt het niet.
Youri is nu 6,5 maand en krijgt 2 flessen van 230 en één bord pap van 200.

En nog een hele belangrijk ding:
Je moet niet luisteren naar wat mensen zeggen over vet kweken. Eigenlijk is dat best een akelig zeggen van deze mensen. (Sorry als ik hier iemand mee kwets.)
Dat babyvet is toch nog best wel schattig en het gaat vanzelf weg als je zoontje gaat kruipen en lopen.

Succes!

Groetjes,
Maike
 
Terug
Bovenaan