Ik zou me niet zo'n zorgen maken over de bevalling.. Ja het doet pijn, nee het is geen lolletje maar dat wisten we van te voren toch? Probeer er nuchter mee om te gaan... hoe je het ook went of keert, het kindje moet er uit, en zal er ook echt wel uit komen. Jij krijgt een adrenaline boost waar je je nu nog niks bij kan voorstellen maar die zal je helpen.. Mijn eerste bevalling heb ik als vreselijk ervaren op het moment zelf maar ben nu toch weer zwanger.. Als het echt zo vreselijk was geweest dan was ik toch niet meer zwanger geworden denk ik?
Ik zal je vertellen hoe mijn bevalling ging, maar vooral hoe ik het ervaren heb. Ik verloor mijn slijmprop (is ook nieuw voor je, was het ook voor mij, maar je herkent het echt, net of je een witte golfbal verliest. Doet geen pijn!) en verder gebeurde er niks. Als je je slijmprop verliest is dat het teken dat de zwangerschap nadert, niet dat je bevalling gaat beginnen.. Ik weer op de bank genesteld en in ene moest ik plassen maar ik kon het niet ophouden.. Mijn man me als de sodemieter van de bank getrokken en ja hoor.. plons.. water gebroken. Opgevangen in een bakje en ze had in het vruchtwater gepoept. Dat is niet zo goed maar ik maakt me helemaal geen zorgen.. ik werd juist heel rustig en ontspannen. Oke, vk bellen. Die kwam langs, hartje was goed te horen, zij het zh gebeld en daarheen. Daar gevoeld, ik had al 3 cm ontsluiting (heb weken harde buiken gehad dus was toch ergens goed voor!) de kleine kreeg een electrode op haar hoofdje (voelt niet zo lekker) waarop ze de hartslag in de gaten konden houden.. Dit alles is begonnen om 21:45 en ik was om 23:00 uur in het zh. De dienstdoende vk ging overleggen met de gyn of ik aan de weeenopwekkers moest want ze moest snel geboren worden ivm het poepen in het vruchtwater. Ik ging om 23:45 naar de wc en wat gebeurt? Ik kon niet meer opstaan, wat een steeeeek!! Wat bleek, dit was een wee.. Ik weer op bed geholpen en de gyn komt binnen dat ik aan de weeenopwekkers moest, ook al waren de weeen net begonnen. Om 24:00 lag ik aan het infuus en toen ging het heel hard. Het infuus stond hoog dus kreeg wee achter wee achter wee en dacht dat ik gek werd. Wat voor mij 5 min leek, bleek al 45 minten geweest te zijn.. ik had helemaal geen besef van tijd en was alleen maar bezig met de pijn. Heb toen een morfine pompje gekregen om even op adem te komen en heb 15 min liggen suffen, zo stoned (maar ohhh wat lekker!) om 01:00 moest de pijnstilling eraf want ik mocht persen.. Ik was flabbergasted.. nu al?? Ik vond dat uurtje weeen opvange vreselijk omdat ze meteen heel heftig waren door het infuus maar het voordeel was dat ik maar een uur ontsluitings weeen heb gehad... Toen ik mocht gaan persen vond ik het heel eng.. 9 maanden voorzichtig met je buik en nu persen als een malle maar goed.. luisteren naar de vk.. In het begin had ik het idee dat ik voor jan doedel bezig was, waar bleef de baby nou? Op een gegeven moment (voor mij vloog de tijd) voelde ik dat de baby in mijn vagina kwam en moest ik stoppen met persen. Dat doet echt veel pijn maar is anders.. ik ervaarde het als een branderige pijn en door het zuchten had ik het idee dat ik de brand uit kon blazen.. Na 2/3 minuten mocht ik weer meepersen en toen voelde ik een ploep. Het hoofdje was er uit!! Wat een opluchting! De pijn is weg!! Bij de volgende wee moest ik heel zachtjes mee persen (wat je graag doet met persweeen) en het lijfje werd geboren om 01:29. Al met al een bevalling van een paar uurtjes maar ik heb het beleefd als een kwartiertje. Je wordt geleefd en gewezen met wat je moet doen en je doet het maar al te graag...
Nou he he wat een verhaal! Hoop dat mijn beleving je wat duidelijkheid kan geven!