Hoever zwanger

Aanstaande vrijdag hebben wij onze eerste echo, super spannend! Nu zit ik alleen met het volgende (kan mijzelf soms zo gek maken door veel te lezen). Mijn eerste dag van mijn laatste menstruatie is eind februari geweest, met een cyclus van 35 dagen, dit zou betekenen dat ik nu 9 weken zwanger zou zijn. Nu is alleen zo dat ik twee keer negatief (dag na verwachte menstruatie) heb getest en vanaf ongeveer begin april meerdere positieve testen heb gehad, dus zwanger!!! Super fijn! Nu ben ik alleen bang dat ik dus veel minder ver ben dan ik verwacht en dus aanstaande vrijdag misschien alleen een vruchtje zien op de echo en nog geen hartje, is dit mogelijk? Zijn er vrouwen die ook deze ervaring hebben en wel gewoon tellen vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie?

Verloskundige telt inderdaad vanaf de 1ste dag van je laatste menstruatie, maar als jou cyclus langer is dan de gemiddelde 28 dagen dan wordt je terug gezet in dagen qua zwangerschap, waarschijnlijk krijg je dan gewoon een extra echo

Aanvulling is nog wel dat de clearblue test op zaterdag 24 april aangaf 2-3 weken (tel je dus nog 2 weken bij op), dus 4-5 weken zwanger toen al… Heb ook gelezen dat t kan zijn dat je HCG waarde in je urine nog niet sterk genoeg is aan t begin van de zwangerschap. De verloskundige heeft het aantal weken zwangerschap berekend op mijn cyclus van 35 dagen.

Het is lastig als je niet precies weet wanneer jouw ovulatie is geweest. Vanaf je ovulatie is je zwangerschap 38 weken, en de 2 weken die je erbij krijgt zijn de gemiddelde weken vanaf je menstruatie tot je ovulatie (met een gemiddelde cyclus gerekend). De reden dat aanvankelijk wordt geteld vanaf je menstruatie, is omdat dat een zekere datum is en je ovulatie vaak een schatting.

Dus zodra je verloskundige gaat kijken met een echo, wordt de datum van je ovulatie bepaald. En op basis daarvan berekent ze je duur en uitgerekende datum. De eerste dag van je menstruatie doet er vanaf dat moment niet meer toe.

Dus het is even afwachten inderdaad. Het zou kunnen dat je minder lang zwanger bent dan je denkt, maar als het goed zit zit het goed. Dan geeft het niet, en krijg je inderdaad gewoon een extra echo. Je hebt best kans dat je wel een hartje ziet hoor.
Spannend meid, veel succes!

Hoi hoi,

Ik ben ook een week teruggezet tijdens eerste echo, mijn beste vriendin ook. Bij de termijnecho weer week naar voren.
Het geeft niet, zoals hierboven beschreven ?

Dank je wel voor jullie reactie! Terugzetten hoor ik inderdaad vaker... Ik ga gewoon “rustig” afwachten tot het vrijdag is, hopelijk een kloppend hartje!

Hi, ik had hetzelfde! Zelf berekend vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie, bij de eerste echo bleek ik nog maar 6 weken zwanger te zijn. Er werd toen meteen een volgende echo met 8 weken gepland. Maak je geen zorgen ?
Wij hebben toevalig het geluk gehad wel al een kloppend hartje te zien, maar de verloskundige zei van te voren dat we hier niet vanuit moesten gaan omdat het zo vroeg was. Bij de 8 weken echo zie je veel meer.

Zoals verwacht, twee weken terug gezet, maar wel een kloppend hartje gezien!!! Over 3 weken een nieuwe echo, hopelijk dan weer een kloppend hartje te zien. Blijf het allemaal zo spannend vinden en ben best onzeker.. had gehoopt bijna uit de onzekere periode te zijn wat betreft kans op miskraam... hopelijk blijft de kleine goed groeien en het hartje kloppen!!

Terug
Bovenaan