Hoge koorts

<p>Ons zoontje van 13 maanden oud heeft hoge koorts van 40.3 graden, volgens huisartsenpost is dit nog niet zorgwekkend en ikzelf, vader van de dreumes, maak me ook niet al teveel zorgen. We gaan straks naar de post, moeten nog wel 1 heel uur wachten vanwege de drukte daar. Dit alles levert in ons huishouden de nodige stress, want mijn vrouw heeft een totale paniekaanval hierover. In het land waar ze vandaan komt, Oekraïne, staat erbij zulke koorts een ambulance voor de deur.</p><p>Dat is dan gelijk mijn vraag hier op dit forum: Is er hier iemand met enige autoriteit die ons de gevaren en de ware feiten kan aangeven van deze temperaturen koorts.</p><p>Hier bij "oudersvannu.nl" lees je dat 40 tot 41 graden geen gevaar vormen. Op Russisch talige sites lees je dat temperaturen >40 graden direct ziekenhuisopname betekent. Wie heeft er gelijk?</p>
 
Bij jonge kinderen is het redelijk normaal dat ze hoge koorts hebben soms. Paracetamol geven. En dunne laagjes kleding aandoen zodat ze kunnen koelen. 
 
Kinderen hebben snel hoge koorts, en het kan ook snel weer dalen. Inderdaad paracetamol geven en niet te warm aankleden. Zeker in de nacht een paar keer extra controleren. Als ze het te warm hebben kunnen ze een koortsstuip krijgen. Is onschuldig, maar erg eng om te zien. 
Let erop dat je kindje genoeg drinkt/plast en de hoge koorts niet te lang aanhoudt (al wert ik niet wat té lang is) 
Koorts loopt vaak in de loop van de dag op, s avonds en het begin van de nacht is dit vaak het hoogst! 
Het kan zomaar morgenochtend over zijn en morgenmiddag weer hoog oplopen. Na een paar dagen moet het wel voorbij zijn! 
 
Ps. ik werk op een kinderdagverblijf, zie geregeld kindjes met koorts. Is tamelijk onschuldig, belangrijk is dat ze genoeg drinken dat ze niet suf/afwezig worden/wegvallen. Dan direct 112 bellen, voor een klein kindje staan ze met spoed op je stoep! 
Hopelijk slaapt hij lekker en is het over een paar uur wat minder! 
 
Dank voor de reacties. We zijn nu 2 uur en een paracetamol zetpil verder en de koorts is gezakt tot 38.3. Nu nog mijn vrouw overtuigen dat we het hier in NL. wat anders interpreteren. Ondanks dat ze weet dat de gezondheidszorg hier op een hoger nivo staat dan in Oekraine, heeft ze toch meer vertrouwen in de zorg daar...
 
Kan me ook vooral aansluiten bij de antwoorden hierboven. ( 18 jaar ervaring met werken kinderen van allerlei leeftijden). 
Wat ik je nog aan kan/ mag raden misschien? Een ehbo cursus voor je vrouw en dan gericht op kleine kinderen. Misschien dat ze zich dan wat zekerder kan voelen ook op haar eigen handelen. En hier en daar wat handvaten kan krijgen.
Ik heb m laatst weer gehad en zeker met eigen kinderen voel je je echt weer wat zekerder na zo’n cursus. 
 
Terug
Bovenaan