Hoge rugpijn en pijn in ribbenkast

Hallo,

Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen door hun ervaring of ....
Het zit namelijk zo sinds  kort heb ik een stekende pijn in mijn ribbenkast (zeg maar eronder) en dit trekt geheel door van links naar rechts en door naar mijn rug (ook over de gehele linie). Dit is uitermate "vervelend" pijnlijk  en zorgt voor slapeloze nachten.
Zijn er vrouwen die dit herkennen en evt. een middeltje weten hiertegen. Dit zou geweldig zijn want ik moet nog 10 weken en dat worden op deze manier een zware 10 weken. Het is mijn tweede zwangerschap, maar ik sta compleet voor een pijnlijk raadsel. Het helpt trouwens niet of ik nu sta of lig de stekende pijn blijft aanhouden en is 's ochtends het minimaalst en wordt gaandeweg de dag erger tot ik er 's avonds dus niet van kan slapen.
Ik hoop dat er een gouden tip tussen zit en voor die die het zelfde voelen/meemaken. Sterkte. Groetjes Chantal

Heeeeel herkenbaar!!! Moet zeggen dat het voor het eerst hierover van een ander hoor.... Heb ook heeeel wat slapeloze nachten gehad. Helaas helaas, heb ik geen tips voor je. Mijn vk wist er ook niets op te verzinnen. Het was voor mij tanden op elkaar en doorgaan. Begon hier trouwens ook rond de 30 weken. Ben nu 38 weken (ook 2e zwangerschap; bij de 1e totaal geen last van gehad) en het is gelukkig bijna helemaal weg. Ik denk doordat beebje is ingedaald. Dus ik kan alleen maar zeggen dat ik voor je hoop dat ukkie snel indaalt... Sterkte ermee!!!!

goedemorgen,

Ik ben zwanger van de eerste en heb ook hoge rugpijn, net onder de schouderbladen en van mn ribben. Ik ben nu bijna 36 weken zwanger.  Ik denk zelf dat het komt omdat het kindje in de weg zit zeg maar. Ben ook niet zo lang. Maar morgen weer op controle, dan zal ik het even vragen.
groetjes Baukje

He, wat toevallig... dit verhaal herken ik ook!
Dit is ook mijn 2e zwangerschap en ik weet zeker dat ik dit de eerste keer niet gevoeld heb, maar nu idd vanaf ongeveer 28 weken. Een vreselijk gespannen, trekkend gevoel aan mijn ribben en zijkant van mijn buik en dan pijnscheuten naar rug toe, hoog, onder en tussen schouderbladen... En dan idd vooral in de avond/nacht. Soms voel ik me er ook kortademig bij.

Ik heb zelf het gevoel dat er 'te hard' aan mijn buikspieren wordt getrokken (door het gewicht van buik/baby) waardoor de aanhechtingen (aan ribben) geirriteerd/overbelast zijn. Daarnaast doet het vooral pijn als ik mijn zoontje (2 jaar) optil en moet dragen (bv trap op). Omdat de buik in de weg zit, til ik hem natuurlijk erg hoog op de arm, maar dan moeten dus vooral mijn schouder/hoge rugspieren het werk verrichten en raken daardoor ook overbelast? Ook het aankleden op commode etc doe ik vooral vanuit die spieren, omdat de buik in de weg zit. Noodgedwongen is het dus veel werken boven mijn macht. Ik denk dat het daar van komt.

Het is trouwens nu al stukken minder, voel het nu alleen nog als ik echt teveel gedaan heb. Wellicht ook omdat ik natuurlijk steeds rustiger aan doe en erg probeer te letten op tillen/houding.

Heb geen goed tip, behalve rust nemen...

Veel sterkte ermee!

Groetjes, Karin
37+2 wkn

Hallo,

Ik wil je niet aan het schrikken maken, maar ik had dat ook in mijn eerste zwangerschap en het was een symtoom van zwangerschapsvergiftiging, wat ik dus ook bleek te hebben.
Ik moet wel zeggen dat het voelde alsof je een riem rond de maagstreek, onder je ribben, hard aantrekt en dat de gehele tijd. Echt een drukkend gevoel. Maar het zat ook alleen daar, niet in de schouders of andere plaatsen. Ik weet niet of je het al met je verloskundige heb overlegd. Want het is waarschijnlijk iets anders, maar ik zou het wel even melden.

Groetjes

Hè Hè eindelijk meiden die dit ook hebben. Ik denk al weken dat ik misschien iets onder de leden zou hebben, omdat niemand het herkend en de vk er ook niets zinnigs over kan zeggen en ook nog niemand met deze 'vage' klachten bij haar  is geweest. Ik heb het bij mijn rechter schouderblad. Een tintelend en trekkend gevoel. Soms pijnlijk, soms lijkt het jeuk en als ik dan krab doet het weer pijn. Ik ben 40 weken zwanger en heb het al zo'n 10/12 weken. Ik heb het rond 24 weken ook in mijn ribbenboog gehad, maar dat kwam doordat je middenrif dan plaats gaat maken voor de groeiende baby. Dat leek me ook logisch maar nu ik het in mijn rug/schouder heb denk ik steeds: hoe kan dat nou... daar zit dat kind toch niet? Waarschijnlijk heeft het dus wel alles te maken met de groei van de baby en dat je ribben dus nog steeds ruimte moeten maken en er dus 'getrokken' wordt aan spieren en pezen. Ik heb het trouwens erger als ik aan het typen ben, En als ik moe ben, 's morgens kan ik soms pijnloos uit bed komen en dan  na een paar uur komt het alweer.  dan komt er een brandend gevoel op. Ik had het vanmiddag ook even aan de andere kant, ik dacht echt: nee toch het zal toch niet iets ergs zijn..... dus ik ben vreselijk opgelucht dat ik niet de enige ben.... dit zijn dus toch echt lichamelijk klachten die horen bij een gevorderde zwangerschap! Bedankt meiden!

Ps. ik heb geen hoge bloeddruk en mijn urine is elke week in orde... dus dit zijn geen klachten omtrent een zwangerschapsvergiftiging.

Suno, daar dacht ik ook aan. Laat in iedergeval dat wel controleren door de verloskundige!!!
Verder hoop ik dat het "gewoon" je groeiende baby is, die ruimte nodig heeft. Daardoor gaan je ribben verder uit elkaar staan, je wordt breder.

Hoi hoi,

Jouw verhaal lijkt sterk op mijn verhaal. Ik ben nu bijna 34 weken zwanger van de tweede, en na de bevalling van onze eerste werd ik na een week 's ochtends heel vroeg wakker met enorme pijn op mijn borst en rug. We zijn met spoed naar de huisartsenpost geweest, en daar dachten ze dat het kraakbeen tussen mijn ribben en het zwaardvormig aanhangsel (op je borst, op het punt waar je ribben samenkomen) gekneusd was (ik wist niet eens dat het kon!). Dit schijnt dus vaker voor te komen na een bevalling. Ik heb er behoorlijk lange tijd last van gehad, en sinds ik weer zwanger ben heb ik er ook weer last van. Gelijk vanaf het begin. Ik ben ook bij de fysio geweest, en hij kan me af en toe helpen door me te "kraken" en door behandeling met ultrasound/warmte. Alleen kan dit tijdens de zwangerschap helaas niet. En door de invloed van de hormonen wordt alles in je lichaam weker (zoals je bekkenbanden etc) en bij mijn ribben dus ook. Het enige wat ik nu kan doen is goed opletten op m'n houding, en rust nemen.
Volgens mijn fysio is het het Syndroom van Tietze.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tietze  

Kijk maar eens op deze link. Misschien heb je er wat aan.

Groetjes Platvoetje
mv Amy en 33w 5d zwanger

Terug
Bovenaan