Hond reageer op zwangerschap

<p>Hi meiden!</p><p>Ik ben op dit moment 16 weken zwanger, en naarmate mijn zwangerschap vordert wordt onze hond steeds meer beschermend tegen over mij. Dit uit hij o.a. in; mij constant volgen en om mij heen draaien, hard janken wanneer ik weg ga of zelfs op de wc zit of douch met de deur dicht, aan de lijn heel alert zijn en grommen naar mensen die (in zijn beleving) te dicht bij komen of mij gedag zeggen. </p><p>Kortom, ongewenst gedrag. Zijn er meiden die dit ook hebben mee gemaakt of weten hoe ik dit het beste kan aanpakken? </p><p>Alle tips en adviezen zijn welkom!!</p>

Nee, sorry geen idee. Mijn hond heeft een plaat beton voor zijn kop en heeft totaal niks in de gaten en wil nog steeds gezellig tegen me opspringen, spelen en knuffelen.. andere uiterste dus. 

Heb zelf geen hond, wel wat ervaring ermee. Jij bent zn baasje, dus jij bepaalt wat gewenst en ongewenst gedrag is. Oftewel: beloon goed gedrag, en corrigeer hem wanneer hij te beschermend is. Vertoon hij na correctie gewenst gedrag: belonen. 
Ander advies: ga ermee naar een hondentrainer/hondenschool. Zij kunnen je prima helpen in deze situatie met wat persoonlijk advies (ik bedoel: geen cursus volgen, maar persoonlijke/individuele training). 
Succes!

Haha mijn hond precies hetzelfde als Aniann? Dus geen ervaring mee maar inderdaad persoonlijke 1 op 1 training zoeken lijkt me verstandig. Wij hebben daar met andere dingen wel erg veel baat bij gehad. Succes!?

Dankjewel voor de reacties. Vanmiddag toch maar opzoek naar een hondenschool / trainer, ik kan me voorstellen dat het voor de hond zelf ook niet prettig is natuurlijk ?

Het is natuurlijk wel heel heel heel erg lief..... Zeker ongewenst gedrag maar heel logisch. Jij bent zijn matriarch die nu kwetsbaarder is dus die moet hij beschermen zoals ze in de roedel ook doen. Maar dit kan zich uiteindelijk gaan uiten richting andere mensen of honden in agressief gedrag als je niet tijdig aangeeft dat het niet ok is (je bent niet zwak en nog steeds zijn leider ondanks je zwangerschap) dus goed dat je dit tijdig signaleert en er wat aan wilt doen wat voor hem ook begrijpelijk zal zijn. 
Zou ik inderdaad goed aanpakken en op zoek naar een duidelijke hondentrainer. Ik heb ook altijd honden (the big ones) en enige tip die ik heb, is zoek een trainer die basic naar je hond kijkt en gedrag behandelt/traint. Niet met klikkers/ eten/ brokjes en dat soort ongein. Krijgen ze in de natuur in de roedel van hun leider ook niet bij ‘goed’ gedrag. Vooral nu het gezin uitgebreid wordt moet hij zijn plek weten in de roedel en dat verkrijg je door duidelijke, hondentaal met hem te spreken. Maar dat is mijn persoonlijke mening......  

Succes en natuurlijk enjoy the pregnancy! 

Onze hond is ook erg beschermend! Hij loopt gelukkig niet achter me aan of gaat lopen janken! Maar als ik op de bank zit en hij ligt met zijn hoofd op mijn buik, dan durft die nog wel eens lelijk te gaan doen naar mijn vriend. 1x legde mijn vriend zijn hand op mijn buik en begon meneer gewoon bijt bewegingen te maken! Wij hebben hem er duidelijk voor gecorrigeerd! Buiten durft die naar honden die blaffen of grommen ook terug te gaan grommen als ik met hem loop. Dan zeg ik gewoon nee dat mag niet! Gelukkig weet die nu donders goed wat die wel en niet mag! 

Terug
Bovenaan