honger of aandacht willen?

hoi,
mijn zoon is nu ruim 8 weken oud en ik twijfel soms of hij niet teveel flesvoedingen krijgt.
de ene keer komt hij om de 3 uur, dan weer 4 uur of langer.
hij krijgt totaal 6 flessen van 150cc+5schepjes per dag.

in principe probeer ik hem elke 4 uur een fles te geven, maar hij wordt soms eerder al wakker en huilt dan ook en is niet te troosen (ja, 15minuten hooguit).

ik vraag me af of hij niet gewoon genoeg geslapen heeft en wakker wordt.
of is het zo dat als baby's slapen, pas weer wakker worden als ze honger hebben?

onze zoon is ongeveer 1,5 uur wakker NA de fles, bij de eerste vermoeidheidssignalen leggen we hem op bed en na 15 min valt hij dan meestal in slaap....soms tot de volgende voeding, maar soms wordt hij ook al eerder wakker.

na het wakker worden ga ik er vanzelf vanuit dat hij honger heeft, maar is dat wel zo?

wat zijn nu typische hongersignalen?
hoe weet ik bijvoorbeeld dat mijn zoon 's nachts wakker wordt omdat hij honger heeft? Ik geef hem altijd een fles 's nachts, maar dat kan toch ook troost zijn of niet?

ik twijfel te veel, ik weet het....ik baal er ook wel van.
ik wil het liefst dat mijn zoontje naar de 5 flessen gaat, en natuurlijk de nacht doorslaapt, maar dat zit er echt nog niet in vrees ik.

kan het zijn dat hij een hongerige baby is en kan ik de late voeding vervangen door Nutrilion voor hongerige baby's?

en is de Omneo van Nutricia een voeding die licht verteerbaar is en dat hij dus ook eerder weer honger heeft?

ik weet dat baby's meer wakker zullen zijn, maar hoe ga ik dan het verschil herkennen tussen aandacht en honger?

gewoon uitproberen, elk kind reageert ook weer anders. Eens proberen om hem gewoon uit bed te halen en met hem bezig te zijn, spelen, knuffelen, blijft hij huilen dan is het misschien wel honger en anders is het misschien toch eerder aandacht of in elk geval tijd voor iets anders dan slapen.

succes

Hoi,

Dit klinkt mss heel stom, maar deze tip kreeg ikzelf van een vriendin.
En bij mij heeft het geholpen... wie weet bij jou ook...
Probeer te "leren luisteren" naar het soort huil, en als moeder zijnde heb je dat binnen 2 dagen uitgevist.
Ik had hetzelfde probleem, en ik ben echt (objectief) naar het huilen gaan luisteren.
En op dat moment; wat zegt JOUW gevoel??? (welke huil het is dan hé?)

Moeder-instinct is iets moois wat we allemaal hebben gekregen toen de kleine geboren werd... en ja!! het werkt!!! twijfel daar geen moment aan!!

succes!
Groetjes Debby mv B'Elanna

Hoi!

Ik weet dat het voor moeders die flesvoeding geven heel normaal is om 6 voedingen per dag te geven aan een 8 weken oude baby, maar ik denk dat er best wel wat baby's zijn voor wie 6 voedingen gewoon te weinig is. Als ik jou was zou ik eens kijken of je de totale hoeveelheid voeding over meer flesjes kan verdelen (dus vaker voeden, maar wel  minder per flesje geven).
Even ter vergelijking (ik geef dan wel bv, maar een baby is een baby niet waar! ):  toen mijn dochter 8 weken was en ze  wakker werd en ze werd een beetje ongedurig kreeg ze een voeding, als ze dan weer moe werd kreeg ze ook weer een voeding en viel ze vaak aan de borst in slaap. Vaak kreeg ze tussen twee slaapjes in ook nog een extra slokje melk.

Verder helpt dit filmpje je misschien bij het herkennen van huiltjes. Hopelijk kun je een beetje engels verstaan: Huiltjes herkennen

Groetjes,
Helena

dit is heel herkenbaar,onze anouk is 5 weken oud en komt de ene keer om de 3 uur en dan om de 4 uur,je gaat er dan vanuit dat ze honger heeft want het mondje zoekt dan echt om iets te sabbelen,geef  haar dan eerst de speen.ze krijgt 150cc in haar flesje,maar ja als ze dan om de 3 uur komt zit ik soms op 7 flessen,ben dan bang dat ze te veel krijgt.om haar te laten huilen vind ik ook niks.moeilijk he

In het begin klonken had hij maar 1 huiltje, dacht ik, maar hoe meer ik erop ging letten, hoe meer ik nuances in het huiltje meende te horen. En hoe ouder je kindje wordt, hoe makkelijker het wordt, echt! Dan gaan ze steeds meer hun stem ontdekken en het op een andere manier gebruiken.

Zeker in het begin was het bij Christian ook vaak zuigbehoefte, dus als wij vonden dat het nog geen "etenstijd" was, dan probeerden we te rekken met een speentje of met onze vinger. Dat werkte redelijk. Als het niet hielp, dan wisten we echt dat het honger, honger, honger was...

Christian heeft is met 9 weken overgegaan van 6 naar 5 voedingen. Voor die tijd was hij er niet aan toe en is het ons ook he-le-maal niet gelukt! En nu weer: hij krijgt nog steeds 5 voedingen (om de 3-5 uur, op verzoek) en iedere poging tot 4 flessen mislukt. Met een grotere fles houdt hij het niet langer vol, hij blijft gewoon vragen zoals altijd. Dus is hij er niet klaar voor...

Dus als je kleintje het met 6-7 kleinere flessen wel red (= niet meer dan 1 Liter KV per dag), maar met 5 grotere niet, dan denk ik niet dat hij zo hongerig is dat hij andere voeding nodig heeft. Dan heeft hij gewoon behoefte aan frequente maaltijd.

Heel veel succes,

Groetjes, Karin
mama van Christian (23 weken)

Terug
Bovenaan