hongeren als laatste optie bij fles weigeren, wie heeft ervaring?

Dag,

Mijn dochter (bijna 5 maanden) 'weigert' de fles. Ondanks dagelijks oefenen vanaf week 6. We hebben alles geprobeerd; verschillende flessen en spenen, houdingen, tijdstippen, mensen etc. etc. Geloof me, ik heb alle (vaak tegenstrijdige) suggesties meegenomen. Nu opperde de huisarts (telefonisch) en de logopediste (die haar vanmorgen zag) ' hongeren' als optie. Ze kan wel zuigen, er is lichamelijk niets aan de hand. Ze groeit goed, ontwikkelt zich goed. Is een alert en pienter meisje. Dat is t m misschien juist...
Een paar maanden geleden zou ik hongeren pertinent geweigerd hebben, maar inmiddels twijfel ik. Ik fiets nu dagelijks een keer heen en weer naar de creche, waar ze haar tussentijds met een lepeltje wat pap geven. Omdat ze vaak zo moe / hongerig / onrustig is als ik kom, drinkt ze daar ook niet goed aan de borst. Met als gevolg dat ik haar al een paar keer eerder heb opgehaald omdat er geen land meer met haar te bezeilen was. De leidsters morren, mijn baas mort (ik kolf ook 2x per dag om mijn productie op peil te houden) en de oppas is zenuwachtig, omdat ze na 3 a 4 uur overstuur raakt. En ik loop op mijn tandvlees, ik doe het alleen en voel me continu onrustig en gehaast. Daarnaast wil ze 's avonds en ook 's nachts veel en vaak drinken ter compensatie. Heel goed van haar, alleen heb ik geen moment meer om bij te komen.
Excuus voor dit lange relaas... Ik ben gek op mijn meiske, maar ze moet nu echt de fles gaan pakken. Wie heeft ervaring met ' hongeren c.q. haar voor het blok zetten en heeft do's en dont's?? Alvast veel dank!
 
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit zich opgelost heeft. Mijn dochter van 9 weken weigert ook de fles maar ik kan niet zomaar tussendoor even weg als ik straks weer moet werken. Wordt al zenuwachtig bij het idee dat ik haar straks moet achterlaten en dat ze de hele dag niks binnen krijgt
 
Wat jammer dat je tegen zoveel onbegrip aanloopt... Al wordt het door volwassenen als lastig gezien dat een baby niet uit een fles drinkt,  vanuit het kindje gezien is het toch eigenlijk niet meer dan logisch dat ze graag aan de borst wil drinken. Forceren of hongeren voelt voor jou als moeder al niet prettig. Voor een baby zijn dat ook echt geen fijne ervaringen. Van de leidsters mag je verwachten dat ze het welzijn van je baby hoog in het vaandel hebben; je werkgever heeft zich gewoon te houden aan de bekende wettelijke verplichtingen en heeft dus geen gegronde reden om te morren ;-)) Mocht je het fijn vinden dat iemand vanuit borstvoedings- en babyvriendelijk oogpunt met je meedenkt, dan kun je altijd eens contact opnemen met een vrijwilliger van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Op de website van de VBN is overigens dit overzicht te vinden met tips voor het (leren) drinken uit een fles; misschien zitten er toch nog tips bij die je niet kende? Je kunt ook eens kijken of het helpt om de fles aan te bieden zoals je normaal gesproken met de borst zou doen (therapeutisch flesvoeden). Daarbij kun je op de volgende dingen letten:
<p class="MsoNoSpacing" style="margin-left: 36.0pt; text-indent: -18.0pt; mso-list: l0 level1 lfo1;">Een lange rechte speen met een brede basis en een langzame flow heeft de voorkeur; gebruik liever geen dentalspeen of kersmodel.</p>
<p class="MsoNoSpacing" style="margin-left: 36.0pt; text-indent: -18.0pt; mso-list: l0 level1 lfo1;">Door de speen aan het begin van een voeding dubbel te vouwen, de fles om te draaien en vervolgens de speen weer los te laten, vult deze zich met voeding zonder dat hij gaat druppelen.</p>
<p class="MsoNoSpacing" style="margin-left: 36.0pt; text-indent: -18.0pt; mso-list: l0 level1 lfo1;">Je kunt de speen eventueel insmeren met een druppel melk of even in de melk dopen om de geur aantrekkelijker te maken.</p>
<p class="MsoNoSpacing" style="margin-left: 36.0pt; text-indent: -18.0pt; mso-list: l0 level1 lfo1;"><span style="font-family: Symbol; mso-fareast-font-family: Symbol; mso-bidi-font-family: Symbol;"><span style="mso-list: Ignore;"><span style="font: 7.0pt 'Times New Roman';"> </span></span></span>Neem je baby in een vrij verticale positie bij je op schoot, zo dicht mogelijk naar je toegekeerd. Deze houding geeft je kindje meer controle over de melkstroom, wat slik- en verslikproblemen voorkomt. Voor je baby is het ook fijn als er direct huidcontact is tussen jou en hem (bijvoorbeeld zijn wang tegen jouw borst).</p>
<p class="MsoNoSpacing" style="margin-left: 36.0pt; text-indent: -18.0pt; mso-list: l0 level1 lfo1;">Het is belangrijk om de fles zo horizontaal mogelijk te houden.</p>
<p class="MsoNoSpacing" style="margin-left: 36.0pt; text-indent: -18.0pt; mso-list: l0 level1 lfo1;">Je kunt de zoekreflex opwekken door met de speen langs delippen van je baby te strijken. Vervolgens laat hem de speen met een grote hap geheel in zijn mond nemen. De speen moet tijdens het zoeken en happen gevuld blijven met melk.</p>
<p class="MsoNoSpacing" style="margin-left: 36.0pt; text-indent: -18.0pt; mso-list: l0 level1 lfo1;">De speen vult zijn hele mond tot aan de rand van de dop. Nu moet je baby net als aan de borst eerst zuigen voordat hij voeding krijgt en wordt hij niet geholpen door de zwaartekracht.</p>
<p class="MsoNoSpacing" style="margin-left: 36.0pt; text-indent: -18.0pt; mso-list: l0 level1 lfo1;"></p>
 
Mijn tekst is een beetje een zooitje geworden zie ik. Poging twee :))

Wat jammer dat je tegen zoveel onbegrip aanloopt… Al wordt het door volwassenen als lastig gezien dat een baby niet uit een fles drinkt,  vanuit het kindje gezien is het toch eigenlijk niet meer dan logisch dat ze graag aan de borst wil drinken. Forceren of hongeren voelt voor jou als moeder al niet prettig. Voor een baby zijn dat ook echt geen fijne ervaringen. Van de leidsters mag je verwachten dat ze het welzijn van je baby hoog in het vaandel hebben; je werkgever heeft zich gewoon te houden aan de bekende wettelijke verplichtingen en heeft dus geen gegronde reden om te morren ;-)) Mocht je het fijn vinden dat iemand vanuit borstvoedings- en babyvriendelijk oogpunt met je meedenkt, dan kun je altijd eens contact opnemen met een vrijwilliger van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Op de website van de VBN is overigens dit overzicht te vinden met tips voor het (leren) drinken uit een fles; misschien zitten er toch nog tips bij die je niet kende? Je kunt ook eens kijken of het helpt om de fles aan te bieden zoals je normaal gesproken met de borst zou doen (therapeutisch flesvoeden). Daarbij kun je op de volgende dingen letten:

Een lange rechte speen met een brede basis en een langzame flow heeft de voorkeur; gebruik liever geen dentalspeen of kersmodel.
Door de speen aan het begin van een voeding dubbel te vouwen, de fles om te draaien en vervolgens de speen weer los te laten, vult deze zich met voeding zonder dat hij gaat druppelen.
Je kunt de speen eventueel insmeren met een druppel melk of even in de melk dopen om de geur aantrekkelijker te maken.
Neem je baby in een vrij verticale positie bij je op schoot, zo dicht mogelijk naar je toegekeerd. Deze houding geeft je kindje meer controle over de melkstroom, wat slik- en verslikproblemen voorkomt. Voor je baby is het ook fijn als er direct huidcontact is tussen jou en hem (bijvoorbeeld zijn wang tegen jouw borst).
Het is belangrijk om de fles zo horizontaal mogelijk te houden.
Je kunt de zoekreflex opwekken door met de speen langs delippen van je baby te strijken. Vervolgens laat hem de speen met een grote hap geheel in zijn mond nemen. De speen moet tijdens het zoeken en happen gevuld blijven met melk.
De speen vult zijn hele mond tot aan de rand van de dop. Nu moet je baby net als aan de borst eerst zuigen voordat hij voeding krijgt en wordt hij niet geholpen door de zwaartekracht.
 
Terug
Bovenaan